Sv: utbildningsplan för 3-åring
När min häst var 3 så red vi honom i perioder fram till slutet på maj, sedan fick han gå på bete fram till slutet på augusti. Då satte jag i gång honom igen. Då gick han ca 3 dagar i veckan mellan 20-40 min per gång.
På hösten gick han i storsätt i form i alla gångarter kunde volter och lite sidvärts, i början på oktober åkte jag med honom till en terrängbana, med drag hjälp framför hoppade vi runt på ponny debutanthinderna 2 gånger. sedan hade vi lite hoppning under vintern på vanliga hinder. Han har även fått viloperioder under vintern då han har behövt det.
I år när han är 4 har vi varit på terrängbanan 2 gånger och har då hoppat debutanthinderna för häst utan problem. Har som mål att rida championatet i år om allt går enligt planerna.
Så mitt tips är nog att ta det lungt, och att till hösten så smått börja hoppa terränghinder, man kan ju redan innan rida runt hinderna så hästen får se dem innnan och gå i genom vatten mm.
Det är också bra att ha hjälp av en tränare som har vana av att utblida unghästar, de har ofta många bra tips om hur man ska matcha sin häst.
Lycka till!