Utbildningstegen i western?

Camilla_H

Trådstartare
Jag är relativt ny när det gäller westernridning och rider också engelskt parallellt. Under de senate tre åren har jag ridit för 3 westerntränare varav de två första var rätt flummiga och den senaste som jag rider för nu är väldigt konkret.

I engelsk ridning så följer man ofta en utbildningstege som visserligen kan variera beroende på om man är klassiskt, militärt eller barockt inriktad, men som ändå är klar och tydlig. Det går ut mycket på att man ska ha lärt in en sak för att kunna utföra nästa på ett tillfredställande sätt.

Inom western hittar jag inte riktigt detta. Nu är jag NH-tränad sen många år så grundridning är redan självklart för mig, dvs starta, stanna, backa, svänga. Men för den som inte har detta så självklart så kanske det blir lite svårt att se vad målet är? För mig så kommer den svårigheten när man kommer bortanför grundridningen - när vi kommer till själva övningarna som skiljer western från den engelska ridningen. I vilken ordning kommer spinn, sidepass, öppnor, slutor, mm? Nu letar jag inte efter en precis ordning, jag är inte dummare än att jag förstår att det beror mycket på individen också, men finns det en utbildningsstege i western och hur ser den ut?

Hoppas att ni förstår vad jag är ute efter - nämligen att veta var man är på väg.

Hmm.. Jag tror det kan vara svårt eftersom westernridningen är så bred. Sysslar du med pleasure så lär du kanske inte hästen spinna och göra slidestop osv. Det kan vara svårt att definiera i en sådan stege som du beskriver eftersom det är så stor skillnad på grenarna. Jag får mera känskan av att folk provar sig fram för att se vad hästen, och de själva är redo för. I stallet där jag rider finns det flera westernryttare i olika stadie av utbildning. Någon börjar prata om att de vill nå hit eller dit i utbildning o så diskuteras det om att det kanske är dags att ta upp det med tränaren för att se vad han säger osv. Så går det till här.. Men jag vet inte om mitt svar gav dig särskilt mycket.. :confused:

Bra fråga.
Jag tränar också lite western, och undrar ibland vad nästa mål är. Fast jag har inte heller frågat så konkret. Jag ska göra det nästa gång om jag bara kan komma ihåg det. :crazy:

Kika i olika regelböcker på svårighetsgrader i olika mönster så kanske du får en hint!

Fast.. är det inte detta som är lite av tjusningen med western?! Att alla inte är stöpta i samma form. Du följer inte en given mall utan ser till individen? Du kan syssla med western på så olika vis och ändå bli riktigt duktig.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 888
Senast: Em-Jay
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Smulan75
·
Western Efter mycket velande så tror jag att det är i denna kategorin som mina frågor hör hemma? Om det inte är så får ni gärna flytta på...
Svar
1
· Visningar
1 396
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama