Utemöbler som tål att stå ute?

Kaki

Trådstartare
Vi köpte nya trädgårdsmöbler för fyra år sen. Hillerstorp på EM. Fina ställbara stolar med "nät" i rygg och sits och trä på armstöd och bordsskiva. De kostade en bra slant, och blev fula första sommaren... Ett evigt tvättande varje år och olja har jag gjort varje år också. Förvarade inne på vintern. Sista året har dock högtryckstvätten fått hjälpa mig då jag gett upp att de ska hålla sig fina... Drömmen om en altan med tak över är flera år bort, då hade ju denna grupp fungerat. Men vi tänker att detta är sista året med detta skräp!

Vad kan vi köpa istället?
Något som håller sig fint trots sol och regn! Ska vara snyggt också :)

Vad har ni?
Vad rekommenderar ni inte?

Jag köpte i konstträ (plast) från IKEA, ser ut som grånat trä. Men rekommenderas INTE, det suger åt sig smuts, är alltid fläckigt och fult, och varje liten gnutta fett lämnar fläckar som inte går bort. Dessutom har det gulnat nu efter ett par år. Ska vara "underhållsfritt" men det är mest bara på avstånd de är fina...

Tycker utemöbler har blivit dåliga överlag nu för tiden.
Trämöbler blir rangliga ganska omgående eller är gjorda i tunt eländigt trä.
Inget verkar vara gjort för att kunna användas utomhus eller för att hålla mer än ett par säsonger...

Vi köpte nya trädgårdsmöbler för fyra år sen. Hillerstorp på EM. Fina ställbara stolar med "nät" i rygg och sits och trä på armstöd och bordsskiva. De kostade en bra slant, och blev fula första sommaren... Ett evigt tvättande varje år och olja har jag gjort varje år också. Förvarade inne på vintern. Sista året har dock högtryckstvätten fått hjälpa mig då jag gett upp att de ska hålla sig fina... Drömmen om en altan med tak över är flera år bort, då hade ju denna grupp fungerat. Men vi tänker att detta är sista året med detta skräp!

Vad har ni?
Grythyttan! Har haft vår grupp i tre säsonger nu och de har tålt april-oktober i västkustklimat utan att se en dag äldre ut än som helt nya. Vi har ändå den vita varianten, som ska vara mer känslig. Förvaras utomhus men under tak på vintern.

Trä!

Laserat, inte målat. Håller sig fint och kräver enbart en lätt inoljning när de börjar bli grå.

Det är ju just träet som blivit fulast på våra möbler. Så jag är inte jättesugen på trä öht innan vi har vår altan under tak...! :(

Vad tråkigt att det knappt verkar finnas nå fina bra utemöbler längre! Varför försvann kvaliteten i allt?!

Bygga själv är jag inte duktig nog för att göra...

Konstrotting kan va riktigt fint men då oftast med gosiga dynor, som förmodligen inte kan vara utomhus i ur och skur?

Grythyttan kan jag tänka mig är bra, men de kostar då en hel del mer än tänkt för 6 A2 stolar och bord.

Trä skulle jag också säga. Men det måste väl finnas vettigt idag också?
Våra utemöbler är i trä och dessa köpte mina föräldrar (billigt!) på IKEA sommaren innan jag föddes, dvs. 1997. 20 år ute, året om, i "blåsigast/blötast/jävligaste/kallaste orten i Sthlm län". Inte tillstymmelse till omskötsel någonsin. De har blivit lite "matta" och grånade (de var bruna från början!) men i övrigt är de varken rackliga, fula eller på något sätt oanvändbara.

Vad tråkigt att det knappt verkar finnas nå fina bra utemöbler längre! Varför försvann kvaliteten i allt?!

Bygga själv är jag inte duktig nog för att göra...

Konstrotting kan va riktigt fint men då oftast med gosiga dynor, som förmodligen inte kan vara utomhus i ur och skur?

Grythyttan kan jag tänka mig är bra, men de kostar då en hel del mer än tänkt för 6 A2 stolar och bord.

Köp en dynbox att förvara dynorna i?
Vi har en i plast som vi förvarar dynor och hästtäcken i året om utomhus och de klarar sig gott där i.
Dock bör man nog satsa på en tämligen stängd modell och inte en som har för mycket ventilation som läcker in vatten.

Vad har ni?

Vad för trä är det?

Teak skulle jag vilja säga är det som håller sig bäst. Den ljusnar för att sedan bli gråaktig om man inte gör nåt med den. Dock kan den bli svart/svartprickig om den behandlas fel.

Kinesisk ask, hardwood mm svartnar ganska snabbt.

Konstrotting, om man satsar lite pengar i det, är det som är mest lättskött. Bara att spola av/torka av. Köper man billig konstrotting så är risken att den solbleks och/eller spricker. Men ja, man får ha en dynlåda eller bära dynor ut och in.

Nonwood/aintwood och allt vad det kallas (plast som ser ut som trä) är underhållsfritt för hållbarhetens skull, men kräver en del om man vill hålla det fint.

Vanlig furu behöver ju som de flesta vet oljas eller målas ibland.

Vad gäller allas frågor om det inte finns kvalitémöbler längre, så har det tyvärr blivit en kostnadsfråga som så mkt annat. De flesta trädgårdsmöbler tillverkas idag i Asien då folk inte vill betala vad det kostar med svensktillverkat, eller annan tillverkning av bra kvalité.
Därför har de flesta kvalitemöbler försvunnit från marknaden.

/ Kesoneso som sålt trädgårdsmöbler i 9 år.

Vad för trä är det?

Teak skulle jag vilja säga är det som håller sig bäst. Den ljusnar för att sedan bli gråaktig om man inte gör nåt med den. Dock kan den bli svart/svartprickig om den behandlas fel.

Kinesisk ask, hardwood mm svartnar ganska snabbt.

Konstrotting, om man satsar lite pengar i det, är det som är mest lättskött. Bara att spola av/torka av. Köper man billig konstrotting så är risken att den solbleks och/eller spricker. Men ja, man får ha en dynlåda eller bära dynor ut och in.

Nonwood/aintwood och allt vad det kallas (plast som ser ut som trä) är underhållsfritt för hållbarhetens skull, men kräver en del om man vill hålla det fint.

Vanlig furu behöver ju som de flesta vet oljas eller målas ibland.

Vad gäller allas frågor om det inte finns kvalitémöbler längre, så har det tyvärr blivit en kostnadsfråga som så mkt annat. De flesta trädgårdsmöbler tillverkas idag i Asien då folk inte vill betala vad det kostar med svensktillverkat, eller annan tillverkning av bra kvalité.
Därför har de flesta kvalitemöbler försvunnit från marknaden.

/ Kesoneso som sålt trädgårdsmöbler i 9 år.

+ svar till @tanten

Jag är ganska säker på att det marknadsfördes som hardwood. Men redan första sommaren blev bordsskivan lite vind och trots oljning så blev det svart av vad det nu är för prickar. Jättesvårt att få bort och blev mer och mer. Känns liksom "i" träet. Sommaren därpå va det jättemycket svart. Tog förra året högtryckstvätten och spolade bort allt svart. Slipade med slipmaskin och oljade in o två omgångar. Men det blev lika tråkigt och svart igen ändå innan hösten :( Flipp skivan i mitten som legat skyddad är fin, så fin så det ser inte klokt ut när vi vänder upp den mot det andra. Nästan så jag vill att den ska slitas fortare nu så det matchar :p
Vad gör jag för fel för att det blir svart tror du? Oavsett hur mycket jag oljar så blir det aldrig den teaklika färg som Flipp skivan har, kan det va att det är oljat med en färgad olja från start?

Konstrotting får det blir när vi söker mer lounge än matgrupp. Finns mycket fint sånt kan jag erkänna när jag nu inte är så bitter som jag va tidigare på våra utemöbler :o

Roligt att läsa allt du skrivit!

+ svar till @tanten

Jag är ganska säker på att det marknadsfördes som hardwood. Men redan första sommaren blev bordsskivan lite vind och trots oljning så blev det svart av vad det nu är för prickar. Jättesvårt att få bort och blev mer och mer. Känns liksom "i" träet. Sommaren därpå va det jättemycket svart. Tog förra året högtryckstvätten och spolade bort allt svart. Slipade med slipmaskin och oljade in o två omgångar. Men det blev lika tråkigt och svart igen ändå innan hösten :( Flipp skivan i mitten som legat skyddad är fin, så fin så det ser inte klokt ut när vi vänder upp den mot det andra. Nästan så jag vill att den ska slitas fortare nu så det matchar :p
Vad gör jag för fel för att det blir svart tror du? Oavsett hur mycket jag oljar så blir det aldrig den teaklika färg som Flipp skivan har, kan det va att det är oljat med en färgad olja från start?

Konstrotting får det blir när vi söker mer lounge än matgrupp. Finns mycket fint sånt kan jag erkänna när jag nu inte är så bitter som jag va tidigare på våra utemöbler :o

T o m plast behöver TLC. Det finns inga underhållsfria utemöbler. De år jag orkar täcka våra trämöbler i tid (hänt två år) håller de sig fina. Övriga år får jag vackert högtrycka och olja.

Lustigt.
Jag har själv inga utemöbler men vänner och grannar har och deras trämöbler släpas ut och in och underhålls definitivt inte alls. Beror det på att de flesta är gamla?

Har man plånbok till det kan man försöka få tag i Grythyttemöbler - begagnade eller nya. De verkar outslitliga :D

Blir inte i princip ALLT man låter stå ute mer än några veckor svartprickigt? Jag har bara börjat anta att "det är så" i Sverige och det svenska klimatet, i princip....

Tänkte också tipsa om Grythyttan. Mina föräldrar har dem både hemma och till stugan.
Ja, de är dyrare. Men kanske därför de håller många många år också jämfört med de billigare grejerna ;)

+ svar till @tanten

Om det inte stod att det var specifikt teak, så är det mest troligt nåt av de andra hårdträslagen och då svartnar det tyvärr oavsett vad man gör, vet att Hillerstorp har bla ask i en del av sina möbler. Dock är högtryckstvätt inte att rekommendera då det "öppnar upp" träet eller vad man ska säga, vilket gör det ännu känsligare.
Slipa är det bästa, vet även att en del skurar med såpa men det har jag aldrig provat själv, då vi medvetet (just pga av att det svartnar, vi stod nämligen utomhus och sålde, så då kunde kunderna se svart på vitt hur möblerna klarade att stå utomhus) inte sålde andra typer av hårdträ än teak.

OM det ändå skulle vara att det är teak, så har du antagligen gjort något fel i behandlingen. Det finns i huvudsak två saker folk gör fel när de behandlar teak.
Det ena är att de köper en för billig olja (eller fel olja). Man ska inte köpa på varuhus eller dylikt utan lägg de extra kronorna det kostar och köpa i en riktig färghandel, så det blir rätt sorts olja och bra kvalité på den.
Det andra felet folk lätt gör att de lägger på för mycket olja. En furumöbel kan man blaska på ganska mycket olja, men hårdträ suger inte åt sig oljan på samma sätt.
Resultatet blir då att oljan lägger sig ovanpå som en hinna istället, och då möglar det i den hinnan och blir svartprickigt.
Man ska bara stryka på väldigt tunt med en trasa tex. Använder man pensel ska man torka efter med en trasa så att man får bort överflödet.

Att bordsskivan blev lite vind kan man tyvärr inte heller komma ifrån, precis som det kan bli någon liten spricka. Det kan hända med alla sorters trä, då det är ett levande material till skillnad från tex aluminium som jag antar att ni har i stommen på stolarna, om det var textilené i rygg och sits.

Grythyttan är absolut ett bra exempel på en av få svensktillverkade möbler som finns kvar, som också visar att kvalitetsmöbler kostar därefter. Dock behöver ju även deras trädetaljer skötas om ibland.
Om ni ska satsa på konstrotting i framtiden, så pm:a om du vill ha förslag på nåt märke som jag tycker är bra kvalité. Vill inte skriva ut nåt här, då jag tror det kan räknas som reklam i detta sammanhang.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka