Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

axel

Trådstartare
Så här ser den tyska ut
Citat:
Takt

Losgelassenheit

Anlehnung

Schwung

Geraderichtung

Versammlung
som översatt betyder

Takt

Lösgjordhet

Stöd

Schwung

Rakriktning

Samling
Alltså har vi samma som den tyska.
Varför såg vi inte det för tiotusen sidor sen, när en påstod att den tyska var ngt säreget o perfekt

Från seminariet:
Philippe Karl menade på att allt handlade om att lösgöra munnen och få hästen att give to the rein - ge efter för tygeln. Allt handlar om fysiologi, om vi rider naturligt och fysiologiskt så blir det lätt för hästen.

Andreas Hesse höll inte med om att det tyska systemet är onödigt (tysk som han är). Andreas berättade att han inte var född i en hästfamilj utan fått kämpa sig till den han är. Han tillbringade i sin ungdom många timmar som longerad på hästryggen, som den klassiska skolan sig bör.

Jag uppfattade det som att Philippe var relativt ensam om att anse att skolningen av hästen börjar med munnen. Bent vill ju också lösgöra munnen, men inte så extremt och på samma sätt som Philippe. Philippe menade på att med upplyftande tygeltag inverkar man på hästens mungipor och när den ger efter i nacken ska handen mjukt följa med.
Tyckte nog att Bents argument var lite lustigt
Bent Branderup ville hörsamma den historiska biten. Han visade en bild på Alexander Den Store när han sitter till häst och slåss med ett lejon, samtidigt med en bild på en tjurfäktare till häst (minns ej ryttarens namn). Vitsen var att i de båda ögonblicken måste hästen vara samlad och fokuserad på sin uppgift och ryttaren.
Ni som kan den klassiska skalan samt Bents kan väl vänligen fylla på o vi kan jämföra.:bow:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag har fullt sjå med att försöka förstå och utforska den "vanliga" utbildningstrappan (och tror jag har nog för 2 livstider minst!), men enligt Katrin Wallberg finns denna utbildningsstegen:

1) Böjning och formgivning
2) Inlärning av hjälper vid handen
3) Överföring av hjälper till ridningen
4) Öppna
5) Sluta
6) Inledande travarbete
7) Skolor i skritt och trav
8) Rakriktning
9) Halva steg
10) Inledande galopparbete
11) Skolor i galopp
12) Skolgalopp
13) Piaff

Detta är taget från hennes webbsida, ridkonst.nu.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Alla vägar bär till Rom....

Man har lite olika sätt att nå målet. Katrins utbildningstrappa är en tolkning och även sätt att nå målet.
Min egen AR tolkning är lik den tyska/svenska:

Lösgjordhet

Takt

Samling

Schwung

Rakriktning (o då inte den rakriktning som att hästen spårar i alla övningar utan att den är helt liksidig)

Stödet utgår helt.... (stöd är lite för bryskt, kanske dåligt ordval men igenom hela utb. måste man(jag) ha kontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Har du skrivit rätt, samling före rakriktning?

Jag har svårt att se samling om hästen inte är rakriktad- liksidig:confused:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Japp, helt riktigt.

För att nå fullständig rakriktning=liksidighet kan man behöva gå många trappsteg.

Vi tränar ju gärna "ett bakben i taget" och då kan man rida vänster piaff och höger piaff tex. Just för att stärka det bakben hästen behöver som mest.

Höger och vänster samlad galopp är ju inte en liksidig rörelse heller.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Både till Tez å Axel kan man säga :)

Har testat några AR-tränare och fått den trappa du, Tez, beskriver upprepad för mig flera gånger. Har haft samma invändning som axel. Fast alltid fått förklaringen att det är liksidighet som avses, ja precis som du säger. Det kan jag köpa...så länge man har sin häst rakriktad när man samlar. Böjning eller ej. Tycker att det egentligen är mycket konstigare att man inte länger i motsvarande grad som man samlar. Inte enligt min erfarenhet iaf. Men det e väl OT iofs.

Tycker dock att diskussionen är intressant...fast fattade inte riktigt citaten där axel..är de inte lite tagna ur sitt sammanhang :confused:

Sen är väl tyskskalan same same som den klassiska? Alltså den är väl bara formulerad på de klassiska principerna, en summering.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Japp, helt riktigt.

För att nå fullständig rakriktning=liksidighet kan man behöva gå många trappsteg.

Vi tränar ju gärna "ett bakben i taget" och då kan man rida vänster piaff och höger piaff tex. Just för att stärka det bakben hästen behöver som mest.

Höger och vänster samlad galopp är ju inte en liksidig rörelse heller.

Fast för att gå i en ärligt samlad galopp behöver hästen vara liksidig.....:cool:

Fattar inte hur du menar?


HUr kan man ha en egen tolkning av en skala som innebär att man sätter saker i en annan ordning, liksom, jag fattar inte rikigt det:confused:

Du skrev:

Min egen AR tolkning är lik den tyska/svenska:

Är det då din alldeles egna trappa, eller....? Kan du förklara.

Det är ju inte alls samma som den klassiska, bara att du använder samma ord men eftersom du vänder på det mesta så blir det inte samma öht:confused:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Sen är väl tyskskalan same same som den klassiska? Alltså den är väl bara formulerad på de klassiska principerna, en summering.

Ja det är den klassiska, med svenska eller tyska ord. Samma.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Allt är ju ord eller begrepp. Man får väl träna med de olika för att förstå fullt ut vad de menar. Men jag uppfattar - med en liknelse - det som att skalan är trädet och trappan nedan är mer som kottar...

Har också lärt mig att de första stegen i skalan är lite särskilda från de tre senare. Lösgjordhet, takt och kontakt - grund för allt. Sen kan man fokusera lite olika på de tre senare. Jag tycket också att man verkligen ska tänka SKALA - som spelas upp-ner-upp osv lite mer samling, rakriktar tappar lite schwung, sänker samlingsgraden lite osv.

Trappan - en ordning i vilken man läs sig olika rörelser. Inte alls samma som skalan. Tycker jag. Men det är ju fritt fram att tycka./:cool:


Jag har fullt sjå med att försöka förstå och utforska den "vanliga" utbildningstrappan (och tror jag har nog för 2 livstider minst!), men enligt Katrin Wallberg finns denna utbildningsstegen:

1) Böjning och formgivning
2) Inlärning av hjälper vid handen
3) Överföring av hjälper till ridningen
4) Öppna
5) Sluta
6) Inledande travarbete
7) Skolor i skritt och trav
8) Rakriktning
9) Halva steg
10) Inledande galopparbete
11) Skolor i galopp
12) Skolgalopp
13) Piaff

Detta är taget från hennes webbsida, ridkonst.nu.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Japp, helt riktigt.

För att nå fullständig rakriktning=liksidighet kan man behöva gå många trappsteg.

Vi tränar ju gärna "ett bakben i taget" och då kan man rida vänster piaff och höger piaff tex. Just för att stärka det bakben hästen behöver som mest.

Höger och vänster samlad galopp är ju inte en liksidig rörelse heller.
Hur tränar man piaff med ETT ben:confused:

Sen ligger piaff längst upp på alla skalor såhär långt.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Ja, det var en sak jag hade missuppfattat. Jag trodde att man började med piaffen tidigare inom akademisk ridning/barock.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag med. De som jag har sett har inte ens börjat med galoppen, så det är klart att man blir konfunderad.
Eller så har de svenska instruktörerna gjort ett eget system, men det verkar som om fler o fler har bytt till den klassiska ridningen.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Det är nog en sanning med modifikation att svenska akademiska ryttarna har övergått till Klassiska dressyren. De rent akademiska ryttarna enligt BB, har sedan 10 år egna forum, där de diskuterar sin ridning.

vi "akademiker" här på Klassiska Ridkonstforumet här på bukefalos, har ju alltid varit mer eller mindre "gränsfall", då vi inte vill sitta i "ett eget fack", som tydligen är så viktigt enligt "kreti och pleti" här på forumet. Utan vi har liksom många andra ryttare, ögonen öppna och är lyhörda från influenser från alla håll och "plockar russinen ur kakan".

Och det är därför vi inom alla "grenar av klassiska forumet" i de flesta fall kan hålla lustfulla och lärorika diskussioner här på klassiska forumet.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Lägger mig i lite. Nu rider inte jag enligt AR men har dock testat en del instruktörer med filosofin så. :)

Fast det är väl inte "hennes"??
Jag har hört och sett uppställningar av samma "tolkning" hos
AR-instruktörer när jag frågat om skillnader mellan den vanliga.
Fast då brukar kontak iofs vara med.

Tycker det var ett rätt bra sätt att belysa viktiga skillnader på.
Bättre än trappan.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag kan inte utbildningsstegen utantill (fast jag borde det :o). En tanke nu när jag ser den: borde inte stöd komma före lösgjordhet? Att takt kommer först tycker jag är en självklarhet, men sedan behöver man väl ett visst mått av kontakt för att uppnå lösgjordhet, eller? Jag tänker nu på hur jag jobbat med min egen unghäst (får ju inte rida krumelutter än på ett tag:mad: Fast hon har lärt sig skänkelvikning i skritt nu, så vänta bara, nu är vi på G :devil:) och vi började med takt o framåtbjudning, rida rakt fram till en början o svara på framåtdrivande skänkel. Nu har denna hästen lätt för att gå på tygeln, hon fixar det lite av sig själv. Vi har alltså alltid haft kontakt, en liten en ända från början. Kanske därför jag sätter kontakt (stöd) före lösgjordhet? Tycker att lösgjordheten kommer när hästen rör sig taktmässigt, tänker framåt o har en lätt kontakt med handen.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Fast det är väl inte "hennes"??

Fast hon skrev så här:

Min egen AR tolkning är lik den tyska/svenska:

Det var därför jag funderade över det, men jag kan ha missförstått, ser jag nu.

Dock tycker jag ändå den är en aning bakvänd eftersom samling kommer före rakriktning och schwung. Men jag vet att man ser annorlunda på det inom AR.
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

KL

Min egen erfarenhet är att det inte går att få ärlig samling om inte hästen är rakriktad. Med rakriktad menar jag inte rakställd - utan just att hästen bär lika mycket vikt på båda benparen där hon/han förväntas göra det (i skolorna blir det ju t ex ojämn viktfördelning per automatik om jag inte är helt ute och cyklar). En rakriktad häst har alla kroppsdelar avspänt på plats, så att säga. :D

Ju mer samling, desto mer rakriktad behöver hästen vara. Men att prata om utbildningstrappa ger lite felaktiga associationer tycker jag. De olika stadierna hakar ju i varandra, som jag tror att true_blue menar. I takt med att man hittar mer och mer rakriktning, ju mer ärlig samling kan man begära och tappar man lögjorheten tappar man på en gång rakriktningen. Dessutom är i mina ögon de olika stadierna - eller skalorna är nog ett bättre ord - färskvara. Tyvärr. :p

Inte sjutton går det väl att samla en häst utan att samtidigt jobba med rakriktningen?
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Just det - tillägg:

Energin måste man förstås ha med sig in i samlingen. Annars kommer hästen inte upp från marken alls. :D Utan energi riskerar man få hästar som "försvarar" sig genom att samla sig - har t ex nyligen sett en ponny som piafferar med väldigt mycket bakåttänk för att slippa undan jobb. Hästen måste vilja framåt.

Detta var visst bara löst svammel och ingen synpunkt på något som någon har sagt.. :p

/Eftermiddagssvajjig Linnéa. ;)
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

KL

Min egen erfarenhet är att det inte går att få ärlig samling om inte hästen är rakriktad. Med rakriktad menar jag inte rakställd - utan just att hästen bär lika mycket vikt på båda benparen där hon/han förväntas göra det (i skolorna blir det ju t ex ojämn viktfördelning per automatik om jag inte är helt ute och cyklar). En rakriktad häst har alla kroppsdelar avspänt på plats, så att säga. :D

Ju mer samling, desto mer rakriktad behöver hästen vara. Men att prata om utbildningstrappa ger lite felaktiga associationer tycker jag. De olika stadierna hakar ju i varandra, som jag tror att true_blue menar. I takt med att man hittar mer och mer rakriktning, ju mer ärlig samling kan man begära och tappar man lögjorheten tappar man på en gång rakriktningen. Dessutom är i mina ögon de olika stadierna - eller skalorna är nog ett bättre ord - färskvara. Tyvärr. :p

Inte sjutton går det väl att samla en häst utan att samtidigt jobba med rakriktningen?


Nej, precis, men det är ju bla det som skiljer AR-trappan från den klassiska och bla det jag inte förstår:confused: Kan det blir en ärlig samling:confused:
 
Sv: Utbildningstrapporna- hur ser de ut?

Jag håller med dig o då även TB. att om något saknas så får man hämta upp det igen. Alla kvalitéer måste finnas.

Det är kanske är som lösgjordhet skulle vara mer med rakriktning o efter takt- avspändhet. Vet att det står så i svenska böcker.

Ingela. Det skulle givetvis ha stått att EN DEL har gått vidare/ bytt stil.

Min tanke är- om man heller inte blir nöjd med det klassiska, så kanske man kan tänka sig att ta lite av den tyska skalan- när det blir dags för uppdatering eller känner att det finns sdnt som passar det ekipaget.

Russinen igen.:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp