utbildade hovslagare

Sv: utbildade hovslagare

Jag tror du behöver sätta dig in i frågan mer innan du uttalar dig :-) I all vänlighet.

Men dom är ju gubevars utbildade , det räcker :meh:

Det räcker för att hästägare även kan få en viss garanti, det hindrar inte att de är klant arsle men det har hänt att ersättning uteblivit när personen inte varit utbildad och det har gått tokigt.

Vad är den då? Ryttare utan utbildning, bonde utan utbildning?

I USA är det delat,
Horseshoer, non som är själv lärd eller har lärt sig av en annan.
Farrier, den som har gått utbildning på non hovslagerskol under utbilded skol personals kontrol.

Hovslager är ett allman begripp, enskild yrketsman som sko hästar.

Månge komma att lägga av nu när JBV´s journal föring träder i kraft, som en hovslager kompis sa "jag är hovslager, inte non j_vla papper skrivenda byråkrat:mad:! öka inte längre med allt dumhet dom hitta på! jag har gjort mitt tid, nu gå jag i pension"!!!!

Det komma att bli endå mer besvärlig och dyrt att äga häst i detta landet :(

Nej de kallas för klant arsele.

Men ärligt talat.... någon form av uppgradering borde väl alla verksamma hovslagare göra?? Lastbilschaufförer tex. måste gå en kurs var femte år för att behålla körkortet. Jag som är djurskötare får gå kurser i foderlära, medicinhantering osv. Jag går minst nån kurs varannat år. Jättekul att träffa andra med samma yrke och diskuttera problem och dylikt.

De som står med på listan är i regel de som har möjlighet att ta emot nya kunder. Det finns medlemmar som väljer att inte stå med då de inte har utrymme.

Inte i mitt närområde. Där finns det fyra som står på listan...endast en hade plats för nya kunder.
Lika där jag bodde förr, tre hovslagare på listan, ingen med plats för nya.
Det kan självklart se annorlunda ut på andra ställen :)

2030 kommer det bli legitimering av hovslagaryrket.

Det var väl egentligen 2014?? Men eftersom ingen kollar eller bryr sig om den kursen så bordlades kravet tillsvidare. Problemet är att Länsstyrelsen/jordbruksverket inte vet vilka som är hovslagare. Alltså vet de inte vilka de ska kalla.??

Men ärligt talat.... någon form av uppgradering borde väl alla verksamma hovslagare göra?? Lastbilschaufförer tex. måste gå en kurs var femte år för att behålla körkortet. Jag som är djurskötare får gå kurser i foderlära, medicinhantering osv. Jag går minst nån kurs varannat år. Jättekul att träffa andra med samma yrke och diskuttera problem och dylikt.

Just nu finns ju inte det kravet, fortutbildningar tror jag är frivilliga om man inte avser att söka som JBV godkända. Men många går nog ändå på en del upplever i vårt fall jag.
Blir det däremot en skyddad titel så kan det nog bli helt andra krav.

Just nu finns ju inte det kravet, fortutbildningar tror jag är frivilliga om man inte avser att söka som JBV godkända. Men många går nog ändå på en del upplever i vårt fall jag.
Blir det däremot en skyddad titel så kan det nog bli helt andra krav.

För dagen och som det hittills alltid varit så är det kunderna som styr marknaden.

Så länge det finns jobb så finns det väl ingen anledning till att vare sig vidareutbilda sig eller ens utbilda sig verkar vissa kollegor resonerar.

Jag förstår deras resonemang men begriper inte den marknaden som dessa kunder styr.

Det var väl egentligen 2014?? Men eftersom ingen kollar eller bryr sig om den kursen så bordlades kravet tillsvidare. Problemet är att Länsstyrelsen/jordbruksverket inte vet vilka som är hovslagare. Alltså vet de inte vilka de ska kalla.??

Nu yrar du nog i nattmössan?! Jag förstår inget av vad du skriver. Bordlagt krav? Kurs? Kalla vad?

För det första så är det inte enskilda hovslagare utan NÄRINGEN som kallas till samråden. I hovslagarnas fall SHF och övriga hovslagarorganisationer. SHF är dock störst. Sen måste man skilja på av Jordbruksverket godkänd Hovslagare (= en hovslagare som arbetar inom gruppen djurhälsopersonal ) och legitimering av hovslagaryrket som kommer 2030. Det är två skilda saker.

Att det blir skyddad titel är nog inte så stor chans. Det är vad jag vet inte många titlar som är skyddade, dvs att det är straffbart med upp till 6 månaders fängelse om man kallat sig Advokat eller Fastighetsmäklare utan att uppfylla de av staten uppsatta kriterierna.
Ackrediterad är mer troligt i så fall.

Rolle

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 348
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Loons
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 199
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna