utbildningsplan för 3-åring

W

Wilden

Hej
Jag har en 3-årigt fullblod. Han är precis inriden nu.

Kan nån duktig ge förslag på utbildningsplan.:bow:

Målet är att kvala till 4-års championatet 2007.

MVH W

Sv: utbildningsplan för 3-åring

När min häst var 3 så red vi honom i perioder fram till slutet på maj, sedan fick han gå på bete fram till slutet på augusti. Då satte jag i gång honom igen. Då gick han ca 3 dagar i veckan mellan 20-40 min per gång.

På hösten gick han i storsätt i form i alla gångarter kunde volter och lite sidvärts, i början på oktober åkte jag med honom till en terrängbana, med drag hjälp framför hoppade vi runt på ponny debutanthinderna 2 gånger. sedan hade vi lite hoppning under vintern på vanliga hinder. Han har även fått viloperioder under vintern då han har behövt det.

I år när han är 4 har vi varit på terrängbanan 2 gånger och har då hoppat debutanthinderna för häst utan problem. Har som mål att rida championatet i år om allt går enligt planerna.

Så mitt tips är nog att ta det lungt, och att till hösten så smått börja hoppa terränghinder, man kan ju redan innan rida runt hinderna så hästen får se dem innnan och gå i genom vatten mm.

Det är också bra att ha hjälp av en tränare som har vana av att utblida unghästar, de har ofta många bra tips om hur man ska matcha sin häst.

Lycka till!

Sv: utbildningsplan för 3-åring

Ungefärligt hur jag gör...blir ju olika efter växtperioder iof.

3 åring
Rida in våren. rids nästan enbart i skogen.(ev ännu någon gång löshoppning) skritt skritt skritt.....
Bete juni-aug
Höst löhoppar igen 2-3 ggr. Hoppar i skogen allt som finns, åker till stranden på kvällen och rider i vatten. Börjar rida på bana lite dressyr (inte mkt) annars tränar dressyren i uteritten.
Tränar tillsammans med andra några hopplektioner för tränare. Åker till ridhus och rider 1 gång veckan går över bommar eller annat skoj.
Vila över jul och nyår (man brukar ju ha så mkt annat att stå i iaf)

4-åring

Börjar träna hoppning 1/veckan dressyr 1/veckan. för instruktör alltså.
Konditions träning.
Komma iväg på terräng bana, om man har hoppat i skogen innan stockar grenar osv brukar det inte var några konstigheter.
Starta banhoppning.
Bete på sommaren.
Starta terräng hösten............iof har jag inte satsat på FT Ch då utan B.Hoppningen.

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: MiniLi
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: MaRomer
·
Hästvård Hej. En vän till mig har ett 4-årigt halvblodssto. För ca 3 veckor sedan fick hon sitt första föl. Tyvärr fick fölungen tas bort i...
Svar
4
· Visningar
2 692
Senast: Masse
·
Avel Hej! Snart är det dags för 3-årstest med min första unghäst. Jag har hela tiden haft för avsikt att visa själv, men nu börjar jag tveka...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka