ute året runt!

D

Donald_Duck

Har en liten fundering...........
Vad tycker ni om att ha hästarna/Ponnyerna ute året-runt i en hage med vindskyd/Utebox?

/Donald duck

Sv: ute året runt!

Hej!!

Det är väl klart att man kan ha hästar/ponnyer ute året runt om det finns tillgång till vindskydd/lösdrift/utebox. Skulle tro att de mår som allra bäst då faktiskt!!

Viktigt är då att man inte ställer ut en normalt uppstallad häst mitt i smällkalla vintern. De måste ju få vänja sig vid kyla osv och att de har fått chansen att sätta en ordentlig päls!! :smirk:

Jag har två varmblodstravare ute året om på lösdrift med ligghall.

Det absolut bästa för hästen!

traffade i somras for forsta gangen en hast som hatade att vara ute i hagen for lange (over natten, tex). tjurig, grinig o hangig blev hon, tills hon hade fatt vara inne i tre dagar o ute i hagen nagra timmar per dag o vi markte stor skillnad. hon sov helt enkelt inte (tillrackligt) i hagen (o detta var under sommaren, har inte lust att tanka mig hur hon skulle vara under vintern...). sa aven om jag haller med om att det nog ar manga hastar som mar riktigt bra av det, skulle jag uppmuntra att halla koll pa dem.

Om han gick ensam i hagen kan jag förstå att han trivdes bättre inne, för om han är själv i hagen måste han ju hålla koll på alla faror själv, och blir där effter otryg ute och sover dåligt :angel:

/Donald duck

Oscar skrev:
Hej!!

Det är väl klart att man kan ha hästar/ponnyer ute året runt om det finns tillgång till vindskydd/lösdrift/utebox. Skulle tro att de mår som allra bäst då faktiskt!!

Viktigt är då att man inte ställer ut en normalt uppstallad häst mitt i smällkalla vintern. De måste ju få vänja sig vid kyla osv och att de har fått chansen att sätta en ordentlig päls!! :smirk:

Förra året släpptes två hästar ut vid nyår efter att ha varit innestående hästar under många år. Båda två tog det utan problem, den ena blev så glad så det tog några dagar innan han kom av sig själv vid kraftfodergiva. Så det går, bara man har koll på dem.

MVH/

Donald_Duck skrev:
Vad tycker ni om att ha hästarna/Ponnyerna ute året-runt i en hage med vindskyd/Utebox?

/Donald duck

Personligen det bästa en häst kan ha. MEN, då pratar jag om lösdrift där man tar hand om hästen och tillfredställer varje individs behov.

MVH/

Det er en flott måte å ha hest på! Da kan de selv velge om de vil være inne eller ute, enten det er lyst eller mørkt, sol eller regn. Det er nemlig ikke alltid hestene foretrekker det VI ville valgt...

Har en shetland og en newforest på utegang året om.

Man kan ha hästen klippt om man vill och ha täcke. Många uppstallade hästar är ju täckade dygnet runt så varför skulle inte utegångshästar kunna ha det?

Min ena häst får ont i ryggen om hon blir kall så hon har täcke på natten nu, framåt vintern så får hon nog vara täckad även dagtid.

Donald_Duck skrev:

Ett väldigt bra och naturligt sätt för hästarna. Jag har praktiserat detta i två år och uppfödaren till mina ston i trettio.

Det ger starka, friska, sunda och glada hästar. /Inelin

Youma skrev:
Hur fungerar det när man måste träna under vinterhalvåret?

Vi klipper hästarna bara under magen och hela under delen , det kan ske inte blir så snygt men det fungerar :)

/Donald duck

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka