Utebox för och nackdelar?

mackan

Trådstartare
Vill gärna ha ärliga svar och erfarenheter ang. för och nackdelar med utebox.

gäller engelska uteboxar, och strömedlet är spån.

specifika frågor: hur funkar spån vintertid - kallt? (hästarna får rikligt med mat, fodring eftermiddag vid insläpp runt 16, ytterligare en giva runt 20 och sista fodringen runt 22).
hur är det med flugor, knott och broms osv sommartid jmf med stall?

andra för och nackdelar?

Sv: Utebox för och nackdelar?

Min häst står på utebox. Fungerar sådär tycker jag. Helt okej. Nackdelen med spån är att det inte fryser, vilket ex torv gör som jag har. Försöker ha spånet överst, vilket funkar väldigt bra. Vintertid har jag också problemet att vattnet fryser om de fylls på för tidigt på dagen, då vi inte har automatiskt vatten.

Sommartid är det en del knott, flugor ect på min häst i boxen. Men då den inte står på box under sommarmånaderna så känns inte detta som ett problem.

Den största fördelen med utebox är att hästen får vara ute, såklart.

Jag föredrar stall :)

Min gamla häst kunde inte stå i utebox.

Oavsett vilket strömedel jag hade blev det dammigt och dålig ventilation så fort man behövde stänga om honom = minus för jag vill inte alltid ha fönstret öppet.

Det blev även för kallt för honom att stå i utebox trots att den var större än rekommenderat för han kunde inte röra sig ordentligt när det var -25 och kallare trots att han hade täcke på sig och fri tillgång på grovfoder.

Så nej jag tycker inte uteboxar är ett superbra påfund.
Då har jag hellre hästen på lösdrift så hästen kan röra sig för att hålla värmen mer än att bara fodra och täcka.

Har min kuse i utebox...

Spånet är kanon, bajsbollarna fryser så de är väldigt lättmockat =P Kisset rinner rakt igenom och ner i jorden, om det inte är ruggigt kallt...
Värmekabel i vattenkoppar så inget fruset vatten alls...
Hästen stormtrivs! I våra uteboxar kan vi inte "stänga" in dem, utan har vanlig boxdörr med galler, på vinter kan man hänga för en boxgardin vid strängare kyla, om man finner detta nödvändigt. Kylan mår inte min dåligt av. Trotts att han ständigt är rakad hela vinter, man packar ju på dem en massa täcken!
Luftkvaliten blir ju kanonhärlig både sommar och vinterhalvåret...

Jag har två uteboxar (utestall) som sitter ihop, hästarna har kontakt. Men jag har bara erfarenhet av vinteranvändning, men under sommaren används den som lösdrift till hästarna där de får gå in och ut som de vill, och ofta står de där inne när det är varmt. Det är mindre med insekter där inne.

Anledningen till att jag valt utebox är främst för att ena hästen har lite känsliga luftrör, och mår som bäst då han får vara ute så mycket som möjligt. Men eftersom stoet är känsligare mot både kyla, nederbörd och dessutom har ett större behov av mat så vill jag kunna stalla in henne i en egen box för att kunna tillgodose det hon behöver. För att kombinera båda hästarnas behov så blev det uteboxar.

Har bara haft dem ute en vinter i utebox. Men har erfarenhet av både vanliga boxar och lösdrift.

Börjar med nackdelarna.
*Det är kallt -för mig!
*Krångligt med vatten.
*Alla ströunderlag fungerar inte eftersom de fryser.
*Täcka ordentligt på den känsliga hästen.
*Måste täcka ordentligt och bra om hästen är svettig.

Fördelarna mot vanlig boxinstallning är att hästarna får stå i frisk luft, och att de (iallafall mina) verkar trivas riktigt bra. Jag får bättre koll mot om de går på lösdrift och kan reglera de enskilda hästarnas näringsbehov.

Mina boxar är oisolerade och välventilerade upptill, men det intressanta är att i vintras, när det var runt minus 25-30 grader ute, så var det bara minus 15 grader inne hos hästarna vid utsläpp, trots öppen övre boxdörrshalva.
Att JAG tycker det är kallt har avhjälpts med riktigt bra kläder och skor. Det är nästan mysigt...
Vattnet har vi löst genom att ha eluppvärmd vattenbalja, så det finns alltid ljummet vatten till djuren. Och med bra täcken så mår även fröken känslig bra!

För mig och mina hästar är uteboxar det alternativ som fungerat bäst.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Hästhantering Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc. 8 - 20 är...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Bonyana
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka