ut med tungan..

Atlas

Trådstartare
Vi har fått hem ett nytt sto på prov och dom talade om att hon har tungan ute tills hon "lossnar" o arbetar rätt.. Men - tungan hänger rakt ner!! Inte åt sidan o hon blir otroligt stum i munnen förstårs:( Hon gör sina saker o är lydig, men hur kan jag få bort d där med tungan:confused: Är det någon ide att byta bett,nosgrimmor m.m
Jag tror hon går lika på kandaret, dom sa då inget annat. Har nu ett vanligt tredelat och vanlig nosgrimma med achenrem. FÖRSLAG???
Är det så att d släpper när hon väl är i kondition tror ni, och får upp ryggen mer o arbetar rätt fr början? Jättetrevligt sto annars!!

Sv: ut med tungan..

Lägger hon tungan över bettet? Det låter så..
Antingen testar ni er fram mer alla möjliga olika bett för att se om det blir bättre, ibland kan de föredra bett med tungfrihet. Annars finns det ju tungfelsbett, men det tror jag inte man får tävla i om ni har planer på det.. haft en likadan häst, brukade rida på hackamore eller tredelat plus "tungfelsbåge". Funkade bra.

Min häst sticker ut tungan lite granna när han tycker något är svårt, precis som vi människor gör när vi tycker något är svårt och behöver koncentrera oss.:angel: :idea: Jag är inte så orolig över min totto... Han drar in tungan igen när han "löst/förstått" problemet.:cool:

vet en häst som gjorde så hela sitt liv, ägarna försöktemed allt... det tävlade upp till GP i dressyr.

dom fick aldrig bort beteendet....

Min häst har precis börjat med att räcka ut tungan :d . fick rådet att kolla hennes tänder. men kanske ni redan gjort? hoppas de löser sig men som andra säger här, vissa hästar gör så hela livet å kan gå långt ändå :banana:

Hon är 15 år o utb msv..men jag tror inte att hon lägger tungan över bettet, mer att hon gapar lite så hon kan sträcka ut den:crazy: .
Hur fungerar tungfelsbett då??
Om man ska prova ett nytt bett- ska man inte prova det ganska länge innan man byter igen??
Hon gör som sagt det hon ska, men tungan hänger helt ute o rakt neråt:confused:

Hon är 15 år o utb msv..men jag tror inte att hon lägger tungan över bettet, mer att hon gapar lite så hon kan sträcka ut den:crazy: .
Hur fungerar tungfelsbett då??
Om man ska prova ett nytt bett- ska man inte prova det ganska länge innan man byter igen??
Hon gör som sagt det hon ska, men tungan hänger helt ute o rakt neråt:confused:

Jag tycker det verkar som om hästen inte trivs med bettet/accepterar det. Då är det vanligt att de gapar och sträcker ut tungan. Kolla att allt (inte bara träns utan även övrig utrustning, som sadel) sitter rätt och passar bra (kolla t ex att bettet är lagom stort och sitter lagom högt upp, att sadeln inte är för bred/vid, rak/böjd eller för lång och är i rätt storlek för dig), och att hon inte har några fel i munnen. Min häst uppförde sig liknsnde när jag använde vänstertygeln förut, och det visade sig att hon hade en minimal (inte ens veterinären såg den, det var inte förrän vi åkte till en sadeluprovare och hästkirurg) som den upptäcktes (tidigare ägare hade tydligen försökt slå av den med en hammare :mad: ). Efter att vi togt bort den har det inte vart några problem alls. Det kan också vara så att du är stel/stum i handen (ingen personlig anklagelse mot dig, jag har ju inte ens sett dig rida, men ändå en möjlighet). Är det så att hon känns svår att få kontakt med när hon har tungan ute har hon antagligen lagt tungan över bettet. Det finns (minst) två sortes tungfelsbett. Men du får inte tävla dressyr med dessa. De gör det svårt för hästen att lägga tungan över bettet.
Det bästa är om du har en bra tränare/kunnig och van hästmänniska som kan hälpa dig att se över hästen och dess utrustning samt titta när du rider. Tycker också att du ska gå igenom hela hästen. Är det så att hon bara gör så i början när hon är stel kan det vara att hon har någon muskelspänning eller liknande. Det är inte normalt (eller korrekt) att hästen går och gapar och räcker ut tungan, det tyder på att något är fel.

Ursäkta om det är felstavningar och konstiga meningar, jag skriver inte så bra klockan halv två på natten...

Lycka till med hästen!

Mm, får kanske prova ett tungfelsbett, men det har antagligen dom förra ägarna redan gjort då det här har varit ett problem även för dom. Det svåra för mig är att tungan hänger rakt ner o inte åt sidan. Men hon lägger den ej över bettet, jag kollade d igår. Hon är även lika vid tömkörning. Och eftersom hon varit så hela tiden kan det ju inte vara min sadel,träns el jag...
Jag får väl rida igång henne ordentligt så får jag se om d släpper. Hon är väldigt fin att rida förutom att d blir för mkt i handen! Men hon har lätt att samla sig o trampa o gör alla skolor fast med lipande tunga:rofl: Jag ska inte tävla henne, utan hon ska sättas in i draveln här, jag tänkte bara ifall någon stött på samma problem någon gång. Hon har tungan rakt ner o den blir alldeles stel...precis som att hon koncentrerar sig med den...men, men tack för alla tips i allafall.

En tjej jag känner använde något som hette tungband till sin unghäst som hela tiden stack ut tungan. Jag kunde inte se att hon var hård i handen eller att utrustningen inte passade.

Det är något som används inom travet tydligen, det funkade på den hästen - behövde bara använda det några veckor.

Ja det används inom travet. Den tungrem jag har använt var något slags läder som skulle blötas upp först innan man satte fast tungan. Används som en säkerhetsdetalj

Jag har varit med om en häst som hade tungan utanför munnen och även över bettet. Vi testade att byta från tredelat till vanligt tvådelat (och med skänklar, typ körbett). På bara ett ridpass slutade hon "leka maraccas" med bettet och behöll tungan inne i munnen och under bettet, trots att hon inte hade nosgrimma alls.

Under en period då min häst hade problem med tänderna så hade hon jämt tungan ute. Så ett tips är ju att kolla upp det först. Hon är väldigt känslig i munnen och reagerar därmed även likadant på en hård hand, då kommer tungan ut på en gång.

Annars så kan det ju bara vara att hästen inte trivs med bettet.

har samma problem med en häst jag har, han ha gjort så hela livet räckt ut tungan rakt ner,tävlad och tränad MSV i dressyr o hopp,vetrinär tandläkare ingen har hittat något fel har provat alla möljiga bett men inget funkar. Förutom helt bettlöst o det kan man inte tävla dressyr med. För oss har det vart så att i början av passet är han stum i munnen och sedan när ridningen kommit igång drar han in den o tuggar på bra,sedan om jag tappar ridningen eller vi blir trött o så hänger han ut tungan lite igen. Detta handlar om kanske ngra stunder per pass. Vet som sagt inte varför han gör så. hur är det med din häst har den tungan ute hela tiden eller bara ibland?

Jag har ju ridit henne ca2veckor nu och hon var inte i kondition så förhoppningsvis är det som med din, att när hon börjar arbeta rätt så drar hon in den. Dom förra ägarna sa att det släppte när hon blev regelbundet riden. Jag tycker att hon stundtals kan vara mjukare o ha den inne en stund, men hon blir fort trött o börjar "trampa" ,flytta o hetsa upp sig o då åker den rakt ner igen:crazy: Idag när vi red ut var hon väldigt pigg o framåt o då var den ute hela turen.
Hon har ridits med 3delat,bettlöst o kandar så jag antar att det är samma med dom alla...men jag hoppas d blir bättre stundtals i allafall.
Skönt att det finns fler i allafall...jag har aldrig sett någon med den neråt förut!! Hon är annars mkt trevlig o välriden så vi får väl vänja oss vid tungan:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 209
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 938
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka