utbildade hovslagare

Glimris

Trådstartare
Letar med ljus och lykta efter godkända hovslagare, men vad finns de.? På jordbruksverkets sida finns endast 5 godkända i Kalmar län. Kollar du på hovslagarföreningens sida så har de helt andra namn. Dessutom har de olika bokstäver efter namnen efter vilka utbildningar de gått. De flesta har ett U efter namnet som betyder utbildad. Vilken utbildning då? Det står att man behöver "någon form" av utbildning för att kalla sig utbildad. Räcker då typ en helgkurs? Väldigt luddiga kriterier...

Sv: utbildade hovslagare

http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=24156&pageid=35230

"Av Jordbruksverket Godkänd hovslagare

Kan man bli efter en ansökan hos Jordbruksverket, under förutsättning att man har en utbildning/erfarenhet som är godkänd av Jordbruksverket. Godkänd hovslagare ersätter Certifierad hovslagare."

"Utbildad hovslagare

får man bara kalla sig om man har någon form av utbildning."
- enklast är att ringa och fråga vald hovslagare om dennes utbildning.

Vart i Kalmar bor du? Är själv därifrån och har rätt bra koll på många av de som är listade på hovslagarföreningens hemsida. Skicka ett PM om du vill ha tips :)

På Hovslagareföreningens hemsidan är allt utförligt förklarat, så jag tror bara att du läser slarvigt ;)

U står för att hovslagaren är examinerad från en hovslagarskola. Det innebär att hovslagaren har en examen från en av de skolor som SHF (och jordbruksverket) godkänner. Vilka skolor det är finns det också information om. Alla hovslagare som finns med på SHFs sida har godkänd utbildning, det är ett krav för fullvärdigt medlemskap. Man kan vara provmedlem under utbildningstiden, max tre år, då står det P efter hovslagarens namn.

Av jordbruksverket godkänd hovslagare är något annat. I vissa fall går hovslagarens arbete under begreppet "Djurhälsopersonal" som enligt lag måste vara legitimerade- veterinärer, djursjukskötare mm. För att bli detta krävs förutom grundexamen bla även en tilläggsutbildning. Listan på jordbruksverkets hemsida visar endast de som är djurhälsopersonal.

För att sko och verka friska hästar måste man inte vara av jordbruksverket godkänd hovslagare.

/ hls SHF

På Hovslagareföreningens hemsidan är allt utförligt förklarat, så jag tror bara att du läser slarvigt ;)

U står för att hovslagaren är examinerad från en hovslagarskola. Det innebär att hovslagaren har en examen från en av de skolor som SHF (och jordbruksverket) godkänner. Vilka skolor det är finns det också information om. Alla hovslagare som finns med på SHFs sida har godkänd utbildning, det är ett krav för fullvärdigt medlemskap. Man kan vara provmedlem under utbildningstiden, max tre år, då står det P efter hovslagarens namn.

Av jordbruksverket godkänd hovslagare är något annat. I vissa fall går hovslagarens arbete under begreppet "Djurhälsopersonal" som enligt lag måste vara legitimerade- veterinärer, djursjukskötare mm. För att bli detta krävs förutom grundexamen bla även en tilläggsutbildning. Listan på jordbruksverkets hemsida visar endast de som är djurhälsopersonal.

För att sko och verka friska hästar måste man inte vara av jordbruksverket godkänd hovslagare.

/ hls SHF

Kanske jag såg på fel sida, men under fliken utbildning står att u betyder någon form av utbildning.

Om du inte har några referenser att gå efter så rekommenderar jag dig att försöka få en med minst ett "g" efter "u:et", vilken innebär att hovslagaren även innehar gesällbrev.

P innebär att personen är lärlingsmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år.

U står för om personen är examinerad från hovslagarskola.

G innebär att hovslagaren även innehar ett Gesällbrev.

J innebär att hovslagaren är Godkänd av Jordbruksverket

F innebär att personen examinerats på SHF:s fortbildningsblock 1-5 eller på den kvalificerade Fortbildningen på BYS Hovslagarskola.
M står för om hovslagaren innehar Mästarbrev, den högsta yrkesskickligheten

Godkända utilningar är idag

Bys i Skara
Lerums vuxenutbildning
Flyinge
Nordviks skolan
Strömsholm
Wången

Hittat på hovslagarföreningen under hur blir man hovslagare.

Det finns säkert fler utbildade hovslagare i ditt närområde än de du hittar på nätet. JBV har som du skriver inte godkänt många i ditt län, men det är nog för att de inte ansökt om att bli godkända.

Fick höra förra veckan att det finns ca 2200 hovslagare i Sverige, bara 160 är godkända av JBV. Alla 2200 har inte genomgått en riktig utbildning heller, utan lärt sig genom att se och göra.
Varför det inte är fler som ansökt om att bli godkända är nog för att jordbruksverket kräver lite mer av sina hovisar än de icke-godkända hovisarna, tex att de ska ha en viss grad av utbildning, föra journal på deras arbete osv. De får lite mer jobb helt enkelt.

SHF har inte så höga krav på sina hovslagare mer än att de ska ha gått en av dom godkänd utbildning och vara medlem i föreringen. Det som är bra med deras hemsida är att man kan se om de har fortbildat sig eller tagit gesällbrev.

Bästa sättet tror jag är att dra i trådar i sin omgivning. Godkänd eller inte, så har alla hovslagare ett ansvar numera för sitt jobb, läs på jordbruksverket om icke-gokända hovslagare. Enda gången du måste ha en JBV-godkänd hovslagare är om din häst är sjuk.

Hoppas du hittar en bra hovis till din häst! :)

P innebär att personen är lärlingsmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år.

U står för om personen är examinerad från hovslagarskola.

G innebär att hovslagaren även innehar ett Gesällbrev.

J innebär att hovslagaren är Godkänd av Jordbruksverket

F innebär att personen examinerats på SHF:s fortbildningsblock 1-5 eller på den kvalificerade Fortbildningen på BYS Hovslagarskola.
M står för om hovslagaren innehar Mästarbrev, den högsta yrkesskickligheten

Vad behöver en verksam hovslagare göra för att komma med på listan hos hovslagarföreningen? De hamnar ju inte där automatiskt efter en utbildning.

Sanningen är ju den att långt ifrån alla utbildade hovslagare är med i hovslagareföreningen, det är inget tvång att vara med samtidigt som förmodligen inte heller alla hovslagare står på listan som är med i föreningen. Det är ett aktivt val man kan göra själv som hovslagare har jag förstått, att vara med i föreningen och att stå uppsatt på deras lista. Jag känner till två utbildade hovslagare som inte är med i hovslagareföreningen.

Gått en godkänd utbildning och klarat slutrovet,
Vara med i hovslagarföreningen,
Anmäla att man vill stå med på listan.

Långt ifrån alla är med i hovslagarföreningen och än mindre stå med på listan.

Det stämmer.

De som står med på listan är i regel de som har möjlighet att ta emot nya kunder. Det finns medlemmar som väljer att inte stå med då de inte har utrymme.

För att står med på listan krävs medlemskap, för medlemskap krävs godkänd utbildning. Det är helt frivilligt att vara medlem.

Listan är en service till hästägare, för att på ett lätt sätt kunna hitta hovslagare i sitt område och se vilka kvalifikationer de har.

Senast ändrad:

STOPP! ( ;) ) en Hovslagare utan utbildning är fasiken ingen hovslagare. Ska man utföra ett arbete på någon annans djur då ska man tusan mig ha utbildning. De som är utbildad, som har gjort rätt för sig varför ska de bli lidande och behöva konkurrera mot de som gått nån genväg?

Jag kan också skära glas och kitta fönster men är inte glasmästare för det. Så att det finns 2200 hovslagare köper jag inte ;)

Det kommer en totalreglering av hovslagaryrket. Det tar några år att lagstifta bara..:)

Jo det vet jag :) Ska bli väldigt trevligt när det blir lag på journalföring för alla och inte bara SJV's hovslagare.

Inte ett dugg trevligt, många bra hovslagare kommer säkert att sluta och då står vi utan hovslagare som kan sko problemfria hästar. Kommer inte att finns tillräckligt många att sko de hästar som är idag med rätt intervaller.

Varför skulle ingen sko problemfria hästar bara för att hovslagare blir ett skyddat yrke? Konstig tanke.

De som inte har någon utbildning och skor idag, har gott om tid på sig att kvalificera sig. Svårare än så är det inte.

Och då är ju frågan varför tänker dom inte utbilda sig och bli kvalificerade? Om dom nu är duktiga borde utbildningen vara en baggis.
Fördelen med lagstiftningen är att man får bort de som faktiskt är riktigt dåliga och som inte har med yrket att göra.

Men är man duktig och inte tänker utbilda sig ja men sorry to say men då får de väll göra ett karriärs byte.

Och vad är det som säger att en utbildad inte kan sko/verka en problemfri häst?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 348
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Loons
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 199
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna