Utdömning, hur går det till?

melvin

Trådstartare
Allvetande bukefalister: när en häst ska tas under övervägande för utdömning, är det veten som skickar sin bedömning till försäkringsbolaget, som sedan skickar handlingar till hästägaren som denne fyller i och skickar till försäkringsbolaget som DÅ gör sin bedömning?

Eller är jag ute och cycklar då?

Sv: Utdömning, hur går det till?

veterinär och hästägare skriver varsin del och skickar in tillsammans till försäkringsbolaget.

Går det alltid till så? Min veterinär sa att det skulle gå till så som TS beskrev... Men nu blev jag osäker, kanske inte var med riktigt när han förklarade!

Jag skötte inskicket av papper, jag skulle fylla i vad jag ville (avliva, triangelmärka) och detta tillsammans med ett veterinärt intyg utgöra underlaget för försäkringsbolagets bedömning. I mitt fall gick handläggningen fort, jag triangelmärkte min häst och fick ersättningen utan problem.

Jag har genomgått det nyligen, det kanske skiljer på f-bolag, men jag fick ett antal papper från f-bolaget att fylla i, vad jag ville och vad jag har gjort, hela historien så att säga, vilka behandlingar, vet o andra experter som varit inblandade etc.
Sedan fanns det en del som vet skulle fylla i men min hade skrivit ett eget intyg som jag skickade med i stället. Hästen togs bort innan handläggningen var klar, men det var inga problem att få ut försäkringen i mitt fall ändå. Jag skickade in pappren på en fredag, beslutet var klart på tisdagen efter.

Nu kapar jag den här tråden lite.

Är det hemskt viktigt att f-folaget får veterinärens intyg tillsammans med delen som jag skriver? Eller kan jag skicka in min del, lämna veterinärens del blank, så skickar veterinären sitt separat? Det känsn ju som att man vill få iväg papperen så att processen kommer igång någon gång... :cry:

Min veterinär/klinik fyller i pappret och skickar det till mig så jag får fylla i min del och därefter skickar jag det till agria.
Har gjort så med två hästar och det har gått på ett par dagar.

Vill du göra så bör du nog som sagt fråga först. Är de inte okej med det så kommer allt ta mkt längre tid.

hur fick ni ert intyg från veterinären? H*n är ju så svår att få tag på om dagarna dessutom, har försökt ringa för att fråga. Har ni fått det hem med posten direkt från kliniken? Eller har vet skickat till f-bolaget?
Jag har ringt bolaget och frågat hur det brukar gå till, och det kan visst gå till lite hur som helst lät det som. Huvudsaken är ATT de får in rätt handlingat, HUR är mindre viktigt. Men jag vill helst inte skicka försäkringstagarens del utan veterinärintyget, det känns som att det är bäddat för att de ska lägga det i en bortglömd pappershög om inte handlingarna är kompletta från början...

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 147
Senast: TinyWiny
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 382
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka