Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svaret är nog att det inte finns några bra utbildningar till det "yrket". Det är sadeltillverkare som ger helgkurser så att du kan prova ut deras sadlar. Och du lär dig inte mer än sunt förnuft och om sadel och häst ser bra ut från utsidan. Du lär dig inte hur bommen i sadeln ser ut och hur det påverkar hästen osv.
Jag har använt utprovare och gör aldrig om det, nu blir det sadelmakare eller så klarar jag mig själv.
Är du duktig massör grejar du säkert enklare sadelrådgivning med de kunskaper du redan har. Sedan förstår jag att det hade varit fint med ett certificat men som sagt, för mig betyder det mest kvacksalvare.
Förstår dig fullt ut! Har sett utbildningar allt ifrån helgkurser till kurs på en hel termin, 30 000 kr. Min idé som sadelutprovarr är att jag inte säljer sadlar själv utan gör mall åt kunden som själv lånar hem sadlar jag sen kollar på, detta för att öka förtroendet.
Grejen med sadlar är ju att det inte alltid är helt logiskt, vad en häst ska trivas i enligt mallen så att säga kanske inte hästen trivs i, det är så mycket med sadlar som ska kollas när dom provas in. Det är dels hur ryttaren passar i sadeln, sen hur sadeln ser ut med hästen i rörelse utan ryttare, med ryttare och när den bara står still. Därför tror jag att det är lite slöseri med tid för hästägarna och för dig att göra en grej åt gången så att säga. Bättre att ha ett gäng olika varianter av sadlar och prova in dom på plats direkt. Blir ett väldigt massa åkande och tidspassande annars. Speciellt om hästägaren åker runt och hämtar sadlar enligt mallen som kanske hästen inte ens trivs med.Förstår dig fullt ut! Har sett utbildningar allt ifrån helgkurser till kurs på en hel termin, 30 000 kr. Min idé som sadelutprovarr är att jag inte säljer sadlar själv utan gör mall åt kunden som själv lånar hem sadlar jag sen kollar på, detta för att öka förtroendet.