Utan eller med täcke?

milly

Trådstartare
Är det bättre för en häst som har en rejäl päls (för såhär års iaf) att gå UTAN täcke även vid REGNIGA,blåsiga höstnätter eller är det bättre att ha täcke "för säkerhets skull"? Så att hon håller sig TORR? Lite blöt gör ju inget men GENOMVÅT är ju inte bra (fryser).

Men ett tunt regntäcke blir ju ibland GENOMVÅTT efter flera timmars regn och då är det ju inte så bra heller?? Och på dagarna kan det ju bli ganska VARMT...

Hästarna går ute (än så länge) dygnet runt i stora hagar med skogsdunge (träd o buskar) o gott om mat.

jag kan inte sätta på henne täcke på kvällar o ta av på morgonar heller (bor 1,5mil från stallet). Hon får ha på sig täcket jämt isåfall! (med vissa undagtag)

Sv: Utan eller med täcke?

Jag förutsätter att hästen har vind- och regnskydd i hagen och isf är det bättre UTAN täcke. En normalpälsad hästs skydd mot kyla är att först resa hårstråna (hårsäckarna drar ihop sig) och på så sätt skapa ett luftlager (som värmer) mellan yttertemperaturen och skinnet. En klippt - eller täckad - häst klarar inte det eftersom täcket är ivägen.

Så, fryser inte hästen så inget täcke 'för säkerhets skull'.

Och - ÄTA värmer, så fri tillgång på mat, inget täcke och skydd i hagen och du kan sova gott =)

milly skrev:
Är det bättre för en häst som har en rejäl päls (för såhär års iaf) att gå UTAN täcke även vid REGNIGA,blåsiga höstnätter eller är det bättre att ha täcke "för säkerhets skull"? Så att hon håller sig TORR? Lite blöt gör ju inget men GENOMVÅT är ju inte bra (fryser).

Men ett tunt regntäcke blir ju ibland GENOMVÅTT efter flera timmars regn och då är det ju inte så bra heller?? Och på dagarna kan det ju bli ganska VARMT...

Hästarna går ute (än så länge) dygnet runt i stora hagar med skogsdunge (träd o buskar) o gott om mat.

jag kan inte sätta på henne täcke på kvällar o ta av på morgonar heller (bor 1,5mil från stallet). Hon får ha på sig täcket jämt isåfall! (med vissa undagtag)

Alexandra_W skrev:
Jag förutsätter att hästen har vind- och regnskydd i hagen och isf är det bättre UTAN täcke. En normalpälsad hästs skydd mot kyla är att först resa hårstråna (hårsäckarna drar ihop sig) och på så sätt skapa ett luftlager (som värmer) mellan yttertemperaturen och skinnet. En klippt - eller täckad - häst klarar inte det eftersom täcket är ivägen.

Så, fryser inte hästen så inget täcke 'för säkerhets skull'.

Och - ÄTA värmer, så fri tillgång på mat, inget täcke och skydd i hagen och du kan sova gott =)

Men det är inte KYLAN jag är orolig för utan att hon ska bli GENOMVÅT+blåst... Då fungerar inte det där med pälsen.
Med lite regn lägger det sig ovanpå pälsen o då är det ju ingen fara. Men med mycket regn blir hästen genomvåt intill huden och blir då kall, särskilt om det blåser.
Därför tänkte jag att det var bättre att hon hålls TORR för då fryser hon absolut inte iaf...

Regn/vinskydd har de bestående av några träd o buskar.

Jag hade lagt på ett tunt regntäcke. Det har jag på min nu och hon går ute fortfarande. Dom nya täckena andas ju också, så jag tror inte det är nån fara att hästen blir för varm.

Jag tycker det är bättre utan täcke, Jag tar förgivet att ni har en utebox som de kan gå in och ut genom ..:smirk:
.................
Donald duck

jag hade nog haft ett tunt regntäcke. Mina hästar är ju kloppta så dom går nästan alltid täckade... :)

om hästen har bra tillgång till mat, och regn/vindskydd, så skulle jag nog låta h*n gå ute utan täcke. Men om det inte finns något vindskjul i hagen skulle jag sätta på ett tunt regntäcke.

Till alla:

De har INTE ett vindskjul eller något sånt att gå in i... Utan bara träd och buskar.
De ska senare stallas in men än så länge tycker vi att de kan vara ute. Så länge som möjligt!
Men de har gott om mat (gräs)! vi har provat att ge dom hö men det vill dom inte ha... vilket uppenbarligen betyder att gräset fortfarande räcker!
De går också i STORA hagar så de kan röra sig fritt o vandra runt.

jag skulle lagt på ett regntäcke när det är regnigt i alla fall.

Patsy har tidigare år gått utan täcke hela tiden med ngt undantag. Och hon sätter en riktig björnpäls.

Men i år så ska hon arbetas hela vintern (och klippas när det behövs) så numer går hon faktiskt täckad dygnet runt, går på lösdrift med tillgång till lada på nätterna. "Bara regntäcke".

Det där är ju så individuellt. Vissa är frusna av sig och andra klarar sig bra även om det är ruggigt. Se upp med blåst, då börjar hästarna frysa snabbt.

Alazzi är en fryslort så honom får man täcka även om termometern inte säjer att det är kallt. Tunn fullblodspäls.

Och som andra skriver, tillgången på mat avgör också hur mycket hästen fryser.

Det syns tydligt om hästen står och fryser, de kurar ihop sig med baken mot vinden. Då är de rejält kalla!

Till alla igen:

Hon är inte speciellt FRUSEN... (Det är en nordsvensk)

Men härom natten då det var bara ca 5-6grader, regnade ihärdigt och blåste mycket var jag lite orolig för hur deras natt varit... Åkte till stallet vid nio på morgonen...
Då kommer båda hästarna springande i galopp till mig! Det har de aldrig gjort förut!
Det var världens glädjeskutt, som liksom "åååh, kommer DU nu? vi har haft en hemsk natt och behöver värme/mat/gosa" (vad det nu kan ha varit)

Som jag sa... De brukar aldrig annars komma springandes!! Inte ens när jag ropar på dom.

Efter den natten tänkte jag "nej, nu får hon börja ha regntäcket iaf" men sen har det varit över 10plus och hyfsat väder med bara duggregn... suck. Jättesvårt att veta om man ska täcka henne eller inte.

Ja, hade det varit min häst så hade jag lagt på täcke. Dagens täcken andas så ÄVEN OM det blir ovanligt varmt så "andas" täcket ut eventuell överskottsvärme.

Alazzi har aldrig varit för varm under täcket. Man får ha olika täcken beroende på temeratur bara.

Hästarna brukar vara tydliga med när de fryser och vill komma in i det torra och varma stallet. Precis som du har noterat.

Okej!

Tack för era svar!

Det blir regntäcke... förutom vid mycket bra väder...

Jag skulle ta in hästen på nätterna om jag var du.
Jag anser inte att det är försvarbart att ha hästarna ute dygnet runt så här på hösten, om dom inte har tillgång till regn- och vindskydd.

knoppan skrev:
Jag skulle ta in hästen på nätterna om jag var du.
Jag anser inte att det är försvarbart att ha hästarna ute dygnet runt så här på hösten, om dom inte har tillgång till regn- och vindskydd.

Tack för ditt råd, men jag anser att det är ändå bäst för hästen att vara UTE så länge som möjligt! Det enda jag oroar mig för att hon ska bli GENOMBLÖT bara och DÅ frysa... Annars vet jag att hon trivs bäst ute!! Det är en tålig nordis som har en ganska rejäl päls och är van att gå ute från maj-sept varje år...

Dessutom har jag precis tagit av henne skorna och hon ska fr.o.m. nu vara BARFOTAHÄST och då rekommenderas så lite tid i STALLET som möjligt! Helst lösdrift.
Så ett par veckor till ute blir det nog... De har ju ändå SKOG att skydda sig i. Och täcke när det är riktigt dåligt/regnigt!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 674
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 584
Senast: Habina
·
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka