+ svar till
@tanten
Jag är ganska säker på att det marknadsfördes som hardwood. Men redan första sommaren blev bordsskivan lite vind och trots oljning så blev det svart av vad det nu är för prickar. Jättesvårt att få bort och blev mer och mer. Känns liksom "i" träet. Sommaren därpå va det jättemycket svart. Tog förra året högtryckstvätten och spolade bort allt svart. Slipade med slipmaskin och oljade in o två omgångar. Men det blev lika tråkigt och svart igen ändå innan hösten
Flipp skivan i mitten som legat skyddad är fin, så fin så det ser inte klokt ut när vi vänder upp den mot det andra. Nästan så jag vill att den ska slitas fortare nu så det matchar
Vad gör jag för fel för att det blir svart tror du? Oavsett hur mycket jag oljar så blir det aldrig den teaklika färg som Flipp skivan har, kan det va att det är oljat med en färgad olja från start?
Konstrotting får det blir när vi söker mer lounge än matgrupp. Finns mycket fint sånt kan jag erkänna när jag nu inte är så bitter som jag va tidigare på våra utemöbler
Roligt att läsa allt du skrivit!
Om det inte stod att det var specifikt teak, så är det mest troligt nåt av de andra hårdträslagen och då svartnar det tyvärr oavsett vad man gör, vet att Hillerstorp har bla ask i en del av sina möbler. Dock är högtryckstvätt inte att rekommendera då det "öppnar upp" träet eller vad man ska säga, vilket gör det ännu känsligare.
Slipa är det bästa, vet även att en del skurar med såpa men det har jag aldrig provat själv, då vi medvetet (just pga av att det svartnar, vi stod nämligen utomhus och sålde, så då kunde kunderna se svart på vitt hur möblerna klarade att stå utomhus) inte sålde andra typer av hårdträ än teak.
OM det ändå skulle vara att det är teak, så har du antagligen gjort något fel i behandlingen. Det finns i huvudsak två saker folk gör fel när de behandlar teak.
Det ena är att de köper en för billig olja (eller fel olja). Man ska inte köpa på varuhus eller dylikt utan lägg de extra kronorna det kostar och köpa i en riktig färghandel, så det blir rätt sorts olja och bra kvalité på den.
Det andra felet folk lätt gör att de lägger på för mycket olja. En furumöbel kan man blaska på ganska mycket olja, men hårdträ suger inte åt sig oljan på samma sätt.
Resultatet blir då att oljan lägger sig ovanpå som en hinna istället, och då möglar det i den hinnan och blir svartprickigt.
Man ska bara stryka på väldigt tunt med en trasa tex. Använder man pensel ska man torka efter med en trasa så att man får bort överflödet.
Att bordsskivan blev lite vind kan man tyvärr inte heller komma ifrån, precis som det kan bli någon liten spricka. Det kan hända med alla sorters trä, då det är ett levande material till skillnad från tex aluminium som jag antar att ni har i stommen på stolarna, om det var textilené i rygg och sits.
Grythyttan är absolut ett bra exempel på en av få svensktillverkade möbler som finns kvar, som också visar att kvalitetsmöbler kostar därefter. Dock behöver ju även deras trädetaljer skötas om ibland.
Om ni ska satsa på konstrotting i framtiden, så pm:a om du vill ha förslag på nåt märke som jag tycker är bra kvalité. Vill inte skriva ut nåt här, då jag tror det kan räknas som reklam i detta sammanhang.