Uteblivna muskler?

N

Napoli

Har ridit min häst ganska hårt nu ett tag, men musklerna lyser fortfarande med din frånvaro.
Kan detta ha nåt med protein- och energibtist att göra? Har precis börjat ge honom Kraft Groov, tror ni det kan hjälpa?
 
Sv: Uteblivna muskler?

För att veta var bristen ligger är en analys på grovfoder bra att ha när man fodrar med detta, så till hösten, se till att få en analys och försök att sätta en foderstat. Sen gör du nödvändiga korrigeringar utfrån den när du ser vad som händer.
Under betet kan man endast använda ögat, bukig häst öka proteinintaget. Fet häst minska intaget av mj, ev kan en liten ökning av smrp vara önskvärd även här.

Brist på selen kan vara en bidragande orsak till uteblivna muskler, fodrar med med mycket färdigfoder behöver man sällan bekymra sig om det. Har man däremot användt spannmål så kan man behöva tillsätta E-vitamin samt selen.
 
Sv: Uteblivna muskler?

En analys av fodret behövs förstås, men jag skulle också ha gått igenom hästen så att han inte har ont någonstans! Jag tog ut veterinär och sen Equiterapeut till min, också travare, hon la inte heller på sig muskler fast jag tyckte att hon borde. Hon var sned i bäckenet och hade spänningar som gjorde att hon inte la på sig. Det har ET nu fixat och vi bygger muskler för fullt! Nu händer det saker!:bump: :bump: Krafft Groov tror jag är bra, jag ger min lusern.
 
Sv: Uteblivna muskler?

Napoli skrev:
Har ridit min häst ganska hårt nu ett tag, men musklerna lyser fortfarande med din frånvaro.
Kan detta ha nåt med protein- och energibtist att göra? Har precis börjat ge honom Kraft Groov, tror ni det kan hjälpa?


som du redan fått svar så är foderstaten viktig, en analyserad är att föredra.
sen den andra delen: hur rider du när du rider "hårt"? för att bygga muskler krävs varierat arbete, inklusive vila, alternativt mycket lätt arbete som varvat till det hårdare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
768
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp