Utbilda femåring

I

idalie

Jag hyr en femåring för tillfället för ev. senare köp.
Jag har haft häst tidigare men ingen jag utbildat så mycket själv, utan rättade mest till de tidigare hästarna efter mina hjälper.
Stoet jag hyr nu (Ankan) är endast grundinriden, men jag vill komma längre och har för tillfället ingen aning om hur.
Komma med tips?

Hade tänkt att börja med att få henne att söka sig ner i form, och sedan få igenom att flytta sig för skänklarna.

Sv: Utbilda femåring

Reagerar på att du hyr en häst som bara är grundriden, vad jag förstår så är du ju intresserad av att vidareutbilda den, (låter sunt) men då borde du istället få betalt eller åtminstone ha hästen på foder.
Skulle aldrig själv kunna hyra ut en häst för att *få den gratis utbildad* under tiden. Du skriver ev. senare köp, hoppas ni har bestämt ett pris redan nu, för är ägaren så fräck så den tar betalt för att du ska utbilda så höjs säkert priset på hästen i takt med att DU utbildar den..
Usch nu lät jag negativ men jag i mina öron låter det fel att HYRA ut en grundriden häst...
men som ovanstående sa ta hjälp av en duktig tränare, (kostar det också pengar för dig på den grundridna hästen du hyr...:crazy:)
no ofense...majeld

Träna för en bra tränare som har ett speciellt öga för unghästar som kan hjälpa dig med att ta er vidare :)

hej. jag har också ett femårigt sto som jag ska vidarutbilda, men jag har börjat träna för en tränare men undrar vad man kan göra dom dagarna man inte tränar för instruktör.

Skulle va tacksam för tips (:

MVH Sofie

så det finns bara det att göra??

Varför ska du vidareutbilda en häst om du inte ens vet vad du ska göra med den? Detta gäller TS oxå.

Gud vad jag önskar att endast sepciella remontryttare fick rida på unghästarna tills de var åtm 6 år. Unghästutbildning innebär inte bara att sitta kvar i bockserier och få en "snäll" häst.

Reagerar på att du hyr en häst som bara är grundriden, vad jag förstår så är du ju intresserad av att vidareutbilda den, (låter sunt) men då borde du istället få betalt eller åtminstone ha hästen på foder.
Skulle aldrig själv kunna hyra ut en häst för att *få den gratis utbildad* under tiden. Du skriver ev. senare köp, hoppas ni har bestämt ett pris redan nu, för är ägaren så fräck så den tar betalt för att du ska utbilda så höjs säkert priset på hästen i takt med att DU utbildar den..
Usch nu lät jag negativ men jag i mina öron låter det fel att HYRA ut en grundriden häst...
men som ovanstående sa ta hjälp av en duktig tränare, (kostar det också pengar för dig på den grundridna hästen du hyr...:crazy:)
no ofense...majeld

Jag reagerar snarare på att ägaren hyr ut sin grundridna häst till någon som inte vet hur den ska vidareutbilda hästen.

Hade tänkt att börja med att få henne att söka sig ner i form, och sedan få igenom att flytta sig för skänklarna.

Är inte det att börja i fel ände? När hästen är flyttbar, i balans, avslappnad och samarbetsvillig så kommer formen och det är inget du kan "få ner" den i. (Just "få ner i" känns för mig som att lirka med tyglarna så den böjer på nacken vilket är helgalet så jag hoppas det inte är det du syftar på.)

Och om du inte vet hur du ska göra, varför åta dig uppdraget?

I övrigt undrar jag varför du ska betala för att göra jobbet åt någon annan som kommer tjäna pengar på det vid försäljning av hästen? Ska du köpa den efter fodertiden hoppas jag att du får köpa den för det priset den är värd nu, annars får du ju betala för arbetet som du har lagt ner på den.

Ja man kan vända och vrida på det, den ägaren verkar ju inte så seriös i mina ögon utan nån som ser en chans att tjäna pengar och kanske om h*n har tur få hästen lite utbildad? Eller förstörd:crazy: men då har h*n ju ändå tjänat pengar under tiden den hyrdes ut:cool:
Nä nu målar jag f**n på väggen, inte meningen
majeld

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 856
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka