Sv: Utebox för och nackdelar?
Jag har två uteboxar (utestall) som sitter ihop, hästarna har kontakt. Men jag har bara erfarenhet av vinteranvändning, men under sommaren används den som lösdrift till hästarna där de får gå in och ut som de vill, och ofta står de där inne när det är varmt. Det är mindre med insekter där inne.
Anledningen till att jag valt utebox är främst för att ena hästen har lite känsliga luftrör, och mår som bäst då han får vara ute så mycket som möjligt. Men eftersom stoet är känsligare mot både kyla, nederbörd och dessutom har ett större behov av mat så vill jag kunna stalla in henne i en egen box för att kunna tillgodose det hon behöver. För att kombinera båda hästarnas behov så blev det uteboxar.
Har bara haft dem ute en vinter i utebox. Men har erfarenhet av både vanliga boxar och lösdrift.
Börjar med nackdelarna.
*Det är kallt -för mig!
*Krångligt med vatten.
*Alla ströunderlag fungerar inte eftersom de fryser.
*Täcka ordentligt på den känsliga hästen.
*Måste täcka ordentligt och bra om hästen är svettig.
Fördelarna mot vanlig boxinstallning är att hästarna får stå i frisk luft, och att de (iallafall mina) verkar trivas riktigt bra. Jag får bättre koll mot om de går på lösdrift och kan reglera de enskilda hästarnas näringsbehov.
Mina boxar är oisolerade och välventilerade upptill, men det intressanta är att i vintras, när det var runt minus 25-30 grader ute, så var det bara minus 15 grader inne hos hästarna vid utsläpp, trots öppen övre boxdörrshalva.
Att JAG tycker det är kallt har avhjälpts med riktigt bra kläder och skor. Det är nästan mysigt...
Vattnet har vi löst genom att ha eluppvärmd vattenbalja, så det finns alltid ljummet vatten till djuren. Och med bra täcken så mår även fröken känslig bra!
För mig och mina hästar är uteboxar det alternativ som fungerat bäst.