Uteblivet löp?

W

Willebillebus

Våran tik borde ha löpt för ca: 1 månad sedan.

Vad kan det finnas för anledningar till att hon inte börjat löpa än?

Hon är 3 år, har löpt regelbundet tidigare.
Jag tycker att hon varit lite svullen några gånger, men har inte blivit något av det.

Hon har ingen feber och är allmänt som vanligt.

Gù vilket svamligt inlägg, men hoppas ni förstår ändå :)

Sv: Uteblivet löp?

min tik hoppade över ett löp en gång. vet hittade aldrig något fel på henne och nästa gång löpte hon som vanligt.

är du säker på att din hund inte är dräktig?

Det händer att hundar har sk. "tysta löp" (eller vad det nu kan heta på svenska, silent heats är det på engelska iaf :o), vilket innebär att de löper utan att visa några yttre symptom på det.

Det ska hon inte vara, våran hanhund här hemma har inte visat henne något intresse och han är väldigt "på" när det är löp på gång.

Är mest orolig om det skulle kunna vara någon livmodersinflammation eller något, men det kanske oftast kommer efter ett löp?

Det händer att hundar har sk. "tysta löp" (eller vad det nu kan heta på svenska, silent heats är det på engelska iaf :o), vilket innebär att de löper utan att visa några yttre symptom på det.

Märker hanhundar av detta "tysta löp" ?

det trodde jag också med min hanhund. han visade inget intresse men ändå hittade jag dem hängandes.

Hanhunden är väldigt liten jämfört med henne och hon har aldrig varit intresserad av honom ens under höglöpen, då hon vikt undan svansen för andra hanhundar.

Jag tror inte att han "kommer åt", men iofs har man ju sett värre blandningar på blocket :eek:

Om jag förstått det rätt så genomgår tysta löp alla stadier i löpet, förutom att tiken inte blöder. Så jag gissar att hon drar till sig hanhundar.
Livmoderinflammation kommer, som du säger, oftast efter löp så det är väl inte så sannolikt. Det finns många faktorer som påverkar löpningen; hormonella störningar, stress eller obalans i näringen osv.

konstigare saker har hänt. min försökte komma undan när hon tryckte sig in under honom, men han gav väl med sig till slut ;).

Nu är jag kanske lite trög... men hur kan uteblivet löp bero på dräktighet? Isf skulle hon ju ha blivit parad för över ett halvår sedan :confused: Eller menar du att tiken kanske har löpt för en månad sen och då blivit parad innan de hann upptäcka att hon löpte?

Om jag förstätt rätt så kan löp "smitta", dvs känner tiken doft av en löptik så kan det trigga igång ett löp, har jag fattat rätt?

Min voffsa har bara varit på gården och "våran" skog sista tiden och inte kännt några andra hundofter. Kan detta ha någon betydelse?

Jo det stämmer, har man flera hondjur tillsammans (gäller alla djurarter, inkl. människor) så synkroniserar de sina brunster. Men det är inte så att de måste ha kontakt med hunddofter för att börja löpa, däremot kan de komma igång lite tidigare om det är andra löptikar i närheten. Så det tror jag inte är orsaken till att hon inte löpt ännu.

Jo det stämmer, har man flera hondjur tillsammans (gäller alla djurarter, inkl. människor) så synkroniserar de sina brunster. Men det är inte så att de måste ha kontakt med hunddofter för att börja löpa, däremot kan de komma igång lite tidigare om det är andra löptikar i närheten. Så det tror jag inte är orsaken till att hon inte löpt ännu.

Ok, jag förstår att det inte bara har med det att göra, utan det som slog mig är att vid sista löpet var vi på hund-träff, där 2 tikar löpte och strax därefter började våran dam sin löpning.

Alla hundar löper väl inte 2 ggr/år ?

Ska läsa in mig lite på "silent hetats", eftersom hon har varit svullen dock inte blodat.

Om hon varit svullen så är det nog ett tyst löp hon haft.

Nej det är inte alla som löper var sjätte månad, två av våra tikar löper bara var 10:e månad.

Nu är jag kanske lite trög... men hur kan uteblivet löp bero på dräktighet? Isf skulle hon ju ha blivit parad för över ett halvår sedan :confused: Eller menar du att tiken kanske har löpt för en månad sen och då blivit parad innan de hann upptäcka att hon löpte?

ungefär så ja. vad jag har förstått så slutar de löpa när de blivit dräktiga? men det är gaaaammal info, kan vara helfel.

tillägg; min tik blev parad en av de absolut sista dagarna så där tog löpet slut på ett normalt sätt. vet inte heller om hon blev dräktig, hon sprutades ganska omgående.

Senast ändrad:

Då är jag med :) Har också för mig att de slutar löpa efter parningen. Men å andra sidan borde ju de märkt att hon löpt innan eftersom det tar drygt en vecka från det att tiken börjar löpa tills dess att hon kan befruktas.

ja jo, det är ju sant. jag är väl för van vid min egen som startade lite långsamt med två veckors smådroppande innan kranarna öppnades helt.

Min ena tik har tysta löp ungefär varannan gång.
En gång resulterade det i fem blandisar .. Det var hennes första tysta löp (2 år) och hon var just lite svullen.
Hanhunden låtsades som ingenting :angel: och jag gick där och väntade på att löpet skulle sätta igång.
Jag tog dem i akten så att säga och då var det för sent :D

Nu ska jag berätta en rätt rolig historia!
En stor och välkänd uppfödare, men lång erfarenhet.
Hade en tik som inte riktigt passade in i hundflocken, så hon bestämde sig för att lämna bort henne.
Men hon ville ha en kull valpar först på tiken.

Hon fick tag på ett perfekt hem åt tiken, ända kruxet var att de bodde i Norland och uppfödaren i Skåne.
Dock kom de ner på en månads semester i Skåne och under den tiden fick de låna tiken så de lärde känna henne och kunde bestämma om de ville ha henne.

När de skulle tillbaks hem, lämnades tiken tillbaks till uppf. Som skulle ha sin valpkull först.
Det var beräknad löpning ca en månad senare.
Tiden gick, ingen löpning, när tiken var 3 månader över löptiden, så började uppf tycka synd om Norlands familjen som väntade på sin hund, så hon sa jag struntar i valpar, jag skickar upp henne.

Sagt och gjort, tiken skickades och allt var frid och fröjd.
Ända till en vecka senare då tiken nedkom med en valp :eek:

Uppfödaren hade trots att hon gick och väntade på löpet och kollade tiken varje dag lyckas missa löpet…
Hon hade flera hanar och ingen av dom hade visat något intresse….
Det här hände alltså en uppfödare med stor och lång hund erfarenhet!

Min tik "sköt fram" sitt löp tre månader i och med att vi flyttade. Har ni gjort någon förändring i vardagen som kan ha orsakat lite stress?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
610
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 012
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II