Utdömning av rel. ung häst

grimman

Trådstartare
Sitter med en 8-åring som är opererad för bihåleinflammation för en månad sedan och som, i sviterna av en sommarförkylning, fick tillbaka bihåleinflammationen. :(

Eftersom hon är otursfågel och har lyckats med många saker i höger framben (på 3 år kotledsinflammation, hovbensfraktur, hovbensförbroskning, sträckning, hovledsvrickning och nu är halt igen, ej röntgad bara konstaterat i bakre delen av hoven) har vet. dömt ut henne :cry:

Vad tycker ni, ska man operera bihålan igen PROGNOS :confused: och röntga för att se att det inte är ny fraktur och sedan låte henne vila läääge (har andra hästar att rida)?

Hon har korrekt benställning men är extremt klumpig (kan titta på något och gå ner i ett dike :o) Har gett en bra avkomma och nu när vi äntligen hade kommit igång med träningen ordentligt var tränaren lyrisk över hennes bakbensarbete och samarbetsvilja.

HJÄLP MIG

Jag hade nog kämpat på, framför allt ifall du har andra hästar att rida så kan du ju ge henne mycket tid. Ifall det inte är något fel på henne och avkommorna blir bra så är det kanske ingen du ideé att låta henne få ett par föl ?
Jag tycker att för många tar bort sina hästar för snabbt.
Har själv en 28-årig valack som blev utdömd som 13-åring. Benen skulle aldrig hålla, och det fick bli promenadridning resten av livet, men det nöjde jag mig med. Han är som sagt 28 år idag och trivs med livet.
Man måste se till hästens bästa, lider den eller inte ?
Lycka till !

Har även en 27-åring som sällskap till min otursfågel och att se de 2 busa är bara helt underbart, men som sagt, bihåleinflammationen är nog det som är sämst prognos för just nu (benet kan ju bli bättre bara genom lång vila).

Att ha en häst som går och stinker ur mulen är inte juste mot hästen utan något måste göras. Senast stog hon inne på Slöinge i 2 veckor för 25 tusen :eek: 7.5 av det betalades ur egen ficka... Känner inte riktigt för att lägga lika mkt igen och igen och igen :(

Gör din bedömning efter både ditt hjärta o din plånbok. Man måste inte förstöra sin ekonomi för en häst med taskig prognos. Vad beträffar prognosen, ta ett allvarligt snack med behandlande vet. Ibland är det så att vet utgår från att djurägaren vill behandla till varje pris o direkt säger "det är klart att vi skall försöka en gång till" men kan ge en mer nyanserad bild efter en direkt fråga.
PL

Tyvärr hade jag väl redan kommit till insikt om att avlivning nog var enda alternativet med tanke på att det var flera skilda anledningar som gjorde att hon inte fungerade som ridhäst och/eller avelssto.

Men... det är ju alltid svårt när man fått definitivt besked, att det kan gå men att prognosen väl inte är särskiöt god. Att sen hästen i hagen är ohalt och bara lite snorig för tillfället förenklar ju inte heller :(

Jag vet hur det är!
Men jag tycker att du ska känna efter med ditt hjärta, bry dig inte om vad någon annan tycker. (Förutom veterinären såklart).

Jag har tyvärr inget alternativ tror jag, om jag låter min gå till avel kommer hon få så ont att hon kommer stupa.

Min 7-åring fick 2 grova hovsprickor någon månad efter vi köpt henne. Några månader efter det upptäckte vi pålagringar i strålbenen i båda framhovarna.

Några veckor sedan skadade hon sig i hagen, fick en sticksår och sen upptäckte veterinär senskada plus att hon trampat upp något i strålen som dom inte får ut.

Den jag hade innan hade jag jättemycket problem med, hältor hit och dit. Kotledsinflammation, carpusinflammation och sedan fick han cancer. Han avlivades efter någon månad efter vi upptäckt det.

Nu kommer det bli JÄTTE lång konvalescens med den nya och jag är SÅ less på skador!

Ska det aldrig ta slut?

Jag köpte ny bara för att jag ville börja om med en ny, frisk och ung häst.
Men så vart det inte.
Så jag har ingen aning om jag ska hålla henne vid liv eller kosta på 40 000:- för spolning av senan en gång i månaden i ett år.

Usch, stackars dig. Det här är min 3:e häst och den enda som jag någonsin löst ut försäkringen för... De 2 andra är födda -77 resp. -83 och har varit friska hela sina liv :bow:

Skönt att höra att det finns andra i samma situation, men att välja med hjärtat är svårt. Livet är kärt :crazy: och det kostar som sagt mycket pengar att hålla en sjuk häst på en acceptabel nivå.

Men... det är ju alltid svårt när man fått definitivt besked, att det kan gå men att prognosen väl inte är särskiöt god. Att sen hästen i hagen är ohalt och bara lite snorig för tillfället förenklar ju inte heller :(

Men, om hennes enda symptom på ev bihåleinfl är att hon är lite snorig; är det verkligen säkert att det måste opereras? Kan de inte försöka medicinera?

Bihåleinflammationen: Är du 100 % säker på att den inte är orsakad av ett tandproblem? Har du varit i kontakt med en som är duktig på hästtänder, tex TL? Om det bara är "vanliga" veterinärer som tittat i munnen skall du abslout låta någon titta in där igen. Tandfrakturer syns inte alltid på röntgen. Det är ganska lätt för en skicklig person med rätt utrustning att laga hästtänder.
Jag vet detta av egen erfarenhet, hade sinuithäst som skulle opereras men TL råkade titta in i munnen och såg tandfrakturerna direkt, ingen annan hade sett dem, inte ens röntgenvet.

Ja.
Eller det var välan inte en "riktig" bihåleinflammation, såg ut som en sådan och diagnosticerades av flera veterinärer som en sådan. Men i st f att söva, trepanera och tömma den vägen så petade och spolade TL länge och väl tills vätska kom ut genom näsborren, då pluggade han igen tanden.
Det är nog många bihåleinflammationer som inte är annat än liknande tandfrakturer, läste bl a en forskningsrapport på Ultunas bibliotek där det framkom att prognosen inte var god. De som inte blev friska av upprepade trepaneringar hade sannolikt inflammerade tänder (min slutsats)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka