Utan täcke vid jättekallt väder?

U

Uddi

Ni som har långhåriga hästar (bruksnordis i vårt fall) - har ni dem utan täcke oavsett väder, eller lägger ni på dem täcke under en viss temperatur? Vi brukar täcka vår vid spöregn (typ), men hur gör ni vid extrem kyla...?

Min connemara får täcke på sig när det regnar snövlask eller är storm tex... Men inte vid någon viss temperatur.. Ju kallare det blir desto "torrare" blir luften... Det är värre när det blir fuktig luft.. Då blir hästar sjuka.

Men så har vi inte såå kallt här i roslagen heller. minus 17 är var det en dag som kallast hittils.
Hästarna står i uteboxar på nätterna (utan täcke)

Jag har isisar/shettis och trots att de är långhåriga så går d täckade. En är klippt och går täckad jämt, de andra får täcke på sig vid ca -10-15 grader och då vid snöfall/regn.

Mina shettisar och mitt russ är långhåriga i år, och får gå utan täcke i alla väder utom när det är storm med nederbörd, för då får de gå in. Fjordingen och lippekorsningen har dock täcke, vill inte ha kalla blöta ryggar.

Min bruksnordis får numera täcke på sig när det regnar eller snöar. Än har det inte varit riktigt kallt här, men hon kommer att få täcket på då också. Har ridtäcke på också om det är dåligt väder och jag rider ute.

Hon har täcke när jag varit ute och ridit och hon blivit svettig också. Även om det bara syns under sadelgjorden. Skulle hon vara riktigt svettig har jag ett utetäcke med halvhals till henne.

Var iväg hos veterinärerna i höstas och de sa till mig att låta henne ha täcke på vid nederbörd. Hon var nämligen lite stel i musklerna runt korset. Och det har blivit bättre sedan hon sluppit bli blöt. Det tar ju sån tid att torka med all päls.

Mitt sto är inte klippt och är ganska långhårig. Så är det bara hyffsat fint väder tror jag hon håller värmen alldeles utmärkt utan täcke.

Vår bruksnordis går utan täcke men får täcke vid regn eller mkt snö.
Hon har bra päls så hon klarar sig.
Vår shettis går utan täcke men ska köpa ett till honom att ha när det regnar :)

varmblodet går utan täcke om det är klart väder. han går inte ute lika länge dock om det är riktigt kallt(kring 15 grader) Han har ganska tjock päls och jag tycker iallafall att det går bra att ha honom utan om han får mat regelbundna tider så han håller sig varm när han tuggar ..
Vid snö ochvarmare väder är han också utan täcke, men om det är blåsigt, snöigt osv, får han på sig vintertäcket.

Hej!

Min conniponni med lång päls går utan täcke om det är bra väder.. Är det kallt och regnigt eller storm så får hon gå med täcke på.. Men hon har inte klagat än så länge../ Lavinia

Ponnyn har i princip aldrig täcke. Det händer isf om det regnar mycket på hösten el om det kommer blötsnö på vårvintern.

Intressant att en del lägger täcke på sina hästar med päls när det är -10 till -15 för då är det kallt. Själv lägger jag på tjocka täcket på varmblodet vid -20 ungefär för då tycker jag att det börjar bli kallt :D. Annars har hon ett med lite tunnare foder. Att det kan skilja sig så mycket om när man tycker det börjar bli kallt.

Jag har en rellativt korthårig korsning arab/halvblod på lösdrift och hon har aldrig täcke mer än ett andastäcke när jag ridit henne svättig, och då står hon inne tills hon torkat. har det regnat eller snöat kraftigt så att hon blivut blöt genom helapälsen så får hon gå in och torka!!

inte för att det hittils varit under -18!

behovet av täcke anser jag är olika från häst till häst oavsett ras.vi har fyra hästar,alla har riktig vinterpäls men bara den ena har täcke.han rör inte på sig så mycket som de andra vilket gör ju att han inte håller sig lika varm.han har också en tendens att bli lite stel när det är kallt.hur man än gör måste man se till att de får tillräckligt att äta när de går ute i kylan.

bruksnordisen i vårat stall går ute dygnet runt. han skulle köpt täcke men han gör inte d då hon ska tas bort.

Aldrig täcke. Eller jo, min kallblodstravare hade täcke när det var lerigt ute för han gillade att rulla sig :crazy:

Hästarna i medryttarpållans stall går täckade onödigt mycket tycker jag. Min häst går utan täcke även om det är minusgrader. Är det väldigt blött har han täcke...
Hästar (ej klippta) fryser inte i första taget och är väldigt tåliga mot väder och vind. De har ett eget skydd och det blir förstört av att gå täckade.

Två lååånghåriga ponnysar. Täckar dem bara med regntäcke när jag vet att vi ska ut senare på dagen. Tar sån tid att torka dem torra :smirk:. Är det riktigt regnigt/blåsigt/snöigt så får de gå in i stället. Under alla år med ponnysar har vi aldrig haft täcke annars.

Jag har en bruksnordis och ett varmblod. Bägge två går utan täcke så mycket som det bara är möjligt. Men i ihållande regn och blåst runt 0 grader eller snöstorm lägger jag på täcke. Har inte haft så kallt än att jag täckat för det men jag misstänker att det åker på om det kryper under -25.
Inte för att jag någonsin sett att de har frusit men "modershjärtat" orkar inte stå emot att "dalta". :love:
Jag tror inte att någon av dem skulle behöva täcke eftersom de har så tät päls och bra hage med vindskydd från alla väderstreck men som sagt, man är ju blöthjärtad också. :angel: Har haft täcke på ca 4 ggr i år.
Däremot brukar jag lägga på ylletäcke ett par timmar när de kommer in om det har regnat, så att de ska torka upp snabbare.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka