Usch och fy...

H

Hammond

Nu är jag helt lei...

Vårat arabiska fullblod, Hammond. är skadad, IGEN.

För ca 5år sedan fick han kotledsinflamation i båda frambenen.
ett år senare fick han en skada i den djupa böjsenan, vänster fram. för 3år sedan kunde vi börja skritta han så här års och har långsamt byggt fram han.

Och för bara någon vecka sedan fick vi han fullt friskförklarad från hans gamla senskada.

Och nu för någon dag sedan kom han och Kickan lös ute på gården.
Och precis bakom det nya stallet är det ett stort stenröse, där hade Hammond sprungit och smällt i benet.

Vi fick diagnosen att han har fått en ny senskada någon cm högre upp på samma ben, samma sena.

Så nu har hans behandling påbörjats och han kan ev sättas igång i skritt om 2månader. Men det är inte helt säkert att han någonsin kan ridas igen...

Usch.

Till råga på det så under de snart 8åren vi har haft han har han (för utom de uppräknade skadorna)

* Bilolycka = svårlastad
* Halt, båda bakbenen.
* 3 farliga kolik anfall, nära till avlivning alla 3 gånger.
* foder förgiftning
* ringorm
* överben på höger fram. (kom i vintras)
* en "grop" i halsen, troligen från en gång i sommras när vi gick omkull.

Han har 4 vita strumpor. otur enligt araberna själv...

Sv: Usch och fy...

Apa många som läst men ingen hyser empati!!

Tack då!!:mad:

Nu är jag helt lei...

Vårat arabiska fullblod, Hammond. är skadad, IGEN.

För ca 5år sedan fick han kotledsinflamation i båda frambenen.
ett år senare fick han en skada i den djupa böjsenan, vänster fram. för 3år sedan kunde vi börja skritta han så här års och har långsamt byggt fram han.

Och för bara någon vecka sedan fick vi han fullt friskförklarad från hans gamla senskada.

Och nu för någon dag sedan kom han och Kickan lös ute på gården.
Och precis bakom det nya stallet är det ett stort stenröse, där hade Hammond sprungit och smällt i benet.

Vi fick diagnosen att han har fått en ny senskada någon cm högre upp på samma ben, samma sena.

Så nu har hans behandling påbörjats och han kan ev sättas igång i skritt om 2månader. Men det är inte helt säkert att han någonsin kan ridas igen...

Usch.

Till råga på det så under de snart 8åren vi har haft han har han (för utom de uppräknade skadorna)

* Bilolycka = svårlastad
* Halt, båda bakbenen.
* 3 farliga kolik anfall, nära till avlivning alla 3 gånger.
* foder förgiftning
* ringorm
* överben på höger fram. (kom i vintras)
* en "grop" i halsen, troligen från en gång i sommras när vi gick omkull.

Han har 4 vita strumpor. otur enligt araberna själv...

JObbigt värre, tyckte de var jobbig när min stog pga av rygg ont och tappade skor,...Men du, måste vara jätte jobbigt:(

Hoppas hästen blir frisk snart:)

Tack till er båda :bow:

Han var på andra behandligne för knappt en vecka sedan.
Förhoppningsvis så blir han bra igen.

Usch, vad tråkigt..skadade hästar är ett elände...och jag läste om Cooper också. Skickar tankar till dig, och hoppas du fixar detta och att Hammond blir bra igen. Det måste han bli! Kramar

usch va jobbigt..hoppas de inte är någon allvarlig skada denna gången.
måste undra bara..tog de 4 år för den gamla skadan att läka? va de en stor skada då?

Usch vilken skit. Ibland undrar man om vissa individer är olycksfåglar. Din häst verkar vara sådan. Min oxå tyvärr:crazy:. Hon är inte ens tre år än, men har varit på klinik 2 gånger för lösa benbitar, blivit felverkad så hon fick gå på smärtlindring, fått foderstrupsförstoppning 2 gånger, fastande i eltråd sommaren 2007, skalade av ända in till skelettet (tåsträckarna av) = klinik i 12 veckor, konvalescent i 8-12 månader. Nu i vår fastande hon i hösilagebalen som då stod fri i hagen och fick panik. Gick bra. Köpte en foderring till maten och för ett par dagar sen lyckades hon rulla in benet och fastna. Hon fick panik, men kom som tur var loss oskadd. Vi i stallet brukar säga det; Guardi kommer att bli en kanonhäst, OM hon lever till vuxen ålder.

Så jag vet hur jäkla pissigt det kan kännas, men det är bara att kämpa vidare!
*håller tummarna för er*

Vet inte mer vad jag ska säga förutom att beklaga det e så sorgligt när dom e sjuka hela tiden den ständiga oron man känner, alla pengar det kostar, ovissheten som finns. Tycker du verkar vara en mycket fin hästägare som gör detta för din häst och han e alldeles säkert glad för att han har dig. Synd inte alla hästar hade en ägare som dig. Ta hand om er!!

* Halt, båda bakbenen.Orsak??
* 3 farliga kolik anfall, nära till avlivning alla 3 gånger.Oförsiktig fodergiva??* foder förgiftning.Av vad?
* ringorm,olyckligt
* överben på höger fram. (kom i vintras)Varför? Orsak?
* en "grop" i halsen, troligen från en gång i sommras när vi gick omkull. Ouppmärksamhet?
Ja det är mina första tankar. Jag vill inte på något vis vara oförskämd eller elak men mycket av det (innan jag vet svar) verkar som oförsiktighet hos dig som ägare.En känslig häst får behandlas därefter.Men som sagt jag får den känslan direkt när jag läste ditt inlägg.

Snacka om att spä på för någon som redan mår dåligt. Vet du vilken känsla jag fick när jag läste ditt inlägg?

Oförskämd

Jag tycker inte det är ok att skriva som du gör utan att veta mer än du läst dig till i ett inlägg....

Ville bara säga det...

Du vet om att du är på ett diskussions forum va? Visst är det synd att hästen får dras med olika skavanker,skador,sjukdomar men när jag läser ett frivilligt inlagt inlägg så undrar ialla fall jag vad det beror på.Vill man ha empati så ska man inte skriva på ett öppet forum för någon gång ifrågasätts man ,vilket jag gjorde. Och tar TS illa upp får hon själv skriva det.Men att svara på frågor får man vara beredd på att göra.
Dina synpunkter har lästs och visst du står för det (hoppas jag) men jag är väldigt frågande gällande hästens förmåga att drabbas så ofta / mycket som den gör.

Ett disukssionsforum? Vad är det för blaj? Nu förstår jag inte vad du pratar om....;)

Men man kan ju försöka vara lite taktfull när man svarar någon som så tydligt mår dåligt. Hon ska inte behöva "skylla sig själv" för att hon skrivit av sig i en tråd (enligt mig, men jag är ju en ganska trevlig, sympatisk person :))

Hade hon skrivit att hon trodde att det var hennes fel eller att hon undrade varför han var skadad så mycket kunde du lagt in ditt svar, om än lite trevligare formulerat. Att hugga på folk i trådar tycker inte jag är diskussion, även om det verkar vara ett vedertaget begrepp här på Bukefalos.

MVH//Ebba

Blaj och blaj det är fakta. Skit samma.
Jag har inte hackat ner på någon utan jag frågade orsaker till skadorna. Och som du själv skrev
Jag tycker inte det är ok att skriva som du gör utan att veta mer än du läst dig till i ett inlägg....
Därför frågar jag.Min första tanke (som jag också skrev) var att något brister med tanke på händelserna och måste därför fråga. OM det visar sig att jag uppfattat det hela fel så är jag inte sämre människa än att jag kan be om ursäkt. Hon mår dåligt ok... Men inte sämre än att skriva inlägg :confused: Empati kan alla få om de är förtjänta av det. En hästhandlare kan också få mitt empatistöd men inte om man i grunden är orsak till händelserna. INGET sagt att TS är orsakerna till händelserna hennes häst råkat ut för.Men frågar man inget så får man inget veta.Så är det....

Snacka om att spä på för någon som redan mår dåligt. Vet du vilken känsla jag fick när jag läste ditt inlägg?

Oförskämd

Ville bara säga det...

Och TS är så trevlig och gullig själv?:
Apa många som läst men ingen hyser empati!!

Tack då!!:mad:
Ganska oförskämt sätt att putta tråden..

Bra, då kan jag tala om för dig att det är dags att be om ursäkt.

Jag råkar känna TS och vet hur saker och ting ligger till, och den här tjejen är en otrolig hästmänniska. Hennes vackra valack har varit skadad men hon har ingen skuld i det.

Till Trani: Jag tycker det var ett roligt inlägg, eftersom många läst och ingen kommenterat. Trodde alla på buke hade åsikter som de ville lufta, men det ska tydligen krävas en spark i rätt riktning. Jag sparkar också ibland, men jag är för det mesta en väldigt trevlig person :)

Kl*
Kan vi lägga ner detta nu? Förlåt att jag blev upprörd, men jag har som sagt bakgrunden till TS inlägg och vill gärna låta henne slippa en sån här diskussion när hon inte mår bra. Visst, lägger man upp en tråd får man skylla sig själv, men ändå. Skulle du må bra om din häst var skadad och framtiden för den oviss? Jag har lätt för att bli lite irriterad när man går till angrepp mot människor som jag tycker om. Klart man ska vara försiktig med vad man skriver, men det finns såna naiva människor som tror att de ska mötas av förståelse här när de inte mår bra. Hur tänker de???? (OBSOBSOBSOBSOBS! SKÄMT!)

Senast ändrad av en moderator:

Förresten, det första jag skrev var liksom ett skämt. Blaj är väl ett roligt ord? :) Och det var också ett skämt, det jag skrev nyss. Alltså, jag är inget bra på skämt :)

usch va jobbigt..hoppas de inte är någon allvarlig skada denna gången.
måste undra bara..tog de 4 år för den gamla skadan att läka? va de en stor skada då?

Vilken menar du kotledsinflammationen eller senskadan??

* Halt, båda bakbenen.Orsak??
Halkade när första inläggningen kom.
* 3 farliga kolik anfall, nära till avlivning alla 3 gånger.Oförsiktig fodergiva??
Hammond hade som ung tendens till magsår och detta gör hans mage till en väldigt känslig mage. Vi fick hem ett hö som inte var det bästa höet, men det var varken mögligt eller för dåligt, liksom inget märkbart. Utan det fick vi reda på genom den andra analysen vi fick göra (dom hade givit tillbaka fel analys till oss)
* foder förgiftning.Av vad?
Det vet vi inte riktigt, inte veterinärerna heller. Troligen så hade han fått i sig något ute på betet
* ringorm,olyckligt
* överben på höger fram. (kom i vintras)Varför? Orsak?
Han fick ett slag på benet.
* en "grop" i halsen, troligen från en gång i sommras när vi gick omkull. Ouppmärksamhet?
Vadå ouppmärksamhet? han såg helt ok ut när veterinären kom ut för att kolla till han någon timma senare. Det var först några dygn efteråt som "gropen" kom fram.

Ja det är mina första tankar. Jag vill inte på något vis vara oförskämd eller elak men mycket av det (innan jag vet svar) verkar som oförsiktighet hos dig som ägare.En känslig häst får behandlas därefter.Men som sagt jag får den känslan direkt när jag läste ditt inlägg.

Att vi är oförsiktig med våran häst??
Vi behandlar våra två hästar likvärdigt, han har haft mycket skador. Från innan vi fick han och under den perioden. Den andra hästen har inte haft några skador alls men hon är mindre känslig, hon tål saker bättre.
Vi försöker vara så försiktig som vi bara kan med Hammond men vi kan inte direkt ställa han i en liten fyrkant inpackad med benskydd och likande för att han inte ska skada sig.

Och TS är så trevlig och gullig själv?:

Ganska oförskämt sätt att putta tråden..

Jag har inte så lätt att uttrycka mig, men jag blev sårad över att så torolligt många sitter och läser ens tråd utan att bry sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka