Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Tungelsta

Trådstartare
Hej! Ska lägga nytt material på vår uteridbana 20x40! Vill ha tips o råd, för och emot, billigast-dyrast? Gärna ett material som inte fryser så lätt :)!!

Vad sägs om gummiflis?

Vad ska man ha under?

Antal cm på översta lagret!?

Dressyrbana som inte får bli för "djup" önskas.. Gummiflis 3cm?

Paddex som är ganska dyrt blir väl lätt hårt som attan?!

Tacksam för alla tips o åsikter :-)!!
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

De paddexbanor jag ridit på har varit jättebra. Inte alls hårda. Gummiflis har jag inte så stor erfarenhet av. Minns en bara med det och den var inte dränerad under så när det regnade flöt gummiflisen omkring. Det är nog väldigt viktigt att ha bra dränering om man vill ha gummi.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Vi har en fem år gammal Paddexridbana, och den är fantastiskt bra. Vi har kunnat rida på den året om, förutom en kort period en vinter då det var bortemot 80 cm snö där.
De enda gångerna den kan bli lite hård är när det regnat mycket under kort tid (som t ex häromdagen då det kom 40 mm på ett dygn). Visserligen är den dränerad och inget vatten blir stående, men det blir ändå hårt. Då är det bara att ta fram sladden och köra några varv, så blir det helt perfekt att rida på igen.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Paddex blir lätt hårt och spårigt, måste sladdas/harvas ofta. Gör man det så är det ett jättebra underlag att rida på, håller sig oftast någorlunda plant även på vintern när det fryser. MEN det sliter som f*n på hovarna och jag skulle därför aldrig rekommendera det till andra så sant de inte har hästar med extremt hårda hovar. Boots förstörs också, det är som att rida på en rasp. Hörde från min hovslagare att de plötsligt fått in många halta hästar från två olika stall, som helt enkelt visade sig vara extremt ömfotade. Det de hade gemensamt var att de båda stallen nyligen bytt underlag på sina ridbanor. Till Paddex....

Vet att vi är flera här på bukefalos med exakt samma erfarenhet, du kan leta i gammla tråder om paddex. Bla en ridskola vars ponnyer blev ömma och halta. Orkar inte ta den diskutionen igen.

Jag hade inte valt paddex igen och är inte säker på vad jag skall göra med min bana nu när det börjar bli dags att fylla på mer underlag. :crazy: Om jag skall fortsätta med mer paddex eller försöka toppa med sand. Problemet med sand/stenmjöl är att det fryser snabbare och blir knöggligt. Men det går ju att salta rejält iofs, paddex får man salta väldigt sparsamt.

Jag hade nog valt sand+någon form av fiber om jag skulle anlägga en ny bana i dag! Inte gummiflis, det är inte bra att rida på.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag har också paddex och precis som föregående sa, så sliter det på hovarna och dammar nåt förskräckligt. Har nu blandat det med 0-8 grus och det blev riktigt bra.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag gillar inte paddex.

Terra-Tex är däremot helt fantastiskt. :love:

Finns det något underlag som inte dammar så infernaliskt? Vi fick massor av regn i natt men nu när solen ligger på så dammar det redan!!! Kan man salta?? Hjälper det??
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Min bana dammar faktisk inte alls, så sant det inte varit en lång period med torka (det händer ju nästan aldrig....). Men den är såpass gammal att Merox på den tiden rekommenderade att inte ha markduk och inte dränera mer än att ha diken runtom. Så den håller kanske på fukten bättre? Helt lagom dränering tycker jag, torkar upp snabbt även när det regnat kraftigt.

Jätteintressant att du blandat! Kan du inte berätta lite mer om det? 0-8 är sk stenmjöl eller hur? Hur mkt la du på och harvade du ner det ordentligt eller lät det ligga ovanpå? Blev den mindre hovslitande efteråt? På vilket sätt tycker du underlagets egenskaper förändrades? :)

Ironwill; Ja fiberunderlag är underbart att rida på. Men hur fungerar det utomhus med regn, frost, snö osv? Hade gärna lagt det över paddexen, måste bara vinna i lotteriet först.... :p
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag tror inte det är stenmjöl, för färgen är rödaktig. Heter nog 0-8 grus, men iallafall inte lika grovt som paddex. Det blev inte lika stumt, mjukare på nåt sätt, men lika dammigt. Det är ju ytan som torkar så snabbt. Vi harvade en timme innan ridning idag och då kom det upp lite fukt,men sen torkade det till på en timme :( Soliga dagar blir det att vattna precis innan ridning. Vår enda dränering är grovt grus i botten och så ligger banan högt. Nästan aldrig några vattenpölar.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Tyvärr så fryser det om det blir för blött och minusgrader samtidigt. Men det sviktar ändå mer än paddexen gör.
Det blir inte lika knöligt heller.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Paddex fryser ju också... Jag saltar spåret och en volt sparsamt (man "får" eg inte salta paddex), annars blir den hård.

Usch ångrar verkligen att jag inte tog Terratex eller någon form av fibersand. :( Men på den tiden så hörde man bara gott om paddex, och de påstod att det inte frös vilket var huvudorsaken till att det blev just paddex. Men det stämde tyvärr inte alls.
Väldigt sugen på att lägga sand+fiber på paddexen, ha kvar det mesta som bärlager/dränering. Kanske kan sälja bilen. :p

Glimris; min ligger direkt på bohuslänsk gammal havsbotten dvs blålera. Fukthalten i banan är för det mesta perfekt, håller sig fuktigt utan att bli blött eller tungt. Ni har nog kanske för bra dränering.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Ja alltså jag tycker att terra-tex fortfarande sviktar trots att det är fruset så det går ju att rida på banan korta pass.
Paddex är hemskt. Stella vägrar att röra sig en meter på paddex. :devil:
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Mina tränare har en bana som jag alltid kommer hem lycklig efter att ha ridit på. Och jag har aldrig sett en häst inte vela gå fram på den eller röra sig med mindre svikt än annars - tvärtom brukar de flesta hästar våga röra sig rejält mycket mer på den.

De har någon form av medicinskt ren gummi i större bitar än gummiflis blandat med grus. Gummit är sådant man gör hjärtklaffar, öronproppar etc av. Den ger bra med svikt utan att bli för tung eller hal. Den fryser inte och går att rida på större delen av året.
De fick tag på materialet genom någon elev. Det var dessutom gratis mot avhämtning.

Hade jag eget hade jag gärna försökt fixa något liknande.
Jag vill ha svikt i materialet. Har ni ett bra gummilager under kanske jag hade kunnat tycka att någon form av stenmaterial(stenmjöl, sand, grus) vore ok. Annars hade jag velat få in någonting sviktande. Stenmaterial är ju nedmalet berg. Berg kan aldrig svikta. Nedmalet kan det rulla i sidled. Men aldrig svikta!
Organiska material som spån, bark etc kan ju svikta. Men det bryts fort ner.
Annars finns ju gummi eller fiberduks-material.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag tycker faktisk att min bana har bra svikt. Det syns att det sviktar under hovarna. Men den ligger som sagt direkt på ett tjockt lager av lera, har man följt Merox senare rekommendationer och lagt massa kross under först så tappar man ju det,
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag tror dig. Vi har nog olika defenition om hur mkt som är tillräcklig svikt bara.

Men jag vill ha mer svikt. Jag vill att hästarna ska få röra sig så som om de gick med gympadojor. Det gör de på mina tränares banor.
Men jag vet att jag har extrema krav på vad som är en bra bana.
Innan denna tyckte jag också paddex var bra. :)
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Nja, tycker ju inte att det är BRA, pga orsaker jag nämnt. Men ridmässigt är det helt okej om man sköter det ofta, och definitivt bättre än sand eller grusbanor. Eller sand+flis som det är i många ridhus. De är alltid antigen för djupa eller för hårda.
Men ett bra fiberunderlag är bättre, är ju därför jag vill ha det!
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

*kl*
Jag har också en Paddex-bana som jag är nöjd med. Vi gjorde våran på den gamla sandbanan, alltså utan matta i botten och det är inte många dagar som den inte gått att använda.
När det frusit ordentligt har vi saltat väldigt försiktigt och sen harvat, då har vi fått den helt ok. Tycker heller inte att den dammar mer än vår gamla sandbana, men kräver mer harvning/sladdning.
Kan hålla med om att man gärna haft mer svikt i underlaget, men tycker ändå att det är ok till vad den kostar. Kikade lite på fiberunderlag innan vi gjorde våran, och har för mig att bara Otto-mattan till Terra-Texen skulle gå på lika mycket eller om det var mer än var hela vår bana kostade. Kändes som hysteriskt mycket pengar för en privat bana som man hobbyrider ngr hästar i.
 
Sv: Uteridbana-Underlag? Dressyrinriktat!?

Jag slängde ut saltet för hand, i stort sett hela banan förrutom där det var snö. Köpte säckar på Granngården, helt vanligt tö-salt (natriumklorid)i 25 kg säckar.
Ytskicktet tinade ganska fort på det, men ville ha det lite mjukare så satte på harven på min gamla golf - traktorn var paj - la på lite tyngder och körde runt.
Grannarna trodde nog inte jag var klok men det funkade och gick bra att rida på tills det töade:).
 

Liknande trådar

H
Anläggning Hej! Stallet jag har tagit över har en ridbana som i dagsläget har bra material, ganska hårt och fast men banan lutar nedåt mot ena...
Svar
10
· Visningar
2 440
Senast: lizan
·
T
Hästmänniskan Funderar över att anlägga en ridbana och har fått höra talas om och provridit undermaterialet paddex. Det gör ju så att smådelarna i...
Svar
18
· Visningar
10 145
Senast: Långnos
·
C
Hästmänniskan Håller på att både bygga ny ligghall och fylla upp utanför ingången till blivande ligghallen, så att marken ska vara lite mer i nivå...
Svar
4
· Visningar
1 772
Senast: happy lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp