Utekaniner - Skydd mot blåst

P

Pyrusan

Ni som har era kaniner i uteburar: hur gör ni med vindskydd?
Jag har burar med galler för som fönster och i varje burdel finns ett hus.
http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/detail?.dir=/Ninerna03&.dnm=Burarna.jpg <-- Så ser alla burar ut.
Jag har alltid blivit lärd att kaninerna alltid ska ha helt vindtätt över nätterna, så har spännt fast diverse filtar och mattor över framsidorna.
MEN är detta verkligen nödvändigt nu när det är plusgrader på nätterna?
De sitter ju öppet hela dagarna och om de vill ha vindskydd kan de hoppa in i sina hus. Skulle det räcka med att nita fast en mattbit över ingångarna (så att det då blir i princip som en kattlucka)?
Hur gör ni?? :confused:

Jag har aldrig hört att kaniner ska ha det helt vintät på nätterna... Mina två kaniner har en bur med två rum. En helt vindtät och en med galler. Men kaninburarna står i lä. En av dem står i lä från vilket håll det än blåser och den andra har en öppning men det blåser nästan aldrig därifrån och om det skulle blåsa mycket, regna mycket eller snöa mycket så lägger jag en matta över gallret så att det inte blåser in. Väldigt fina kaninburar du hade förresten! :)

Dina burar såg väldigt "öppna" ut tycker jag.
Raket på mina uteburar går ut en bit, så det ger ju lite skydd plus att jag förlänger det skyddet med vaxduk. Det går alltså rakt ut, hänger inte ner.

Det jag har lärt mig är att ju mer saker man hänger "för" desto fler ställen brukar det bli drag på. Förutom detta skydd jag nämde står burarna i hyfsat lä, de har en avskärmad del att gå in i annars ingenting. Blir de utsatta för drag märks det oftast på rinnande ögon.

jag sätter upp plexiglas framför den öppna delen på burarna vid dåligt väder, snö, vind, regn etc.
tycker att det fungerar bra.
men att ha en helt täckt isolerad del av buren är ett måste. plexiglaset är bara för att hålla spånet och höet torrt i den öppna delen.

Det verkar väldigt smart men plexiglas. Var kan man få tag på det? :confused:

glasmästaren.
det finns i olika tjocklekar och är 'svindyrt' - men eftersom det inte krävs så stora bitar till kaninburar är priset klart överkomligt - 70-80 kronor ungefär.

Liknande trådar

P
Övr. Djur Kom på att jag har ju ara visat upp min löwenhane Gimli tidigare, så här kommer lite bilder på mina andra skönheter! ;) :love: Hjalle...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: Pyrusan
·
P
Övr. Djur Min lilla löwen kanin kom för 2 veckor sen! :) Han heter Gimli och är en liten, söt sak som älskar att breda ut sig i höet och käka...
Svar
6
· Visningar
1 570
Senast: yackie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama