Utdömning- Hur funkar det?

S

Smilla96

Min totto skadade djupaböjsenans förstärkningsband i Maj. Har varit på klink 3 gånger sen dess, varav 2 var återbesök. Vid första återbesöket hade det inte hänt någonting. Vid andra återbesöket var det bättre på så vis att det inte längre fanns aktiva blödningar i senan utan det såg ut att bildas ärrvävnad.
Problemet är att hon är jättesvullen och har så varit hela tiden men det går upp och ner. De satte in behandling mot svullnaden igen men det har inte hjälpt.
Jag går nu och funderar över det här med utdömning. Har förstått att det är ganska svårt att få en häst utdömd men jag har svårt att se att hon nånsin kommer att bli bra igen.
Hur fungerar det rent praktiskt. Kan jag ändå behålla henne eller måste hon avlivas? Om man kan behälla hästen får den efter det gå oförsäkrad då?
Jag behöver hjälp och tips

Sv: Utdömning- Hur funkar det?

Om man kan döma ut i ditt fall eller ej är omöjligt svara på. I första ledet är det beh veterinär som avgör, i andra ledet försäkringsbolaget och dess veterinär. Men ta upp frågan med beh. veterinär (ofta tar de inte initiatvet själv oavsett vad de tror om utgången, sålänge det inte är djuskyddsmässigt fel att 'dra ut' på det, och ägaren inte tar upp ämnet).

Sen är det som sagt f-bolaget som bestämmer, de gör en bedömning och svarar sen. De kan svara ja, eller tycka ' mer vila/behandling/etc'.

Om bolaget säger ja, så sålänge det inte innebär lidande för hästen (det skriver din veterinär om, finns rutor i intyget) för hästen att leva vidare, t ex som hagtomte, så får du välja om du vill avliva och få ut hela livvärdet, eller om du vill T-märka och få ut del av livvärdet.

T-märker du får du ha försäkring, men den är kraftigt 'bantad'. Du får reservationer för skadan som det dömdes ut för och alla komplikationer till den. Ofta när det är benskador får du res för alla fyra benen. Dvs benen är oförsäkrade för allt utom traumatiska olycksfallsskador. Dvs ful sårskada - betalas. Ledinflammation - betalas ej.

Så försäkringsskyddet försämras kraftigt. PERSONLIGEN så efter haft en T-märkt herre, med de res det innebar, så skulle JAG personligen inte T-märka en häst som står i ett 'lågt' livvärde (under 50 K). Men det är ett val som är upp till var och en.

tror det är svårt att få behandlande vet att döma ut innan man försökt behandla flera gånger....så var det för min förra häst iaf, fick behandla för samma återkommande skada åtminstone 5-6 ggr innan beslut togs och då var det jag själv som tog upp frågan om hästen nånsin kommer att bli bra..

Du kan ju iofs få viss ersättning om användbarheten blir nedsatt....

Har du hästen lindad eller så nåt? för det kan ju hjälpa till att hålla borta svullnaden.
Annars är 3 månader ingen lång tid för sånna skador och att det endå blir bättre för varje gång är ju positivt.

Min häst skadade bla förstärkningsbandet för snart ett år sedan.
Han har varit/är svullen ofta, det går upp och ner, men enl min vet så var det galligt i senskidan som bla påverkade svullnaden.

Vad är det för behandling som ni gjort på din häst?

Då min skadade sig så hade jag fått honom uttdömd direkt då han även var allvarligt skadad på gaffelbandet och lite på ytliga.

3 månader efter skadan var det fortfarande väldigt kritiskt, men vi fortsatte och han var ohalt i skritt då.

Det är mycket svårt att sätta en prognos på sådana skador iom att mycket handlar om hur konvalecenten går, men jag tror att din behandlande veterinär borde veta hur du ska fortsätta kämpa med din häst, alt få den uttdömd.

Jag lindar henne varje kväll när jag tar in henne. Jag låter henne stå med Back on Track i ca 2-3 timmar (håller på och vänjer in henne på dom så jag vill inte ha på dom för länge) Sen tar jag av BOT och lindar om henne med vanlig Fleece linda. När jag släpper ut henne på morgonen får hon gå med BOT 2-3 timmar igen, hon går i en egen liten hage så det fungerar. Sen tar jag av henne den och hon går utan någonting. Det är ju tur att jag är föräldraledig så jag har tid att springa in och ut ur stallet....
Jag går promenader med henne varje dag ca 45 minuter.

Det är tråkigt att se henne för hon ser så ledsen ut, det är lite därför som jag funderar i banorna att kanske ta bort henne...men jag vet inte, det är skit svårt. Jag har bara henne också så jag har inte kunnat rida sen detta hände. Jag har inte råd att köpa nån mer häst heller.

Ska på återbesök till kliniken om 6 veckor så jag får väl fråga lite om utdömning då.

Ja....och det hände inte så mycket efter det heller...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka