Utbildning av Fjording

M

mmmiliss

Hej!

Nu vet jag inte om denna tråden kommer rätt nu, men jag hoppas det!

Det är så att vi har en Fjordvalack, Silver - 99.
Vi har haft honom runt ett halvår nu och nu ska jag lägga ner en massa energi på att få honom fin!

Han är en klump på ca 135 cm, lite övervikt och dåligt med muskler.. :crazy:
Arbetsvillig och tkr det är kul att arbeta, samtidigt som han inte gör något gratis. Han testar och ser om han kommer ifrån först - gör han inte det så blir han mer och mer arbetsvillig - han vill göra rätt!

När jag rider honom så är det som att sitta på ett stort mjölkpaket,:devil: han kan gå framåt & svänga lite försiktigt.. Försöker få honom att böja på sig, men det är svårt då han inte är så känslig för varken skänkel, vikt eller bett..
Han går nu på tredelat bett, funderar på om det skulle vara bättre med något annat??

Min tanke är att börja mycket från marken, och även mycket skritt turer så han bygger muskler.

Försöka ställa genom att gå på marken, longera kanske.

Har ni några tips? Det kanske finns någon där ute som har haft samma häst?

Så småning om vill jag ha som mål att jag ska kunna rida honom på en volt och han trampar undersig och bära sig någolunda!

Snälla hjälp!? :laugh:

Sv: Utbildning av Fjording

silver.jpg

Grattis till din underbara Fjordhäst!
Du kan ju tömköra honom för att få honom att söka sig framåt, nedåt.
Då kan du också jobba honom i sidorna så han böjer sig rätt och blir mjuk
i båda sidor.
Ha mycket tempoväxlingar så han blir uppmärksam och lyssnar på dig.
Lär honom ord istället för att smacka så lyssnar han bättre på dig.
Sen måste du rida honom med sittbenen, göra honom känslig för dem.
Egentligen spelar inte bettet så stor roll eftersom det inte i första hand är det du ska rida med.
Använd sätet i allt du gör.
Och håll om honom med benen. Vill du skänkla så håll ett jämnt tryck istället för att hacka på honom med hälarna.

Det gäller ju att göra honom känsligare för hjälperna och då måste de vara små och fina.
Bra är att rida honom i åttor och på volter.
Glöm inte eftergiften och att släppa fram honom när han söker sig nedåt.

Tack för tipsen!! :)

Var precis ute nu och försökte på att longera.. Maktkamp i sisodär 20 minuter, då släppte allt och han travade en fin trav på en rund fin volt 2 varv. Då gav jag mig direkt och lekte lite med honom som belöning!

Sen testade jag att gå i höjd med frambenet, och trycka där skänkeln skall ligga, så han flyttar sig.. Då blir han vrång och kickar mot mig.
Så det är verkligen en fjording med humör, som nog har fått gjort vad som helst i sitt tidigare liv, gå på folk, nafsa lite, kanske en kick om han tycker att det räcker.

Så att idag har jag med ordentligt kroppspråk visat att han skall stanna innan han går in i mig, när han går i mot mig får han rygga bak ett steg istället osv.

Så jag är ju låååångt ifrån att han ska börja söka sig neråt för tillfället. Då han knappt går framåt för egen maskin än.

Men en ungefär en halvtimmes träning blev det idag, träning och träning, kanske mer att träna allmänt vett.. Men han blev lite svettig och han har nog mycket att tänka på underkvällen ;)

Verkar vettigt att börja med ledarskapsträning :)
Ja de kan ha ett himla humör, men när man får rätt på det blir de riktiga arbetsmyror.

Ja det är väl det som gäller.. Inte en gång man har nästintill suttit med rumpan på backen och Silver- Oj, stod du där?
Han bryr sig inte om han går på en eller någonting.
Så nu är det stenhård träning som gäller! ;)

Ska ut och träna lite snart, testa som han vill gå på volt igen.. Ska försöka få någon att ta lite kort, så ska ni få se, elr kanske en filmsnutt!

Grattis till fjordingen!
De kan vara bra envisa, men när de väl kommer fram till att jobba är roligt så har man en riktig kompis och man blir svår att slå! De här gula kan göra en massa saker på ren och skär vilja! :)

Att du jobbar med ledarskapet tror jag är bra. Hästar behöver förstå att det inte är ok att gå rakt in i folk och såna saker som kan sluta väldigt tokigt.
Och det är något man verkilgen behöver vara konsekvent med.

Huruvida du ska byta bett eller inte vågar jag inte svara på. Det viktigaste är att bettet är i rätt storlek och är rätt anpassat så att det inte skaver på tänder eller liknande. Olika hästar tycker om olika bett så man får helt enkelt prova sig fram och se vad de har för åsikter.

Och angående själva ridningen så tycker jag att det viktigaste är att få hästen att gå fram. Och att man verkligen menar de signaler man ger hästen. Skänklar man så vill man ju att hästen svarar och går fram, och inte står och sover och struntar i en...
När hästen går framåt så ska man ge den stöd i tyglen, men inte hålla på så mycket mer utan låta den hitta sin balans och själv söka sig nedåt. Så fort hästen tänker åt rätt håll ska den ha beröm och eftergift.

Och något som jag tycker är viktigt att komma ihåg är att ha roligt! Om man tjatar om samma saker, dag efter dag efter dag, och även den dagen när hästen har träningsvärk, så kommer man att få en häst som tycker att ridningen är ganska tråkig och det motiverar den inte till att jobba.
Ut i skogen och ha roligt, prova att rid ihop honom en stund och när han ger efter och börjar tänka åt rätt håll så ge eftergift och klapp och låt honom vara en stund.
Det tar tid att träna en häst, men det lönar sig i slutänden! :)

Lycka till med din guling!

Min erfarenhet av fjordingar är att de är i grunden vänliga hästar, men absolut inga blyga violer. Tvärtom ganska hårda hästar som behöver veta vart skåpet ska stå, om de inte ska bli odrägliga pansarvagnar.

I ridningen upplever jag att de av naturen inte är särskilt känsliga (ffa i munnen), så om man vill ha en fjording känslig så måste man träna upp den känsligheten, den finns inte där av sig själv. Så tydlig och vänlig, med mycket beröm (eftersom det är snälla hästar som i grund och botten vill vara till lags). Men eftersom det samtidigt är hästar som inte nödvändigtvis arbetar ihjäl sig i onödan, så att säga, så väldigt tydlig med att när jag säger fram så menar jag fram. Och tusen små tempoväxlingar och förhållningar för att göra hästen mer lyhörd.

I ridningen upplever jag att de av naturen inte är särskilt känsliga (ffa i munnen), så om man vill ha en fjording känslig så måste man träna upp den känsligheten, den finns inte där av sig själv. Så tydlig och vänlig, med mycket beröm (eftersom det är snälla hästar som i grund och botten vill vara till lags). Men eftersom det samtidigt är hästar som inte nödvändigtvis arbetar ihjäl sig i onödan, så att säga, så väldigt tydlig med att när jag säger fram så menar jag fram. Och tusen små tempoväxlingar och förhållningar för att göra hästen mer lyhörd.

Tråkigt att du fått den uppfattningen, ingen häst föds ju "hård i munnen", fjording eller ej. Alla unga "oförstörda" fjordingar jag ridit har varit mycket fina i munnen (därmed inte sagt att alla går i form av sig själv i början dock), och även äldre välridna hästar. Är de därmot dåligt ridna så kan de vara sjukt sega i truten, precis som vilken häst som helst.
Men mina unghästar är också otroligt ambitiösa och arbetsvilliga och slår knut på sig själv för att vara till lags, ibland lite för mycket, så det är nog inte samma typ av hästar som vi mött.

Men hästar har ju olika medfödd känslighet. Jämfört med halvblod, som jag rider annars, så upplever jag fjordingarna som av naturen mindre känsliga. Fjordingen jag har ridit mest går i form utan problem (och har alltid gjort det), har ridit den sen den var unghäst och den är inte dåligt riden. Men känsligheten i munnen har man behövt jobba med.

Jag ser inte det som ett stort problem, alla hästar har sitt man behöver jobba med. Just känsligheten skulle jag inte säga är fjordingens mest utmärkande drag, jämförelsevis upplever jag t ex fullblod som känsligare. Så då får man jobba lite på den. Andra hästar är kanske lite känsligare, men behöver istället jobb med att slappna av, eller med att balansera sig, eller vad det nu kan vara. Det är olika.

Att kallblod generellt är mindre känsliga än t ex prestationsstammade dressyrhalvblod är väl inget revolutionerande, det är ju lite som att travare travar snabbare än fjordingar. Knappast en sensation.

Det blir ju lite fånigt, kan jag tycka, när fjordingen helt plötsligt ska vara det känsligaste, arbetsvilligaste och ambitiösaste som går på fyra ben. Lite som när man hävdar att travare visst inte är sämre på hoppning och dressyr än halvblod. Olika hästraser är ju olika. Vill jag ha en superkänslig, superambitiös dressyrhäst så ska man väl skaffa ett halvblod efter Jazz eller liknande, inte en fjording. Och vill jag ha en hållbar och stabil häst, som inte tappar huvudet i första taget att ha skoj med på hobbynivå, ja då är förmodligen fjordingen ett vettigare alternativ än Jazz-avkomman.

Senast ändrad:

Det må vara fånigt, men fortfarande så är hästens mun ett väldigt känsligt område och där kan en häst inte vara född okänslig, oavsett ras.

Det må också vara fånigt att hästar är ambitiösa o arbetsvilliga, men det är ett faktum. Sen är alla hästar individer, o man kan inte dela in hästar i fack rakt av efter sin ras. Fjordingar är individer precis som alla andra hästar, vilket gärna glöms bort känns det som.
Det är väl givet att vissa raser är känsligare än andra (lika givet som att ett dressyravlat halvblod är en bättre dressyrhäst i grunden är ett kallblod eller en varmblodstravare), men jag anser fortfarande att det är så gott som fysiskt omöjligt att födas okänslig i munnen, och det var det jag reagerade på. Att man kan vara olika känslig för skänklar däremot känns inte så konstigt.

Nej, men att alla hästar inte föds likadana i munnen är väl allmänt känt? I halvblodsaveln vet man ju om att vissa hingstar ger svårare munnar än andra, så visst finns det en arvbarhet även när det gäller munnen. Det handlar förståss inte om att hästen inte skulle ha känsel i munnen, det har den såklart, utan hur den reagerar på ryttarens hjälper. Vissa hästar reagerar på minsta lilla, andra inte. Det gäller ju inte bara munnen, utan allt möjligt runtikring hästen.

En häst kan absolut vara född okänslig, i den meningen att den inte är superuppmärksam på allt som händer och reagerar på allt. Det behöver ju inte vara negativt. Det är ju emellanåt ganska skönt att rida en häst som inte tokreagerar på precis allt som händer.

Fjordingar är trevliga hästar, men elektriska och superkänsliga? Nä, då är man ute och cyklar.

Jag har ridit unghästar av olika raser, och jag upplever absolut inte att de är likadana allihop när man börjar rida dem - tvärtom skulle jag säga att det skiljer en hel del mellan individer och mellan raser. Kan du själv inte känna skillnad på en fjording och ett fullblod, t ex?

Tack för alla svar!!

Blev riktigt överaskad vad fin Silver var när jag red bakom en annan häst i skogen här om dagen, han var pigg och glad och tog galoppfattningarna jättebra!
Dock så är det en svaghet att man inte kan rida ut själv, utan att han skall börja stanna och krongla, han blir vrång och vänder, jag vänder tillbaka och vi kan få hålla på så ett bra tag..

Longeringen har blivit bättre, han börjar förstå vad jag menar, och gör sitt bästa..

Vad har ni för tips på det här med framåtbjudning, framåt neråt. Det skulle ju vara roligt om han finner sig till ro och ja kan börja träna honom så, att bära sig och trampa på bra med bak.
Men jag jag tror inte att det kommer komma så lätt av sig själv, utan ja kanske ska hjälpa honom att söka sig neråt, men hur?

Ang. eran lilla diskution här! ;)
Klart det är skillnad att rida en grov fjordning/nordsvensk mot ett lätt fullblod. Både i lynne och i kännslighet. Men jag har själv suttit på en fjording som har tävlat långt upp i dressyren, som bär sig bara på en lätt hand, mest att sitta och rida mkt med sätet, MKT kännslig i munnen.
Så det är ju självklart från häst till häst, men visst är det skillnad. Men tyvärr kanske det är så att en heldel grövre hästar kanske rids in lite för hårt, så att dom inte är så kännsliga i munnen? Inte vet jag, men rider man in en från grunden, så behåller man nog kännsligheten i både mun och för alla hjälper!

Mvh!

Skulle man inte kunna säga så här att känseln är exakt samma på alla hästar, de känner exakt lika mycket...

MEN vissa individer/raser REAGERAR mer än andra på stimuli? Det är väl egentligen det som är mätbart?

Va sägs? :)

Ja de blir bra de! Låter bra :)

Sen är det ju klart om hästen blivit skänkel döv eller liknande, men som unghäst så är väl känseln samma!

Söt klump du har :D! (har själv lite av en klump till häst så ta inte illa vid dig ;))...

låter bra som du tänkt så långt. Mkt i skog å mark i skritt är nyttigt. Varierat med träning från marken. tömkörning är bra. skynda långsamt, var lyhörd hur mkt din häst orkar. Var noga med att få honom lösgjord. Mkt lösgörande övningar.

Var bestämd och snäll och jätteviktigt: Konsekvent i allt du gör.

Jag brukar rida sådanna hästar som om de vore jättekänsliga. Mkt små hjälper bara och lyssnar de inte kommer nån smärt på baken. Som att "hallå jag ville faktiskt nånting!" tillslut kommer du inte ens behöva ha spö. det tar så olika för olika hästar, men de går absolut, även på den mest seeegaste häst.

När du har fått det du ville av hästen, var noga och snabb med eftergiften.

Som anyberg säger så handlar det ju inte om att fjordingar är mindre känsliga utan att de bara reagerar mindre på stimuli. Och det är ju något man har avlat på eftersom man ville ha en robust och tålig arbetshäst som klarar de flesta situationer. Men för det betyder det ju inte att de gör mindre ont på dem med en hård hand.

Det är skrämmande att tro att bara för det är en hästras som inte hispar upp sig för mista lilla så har den mindre känsel. Man blir ju nästan mörkrädd.

Själv skall min lilla hårboll bli inriden bettlöst. Bett skall hon dock vänjas till men enbart för att mitt bettlösa inte är ultimat vid inkörning. Men det skall vara det mildaste bett man kan hitta, som givetvis skall ligga bra i munnen på henne, för hon ju min lilla pälskling!

Det är ingen som tror att fjordingar skulle ha mindre känsel. Men de är inte lika känsliga, dvs de reagerar inte lika mycket på det de känner, har lite längre ledningar så att säga. Det är inte samma sak som att de skulle sakna känsel.

På en känslig häst behöver man inte öva för att den ska reagera direkt på hjälperna, den är sån av naturen. På en okänsligare häst får man öva upp känsligheten, för att hästen direkt ska reagera på små hjälper. Det är skillnaden.

Skulle vilja ha tips på övningar för att förbättra skritten. Skritt är väl inte "hans gångart precis". Han svarar för hjälper men hamnar snart i sin "lunk" igen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar