Utbildning av shettlandsponny.

P

_Pandora_

Jag och min lillasyster har en liten shettis som vi smått har börjat utbilda lite lätt (Syrran rider och jag håller lektion). Shettisen gillar att hoppa och vårat mål är att vara med på någon liten hopptävling till hösten. Det hon kan nu är att fatta alla gångarter utan "bråk", rygga och framdelsvändning. Tyvär blir hon mycket lätt anfådd.

Nu behöver jag hjälp av er där ute att hitta på ridövningar och konditionsövningar som är roliga och är i hennes nivå. Gjärna också hoppövningar..

Mvh _Pandora_ :)

Sv: Utbildning av shettlandsponny.

När jag utbildade och tränade ett russ för några årsedan så övade jag mycket tempo övningar och trav på långstäcker

Exempel 1
Sätt utt 4 koner, en i varje hörn.
När hästen är uppvärmd så arbetstrav mellan konerna på lång sidan och ena kortsidan galopp samt den andra kortsidan skritt. Detta får även hästen att lysna på ryttarens signaler och blir uppmärktsam på sammagång.
Jag rekomenderar att växla/byta galopp och skritt sidan då och då under tiden ni trännar.

Håll inte i gång förlänge när hon inte orkar, utan öka tiden på ridpasset lite åt taget.

Exempel 2
Trava långsträka ex runt om hagarna, sedan när hon är lite bättre kondis så kan ni ta några varv i galopp resten trav.

Som sagt innan håll inte på länge, och skritta fram/av hästen ordentligt.

Exempel 3
Longerin med olika tempo växlingar.

Exempel 4
Löshoppning, nästan alltid lika omtyckt av hästar :) Då de lär sig både taxera och hur de skall lyfta bennen själv.

Exempel 5
Hoppa i trav och träna cavaleti övningar!

Alla övningar skall göras på en häst som är uppvärmd och är frisk!
Tänk även på inte öka förfort på rid/trännings passen :D

Mvh
Eran Emma

Sv: Utbildning av shettlandsponny.

Ha intervallträning.
Börja med att trava en lite längre sträcka ( så att on orkar),skritta, trava igen osv....
Trava uppförsbacke.
Långa skrittpromenader.
Intervallträna galopp.
rid mycket i terrängen, kuperat.
Hoppa gymnastikserier.
Öva övergångar skritt-galopp-skritt.
Hoppa på volt.
Kom ihåg att vila en dag emellan tex med en srittpromenad, eller bara gå i hage.
Lycka till:)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30