Utbildning/ tävling av ponny av vuxen ryttare?

Lahtel

Trådstartare
Hur fungerar det med utbildning och tävling av ungponny av vuxna?
Vad jag förstår så är det väl bara bra om en vuxen rider in och utbildar ponnyer? Och nu så får väl även vuxna rida i ungponnyklasser?
Men hur små ponnyer kan vuxna rida? Hur är det med b-ponnyer?
Jag är 157 cm och väger ca 54 kg och funderar på att köpa en 4-6 årig ponny och utbilda och gärna tävla för att sedan sälja till ett barn.
Hur fungerar det med tävlingsregementet - börjar man tävla ponnyer som 4-åringar också, eller är det senare med dem?
Och hur små ponnyer tycker ni att det är lämpligt att jag rider? c- och d-ponnyer tycker jag själv. Men b-ponny är jag tveksam till...

Sv: Utbildning/ tävling av ponny av vuxen ryttare?

Med din längd och vikt borde du kunna rida en större B-ponny. Jag är 155 cm och väger ca 50 kg och rider mina B-ponnyn utan problem.

Köp gärna en yngre häst och utbilda den själv från början, Det vore väl en bra idé att utbilda ponnyn genom att träna den till treårstest (löshoppning och visning) och sedan rida in den så att den vid fyra års ålder kan vara med på Kvalitetsbedömning. Dessa är ju avelsvärderingsgrundande så att både ponnyn och dess föräldrar har nytta av detta :D .

Vid en kvalitetsbedömning är det många som är intresserade av de ponnyer som är till salu. Där får ju ponnyn en riktig genomgång av veterinärer, både kroppsligt och rörelsemässigt (böjprov), och den mäts. Sen löshoppar man, rider och visar exteriört. Det blir som en varudeklaration, då man ser om ponnyn är lämpad för dressyr, hoppning eller båda. En köpare får verkligen se vad ponnyn går för, och detta vid fyra års ålder (evt fem år). En kvalitetsbedömning kostar ca 600 kronor och är väl investerade pengar.

Men visst kan du rida B-ponny!

Du kan rida de flesta ponnier. Man borjar precis som med hastarna tavla ponnierna vid 4 ars alder.
Det som ar det trakiga ar att ungponny klasserna blir fulla snabbt och det ar latt att bli utlottad.

Men utbilda pa du bara, det ar roligt och det kan ge ett klirr i kassan.

tycker ni jag kan rida ponny? jag väger 55 kg och är 165 cm lång? har nu d-ponnyer och stor häst.

Vist borde jag kunna rida c-ponny och störe, viktbärande b-ponny? alltså bara för tillridning, eller utbildning. ?

Tack för svaren! Jag tror nog också att jag kan rida även en b-ponny.
Jag får se vad det blir. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar