utbildad LA

Nominous

Trådstartare
är inte allt för hemma inom utbildningsstadierna på ridhästar.. men var än man kollar så är alla hästar utbiladad LA i dressyr. verkar vara en standard när man kollar på allt utom högklasshästarna.

så mina frågor är;
vad ska en häst kunna för att vara utbildad LA? är de allt som ingår i alla LA program eller är de mer rörelser?

hur bedömmer man var en häst ligger i utbildning? alltså hur avgör man i vilken "grupp" den tillhör? är de programmens innehåll som avgör eller är de annan mall man går efter?
:D

Sv: utbildad LA

Så länge det inte finns några tävlingsresultat så tycker jag att folk i annonser högst godtyckligt anger just "utbildad" LA. I många fall tycker jag det vore mer riktigt att ange att hästen "tränas på tex LB-nivå" För det första skiljer det ju rejält i svårhetsgrad mellan de lägsta resp högsta LA klasserna. För mig är en häst inte utbildad för en klass förän den på tävling (eller motsvarande) visat godkänt resultat, men jag vet att många andra är av annan åsikt :D

om en häst befinner sig på LA-nivå anser i alla fall jag att den ska gå stadigt i förvändgalopp, bakdelsvändningar, rygga, enkla byten, öppna, sluta, skänkelvikning, osv. förutsatt att grundridningen funkar som den ska. sen finns det hästar som är "utbildade till msv" men som knappt skulle kunna gå en LB godkänt. definitionen av "korrekt utförande" kan ju diskuteras...

Jag tycker det är bättre när det står tränas på LA-nivå för då förstår man att det inte är riktigt befäst och att det kanske inte håller på tävling..än i varje fall.

kort sagt betyder det att hästen kan en del men den byter inte. såfort den byter är den nämligen utbildad msv när det gäller annonser. ;)

håller i övrigt med rare.

såfort den byter är den nämligen utbildad msv när det gäller annonser. ;)

Jäpp, även om den skulle råka byta av misstag :devil:

KL

Har kollat en del på tillsalu-annonser på sistone och det är märkligt hur många välutbildade hästar det finns...

För mig är en välutbildad häst, en häst som iaf är närmare StG än LA i utbstp. Men i annonserna räcker det tydligen med att de ligger på LB-nivå för att räknas som välutbildad... Visst, alla har vi olika referenspunkter, men LB? :confused: Då är man ju bara i början av utbildningsstegen...

Enligt mkin erfarenhet så är det väldigt godtyckligt vad man anser att en häst kan för att räknas som utbildad till en viss klass. Det finns hästar som tävlat/utbildad till LB som är mkt mer välridna än hästar som rids på MSV nivå. Det är väldigt olika vad man har för preferenser. Men det är nog rätt lätt att slänga till med att hästen är utbildad LA eftersom LA är en så pass bred klass, det är stor skillnad att rida LA:1 och LA:6 men båda klasserna är LA. Det bästa (och enklaste) är nog att helt enkelt provrida och själv testa vad hästen kan och inte kan, säljare ska man aldrig lita helt på ;)

Men i annonserna räcker det tydligen med att de ligger på LB-nivå för att räknas som välutbildad... Visst, alla har vi olika referenspunkter, men LB? :confused: Då är man ju bara i början av utbildningsstegen...

Eller dom som är lovande innom hoppning och visar ett kasst kort på någon låg höjd och har gått felfria 90 klasser:crazy: Eller dressyrhästarna som rids på pessoa och enligt annonsen är välutbildade.....

Att många hästar säljs när dom ligger på Lätt A nivå är väll för att många ryttare ligger på den nivån. Känns som många ryttare fastnar där i utbildningsskalan.... Tränar lite högre men tar sig aldrig till MSV klass

kort sagt betyder det att hästen kan en del men den byter inte. såfort den byter är den nämligen utbildad msv när det gäller annonser. ;)
hahaha...ja men så förträffligt. Då måste Heddan vara utbildad MSV nu...hon byter helt på eget bevåg på hoppträningarna numera. (Räknas det också?)

Till TS
Min häst är tävlad upp till LA6 på godkända %. Jag skulle med gott samvete säga att hon är utbildad LA.:)
Det innebär att hon har fått godkända betyg på tävling för skänkelvikning,öppna,sluta, bakdelsvändingar, förvänd galopp, enkla byten, samlad trav, samlad galopp, mellantrav och ökad trav, mellangalopp och ökad galopp.

är inte allt för hemma inom utbildningsstadierna på ridhästar.. men var än man kollar så är alla hästar utbiladad LA i dressyr. verkar vara en standard när man kollar på allt utom högklasshästarna.

så mina frågor är;
vad ska en häst kunna för att vara utbildad LA? är de allt som ingår i alla LA program eller är de mer rörelser?

hur bedömmer man var en häst ligger i utbildning? alltså hur avgör man i vilken "grupp" den tillhör? är de programmens innehåll som avgör eller är de annan mall man går efter?
:D

Själv gör jag en annan bedömning.. Står det att hästen är utbildad LA, så räknar jag med att grundutbildningen är "klar" dvs att knapparna sitter där de ska. I min värld är det nämligen så att om hästen gör LA-rörelser så behöver den inte "lära" sig något nytt, utan all träning fokuseras på styrka och samling. En LA-häst kan därför vara 5 år och har massor med år av träning framför sig, för att göra riktigt bra tävlingsresultat. En LA-häst kan också vara en äldre stabil tävlingshäst med många vinster, som gått LA i 10 år, men aldrig kommit längre av olika orsaker.
Om hästen är tävlad så står ju det oftast, så jag likställer inte "utbildad" med att den är tillräckligt bra för att vinna LA-klasser. Jämför tex med en bra lektionshäst - den kanske gör alla krumelurer i Msv och mer därtill, men har inte gången eller samlingsgraden för tävling.
Har hästen placeringar i LA5 eller 6 så är den ju "riktigt" bra och tränas förmodligen på St George nivå.
En häst som är tävlad och placerad LB, kan vara nog så bra till "normalryttaren", för den tränas ju oftast i LA/MSV rörelser.
Allt hänger ju på om man ska ha en häst med utvecklingspotential eller en läromästare. Är det en läromästare så är det ju bättre att hästen verkligen KAN rörelserna så man får in bra känsla - då är gång och utstrålning mindre viktigt - det kryllar av hästar som är riktigt bra utbildade, men som inte räcker till på tävling...

De klassiska LA-rörelserna är ju skänkelvikning, förvänd galopp, bakdelsvändning och travskolor utan hög samlingsgrad och det gör i princip "alla" grundutbildade hästar med en skicklig ryttare på ryggen, så svaret hänger även på ryttaren:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar