utbildade hovslagare

Sv: utbildade hovslagare

Varför skulle ingen sko problemfria hästar bara för att hovslagare blir ett skyddat yrke? Konstig tanke.

De som inte har någon utbildning och skor idag, har gott om tid på sig att kvalificera sig. Svårare än så är det inte.

Konstigt eller inte vet flera som kommer sluta än som kommer stanna kvar som hovslagare.

Och då är ju frågan varför tänker dom inte utbilda sig och bli kvalificerade? Om dom nu är duktiga borde utbildningen vara en baggis.
Fördelen med lagstiftningen är att man får bort de som faktiskt är riktigt dåliga och som inte har med yrket att göra.

Men är man duktig och inte tänker utbilda sig ja men sorry to say men då får de väll göra ett karriärs byte.

Och vad är det som säger att en utbildad inte kan sko/verka en problemfri häst?

Ja utbildningen kommer vara en baggis för många men det finns kommuner som inte betalar utbildningen som när jag gick kostade 118 tusen som jag fick betala själv.
Utan en kommun som betalar inget CSN bidrag eller lån.
Min kommun är inte ensam utan vi var från 9kommuner på utbildningen 3 betalade inte.

Så sorry om man bor i fel kommun och inte vill byta jobb men har inte pengar till att gå utbildning.

Problemen ligger snarare i att hitta någon över huvud taget på vissa ställen, på plus sidan ligger ju att det ploppar upp fler och fler utbildningar mot när jag gick då det bara fanns 2 så tar det några (ganska många) år till innan lagen träder i kraft kan det ha fyllts på med nya.

Som är outbildade?
Alltså man är inte hovslagare om man inte är utbildad.
Ja när dom blev hovslagare räknades det som utbildad men är idag inte tillräkligt för att bli godkänd av jordbruksvärket.

Kan jämföra det med lärare som en gång blev lärare men sedan får sätta sig på skolbänken igen för att bli utbildad för dom nya kraven.

Senast ändrad:

Då har lite hänt sedan sist.
BYS är CSN berättigat.
Lika så Lerum vuxenutb.
Och Flyinge, Strömsholm och Wången.

Kan du snälla förklara varför det inom hovslagaryrket är okej med outbildade? Jag skulle aldrig gå till en outbildad tandläkare, läkare, veterinär, what ever just för att man inte är tandläkare, läkare, veterinär, what ever om man inte har en UTBILDNING.

Och har man vart verksam i en herrans massa år som outbildad kan man ju vart lite smart o hamstrat lite pengar. De outbildade jag haft ute har stoppat alla pengar rätt ner i fickan dessutom så kanske vore en god idé att stoppa ett par av de i sparbössan efter som att lagstiftning vart uppe på tapeten länge.

Och nej hovslagarutbildningen är ingen utbildning som kostar pengar att gå längre.

Då är det ju en tilläggskurs på ett år som saknas alternativt så slår man en pling till SJV och frågar vad man behöver komplettera. Handlar ju inte direkt om flera års utbildning som saknas om grunden redan finns.

Grattis på födelsedagen förresten :bump:

Då har lite hänt sedan sist.
BYS är CSN berättigat.
Lika så Lerum vuxenutb.
Och Flyinge, Strömsholm och Wången.

Min utbildning är och var också CSN berättigad men om inte kommunen betalat för utbildningen får man inga pengar i alla fall.
Så i så fall är det inte skolorna som ändrat sig utan CSN.

Som jag skrev innan vi 3 som inte fick utbildningen betalade av kommunen kunde glömma CSN medans som andra där kommunen betalat inte hade några problem med att få CSN bidrag och lån.

Ja när dom blev hovslagare räknades det som utbildad men är idag inte tillräkligt för att bli godkänd av jordbruksvärket.

Kan jämföra det med lärare som en gång blev lärare men sedan får sätta sig på skolbänken igen för att bli utbildad för dom nya kraven.

Idag krävs en godkänd utbildning, därefter de blockutbildningar som arrangeras av SHF. Man ska också ha arbetat en specifik tid, och då kan man söka om JBV godkännande. Detta kostar inte 118000 kr, även om jag har hört att det kan vara kostsamt ändå.

Det finns vissa utbildningar som tydligen aldrig varit godkända, men en del valde ändå att gå den vägen och då sitter dom dessvärre antagligen i rävsaxen. Det är ju tråkigt förstås, men samtidigt kanske man borde ha tänkt lite längre.

Idag krävs en godkänd utbildning, därefter de blockutbildningar som arrangeras av SHF. Man ska också ha arbetat en specifik tid, och då kan man söka om JBV godkännande. Detta kostar inte 118000 kr, även om jag har hört att det kan vara kostsamt ändå.

Det finns vissa utbildningar som tydligen aldrig varit godkända, men en del valde ändå att gå den vägen och då sitter dom dessvärre antagligen i rävsaxen. Det är ju tråkigt förstås, men samtidigt kanske man borde ha tänkt lite längre.

Jag svarade på vad jag betalade för en av dom utbildningarna som hovslagareförening rekommenderade mej inte något annat.

Letar med ljus och lykta efter godkända hovslagare, men vad finns de.?

Jag förstår inte själva grundproblemet,, varför ska det nödvändigtvis vara en godkänd hovslagare? Sedan begriper jag inte vad det är som ska inträffa 2014 som gör att så många hovslagare tydligen kommer sluta.

Jag tror dom flesta som svarat i tråden inte verkar ha tagit reda på att allt kommer vara som det alltid varit så länge den enskilde yrkesutövaren inte ställs inför en åtalsanmälan.

Fast händer det så krävs det att det förekommit grovt djurplågeri eller ett inte obetydligt långvarigt lidande.

Det enda som kommer hända är att kreti å pleti får skärpa till sig vilket borde leda till flera djurs välbefinnande och förhoppningsvis att flera hästägare förstår skillnaden på kvalité och kvantitet.

Att det ena betalar man för det andra brukar sluta med att det blir en dyr läxa.;)

Min hovslagare är en av de mest välutbildade i sverige men står inte med på listan. Jag tror att det beror på att han inte vill vara med i föreningen. Dock står han med på listan över hovslagare som får utföra sjukbehandlingar (kallas det för det?).

Jag förstår inte själva grundproblemet,, varför ska det nödvändigtvis vara en godkänd hovslagare? Sedan begriper jag inte vad det är som ska inträffa 2014 som gör att så många hovslagare tydligen kommer sluta.

Jag tror dom flesta som svarat i tråden inte verkar ha tagit reda på att allt kommer vara som det alltid varit så länge den enskilde yrkesutövaren inte ställs inför en åtalsanmälan.

Fast händer det så krävs det att det förekommit grovt djurplågeri eller ett inte obetydligt långvarigt lidande.

Det enda som kommer hända är att kreti å pleti får skärpa till sig vilket borde leda till flera djurs välbefinnande och förhoppningsvis att flera hästägare förstår skillnaden på kvalité och kvantitet.

Att det ena betalar man för det andra brukar sluta med att det blir en dyr läxa.;)

Jag har en häst som skadat kronranden så illa att den har fått en hovspricka som söker sig neråt. Veterinären sa att den behöver typ ringsko eller liknande och ev. något som "håller" ihop sprickan. Min hovslagare kan ingetdera. Så därför letar jag. De som är "duktiga" på sånt tar inga nya. Men nu har jag kanske fått tag på en som kanske kan kolla på min häst om jag kör den till honom...

Och om lagstiftningen kommer ske många år framåt varför är man NU så nervös över att sååå många kommer sluta? Då har de ju massa år att spara pengar, utbildning sig, bli godkända.

Vad är det som säger att den ens blir av? Det hinner rinna mycket vatten under broarna innan dess

Liten ordningsfråga bara :D
Hovslagartiteln är inte skyddad så vem som helst kan i princip kalla sig hovslagare. Sedan finns det olika grader av teoretisk/praktisk dokumenterad kompetens som vi hört tidigare i tråden, den säger dock inte vad den reela kompetensen är ;).

Var går gränsen för att få kalla sig hovslagare och vem ska bestämma det?
Som det är idag är det beställaren och det är upp till beställarens kompetens och omdömme. Vilket iofs kan vara ett dilemma för hovslagaren då många hästägare inte kanske har kompetensen att bedömma hovslagarens arbete :banghead:

Rolle
IpL

Och i mina ögon som beställare är en hovslagare utan utbildning inte en hovslagare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 348
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Loons
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 199
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna