Sv: utbildad LA
är inte allt för hemma inom utbildningsstadierna på ridhästar.. men var än man kollar så är alla hästar utbiladad LA i dressyr. verkar vara en standard när man kollar på allt utom högklasshästarna.
så mina frågor är;
vad ska en häst kunna för att vara utbildad LA? är de allt som ingår i alla LA program eller är de mer rörelser?
hur bedömmer man var en häst ligger i utbildning? alltså hur avgör man i vilken "grupp" den tillhör? är de programmens innehåll som avgör eller är de annan mall man går efter?
Själv gör jag en annan bedömning.. Står det att hästen är utbildad LA, så räknar jag med att grundutbildningen är "klar" dvs att knapparna sitter där de ska. I min värld är det nämligen så att om hästen gör LA-rörelser så behöver den inte "lära" sig något nytt, utan all träning fokuseras på styrka och samling. En LA-häst kan därför vara 5 år och har massor med år av träning framför sig, för att göra riktigt bra tävlingsresultat. En LA-häst kan också vara en äldre stabil tävlingshäst med många vinster, som gått LA i 10 år, men aldrig kommit längre av olika orsaker.
Om hästen är tävlad så står ju det oftast, så jag likställer inte "utbildad" med att den är tillräckligt bra för att vinna LA-klasser. Jämför tex med en bra lektionshäst - den kanske gör alla krumelurer i Msv och mer därtill, men har inte gången eller samlingsgraden för tävling.
Har hästen placeringar i LA5 eller 6 så är den ju "riktigt" bra och tränas förmodligen på St George nivå.
En häst som är tävlad och placerad LB, kan vara nog så bra till "normalryttaren", för den tränas ju oftast i LA/MSV rörelser.
Allt hänger ju på om man ska ha en häst med utvecklingspotential eller en läromästare. Är det en läromästare så är det ju bättre att hästen verkligen KAN rörelserna så man får in bra känsla - då är gång och utstrålning mindre viktigt - det kryllar av hästar som är riktigt bra utbildade, men som inte räcker till på tävling...
De klassiska LA-rörelserna är ju skänkelvikning, förvänd galopp, bakdelsvändning och travskolor utan hög samlingsgrad och det gör i princip "alla" grundutbildade hästar med en skicklig ryttare på ryggen, så svaret hänger även på ryttaren