Ursäkta NHvänner!!

Unit

Trådstartare
Men måste jag göra alla dessa övningar innan jag kan få ett bättre förhållande mellan min kuse o mig? missförstå mig rätt, jag är lat av naturen:angel: vill gärna lära mig fort o så ska det funka på en gång.
Ge mig ett ex på hur jag skulle kunna lösa en händelse som denna, hästen inte riden på ca tio dagar pga tappsko, en normalt uppfostrad o trevlig häst, lite pigg av förståliga skäl men inte galen, mitt i backen blir han rädd för något o tvärslänger sig runt o försöker dra men jag hinner styra han in mot diket o får stopp. Kliver av o smågrälar lite på han o ledar han sedan upp för backen. Det jag menar är finns det några bra knep inom NH el ?? som jag hade kunnat ta till i detta fall.
Kanske en dum fråga men jag är inte rädd o bli dumförklarad.:bump:

Sv: Ursäkta NHvänner!!

I NH-världen finns mycket mer än "övningar" att lära sig och att förstå. Kolla in NNHA:s hemsida för info.

Ditt exempel måste jag erkänna att jag inte begriper. Vart vill du komma?
I min värld ;) spelar det ingen större roll för hästen om den exempelvis inte blir riden ett par veckor. Den är ändå som vanligt. Blir den skrämd av något tar det ett ögonblick för den att inse att det inte är något lejon så att "försöka dra" existerar inte.
Grunderna till hästens beteenden lägger man på marken. Grunderna till sitt eget NH-beteende finner man bl a i utbildning, intresse och inställning.

LIA

Har en sån häst i stallet. Han blir rädd för sin egen skugga, andras skuggor;) en pinne på vägen, ett spår i snön, en vind som blåser, ett träd som gungar, en sten i diket... ja, du förstår kanse...:crazy:

Vad gör han? -Jo, vänder blixtsnabbt, ovsett gångart, på en femöring och försöker dra hem, alternativt tvärstannar och stirrar, kan även hoppa halva vägens bredd rakt åt sidan för att sen stressa och stirra resten av ridturen.
Ja, varje ridtur går ut på att förekomma och parera dessa flyktfösök... Gissa om ägaren är spyless!!

På ridplan går han som en gud och skulle aldrig bry sig om nåt!:banana:
Även när han drar vagn eller släde är han lugn och obrydd... faktiskt riktigt stabil och tuff...

Hon har ägt hästen sen han var 1.8 år och han är 19 år nu...
Har han blivit bättre?
Näpp. Tyvärr tvärt om.

Många säger att han har en stark överlevnadsinstinkt och tränar konstant sin flyktförmåga... de har nog rätt.

Vet inte om det är just detta problem du har med din häst, men kan bara säga att det inte "växer" bort... i alla fall inte i detta fallet.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren! vart jag vill komma är- kan Du ge ett bra ex på hur jag kan träna för att han inte ska bli så rädd.
För övrigt tycker jag inte att du ska bli så syrlig i dina kommentarer utan tänka den här människan ska jag övertyga om "Nh sättet" att jobba sin häst på för det var ingen kritik utan bara ett konstaterande hur jag tänker.
För det vet Du väl att alla inte tänker lika???!!!:rofl:

Ja det måste du göra...Men det beror på hur starkt & stabil förhålande du vill har. Och jag med är lat (eller vill vara, men jag har inte tid:crazy: ), samtidet är jag jäkla envis!

De första övningar t ex 7 games, är så att du lära att hantera hästen i olika situationer på en säkert sätt och Att lära hur du kan läsa hästen och ser eller känna vart hästen är på väg och vad det tänker.

Om man missa ett steg i tränningen då kanske ett annat fungera. T ex om man ska sidepass, om du har inte trännat att flytta fram del eller bakdel försig så blir det svårare för hästen att förstår vad du vill.

Pga att jag har gått genom alla tråkiga övningar så när min häst hade ett svårt dräktighet och några måndander senare had jag med;) , till slut var det 13 månader innan jag red henne igen. Första dag jag kunne rida så jobba jag henne 15 min på marken för att ser vart hon var mentalt så red jag henne som om jag hade inte missat en dag med ridningen. Hon lita på mig för jag tar tid att vissa henne att hon kan gå över, genom, under och på saker och ting och inte dö. Om du gör det med din häst så kommer din börjar lungna ner och lita på dig, spela igen roll hur många dagar du inte rider. Och alltid börjar med lite markövningar så att du för ser vart hästen är mentalt och kan får ut någon "kinks" innan du kliver up på ryggen.

När det gäller din example så skulle jag att jag tränna på att stanna din häst med att böja till ett stop. Och det finns tråder med såna övninga. Sen kanske mer mark övningar var du kan skicka din häst up till olika saker som du vet att han är lite skeptiskt på. Om han är rädd för saker och vill springa bort, ja han tränna sina flyktförmågenhet. Men det går att träna om hans instinkter till att han tänker istället och kan lyssna på dig. Min sto som jag beskriv ovan var som din när jag köpt henne rädd för allt i skogen och vill vänd hem varje 25 meter. Nu kan jag rider henne i skogen barback och i grimma med grimskaft på enna sidan. Men det tar tid och tålamod. Men om du är envis så tar det inte lika mycket tid som en kan tror.

Tyvär denna "på engångs" övningar som du söker finns, men inte genom NH, sånna kan tar lite mer våld och mindre kundskap:devil: .

:bow: :bow: :bow: Jättebra skrivet! Om du (trådskaparen) bara tog dig lite tid att leka 7 games, så ser du snart vad kul det är både för dig o din häst! Man kan utveckla lekarna i det oändliga, o hästen litar mer o mer på dig! Det räcker kanske med 5 min före varje ridtur sedan o det är väl använda minuter!!! :rofl:
När man märker vilken kontakt man får med hästen så brukar iallafall en del av latheten försvinna! ;) Man blir så nyfiken på vad man kan göra mer o sedan är man fast o vill bara ha mer o mer o mer o mer....

Jättetack för ditt svar:bow: det var precis ett sånt svar jag var ute efter, lugnt o förklarande på begripligt sätt.
Jag är väldigt lat men naturligtvis så vill jag lägga ner mer tid om det blir bättre för min kuse o mig.
Det jag ibland kan uppleva är att jag måste göra allt som ex visas av Pat.P osv jag menar jag vill inte kunna hoppa utan sadel o träns bara få lite bättre förhållande med kusen i vardagen.
Jättebra svar verkligen o hoppas att fler skriver för jag vill bara ha en diskussion inget annat:rofl: :rofl:

Jag var väl inte syrlig? :confused: Jag förstod inte och förstår fortfarande inte!

Snabbfixar är inte mitt bord, så det kan jag inte hjälpa dig med.
Däremot kan jag dela upp "göra hästen mindre rädd" i två delar.

1 är att du får hästens förtroende och att den litar på din kapacitet att bedöma och behärska situationer.
2 är att du allsidigt hanterar din häst och immunicerar den mot så mycket som möjligt.

7 games som CS skriver om är ett utmärkt verktyg att använda i båda fallen, men det tar tid. Och det måste få ta tid! Ha tålamod!!

Men för att det ska fungera på tänkt sätt finns vissa förutsättningar. Därav den första meningen i mitt svar: "I NH-världen finns mycket mer än "övningar" att lära sig och att förstå. Kolla in NNHA:s hemsida för info."

LIA

Jag förstår att det är många som inte vill lika långt som jag i träningen och det är HELT OK. :banana:

Jag tycker det är jätte bra att du vill ändra och förbättre din förhålande med din "kuse".

Det är som med Pat P., Level 1 skulle räcker väl för dig. Man behöver inte mer det är ditt val. Men samtidet att kunne rider helt lös utan sadel, hoppar och sånt...och sitter kvar (utan en muskeldrag:o Pulled muscle. ). Det måste vare kul :banana: att prova nångång i livet.

Lycka till i din förhålande med Kusen.

Jag är själv ganska lat av mig och det är inte så mkt att göra något åt :d När jag köpte min häst hade jag ganska stora problem, hon vägrade nämligen gå ifrån stallplanen och när hon väl kom därifrån kunde hon börja bocka gång efter gång.. :crazy: Det jag gjorde var att börja arbeta henne med "the seven games" och som tur var hade vi en i stallet som var mer insatt i hur man gjorde.

Målet för mig är att bli kompis med hästen, att vi respekterar varann och kan ha kul tillsammans. Men för att nå det måste man inte hålla på med Natural Horsemanship, inte rakt igenom i alla fall. Det man ska göra (så jag gör) är att man inte kliver av eller liknande om det händer något, man ska sitta kvar och ta sig igenom problemet. T.ex. att rida förbi soptunnan som hästen blev rädd för. Kliver man av kan hästen uppfatta det den blev skrämd av är farligt.

Men det är olika med olika hästar :)
Lycka till!

Ett litet kort svar på din fråga om det finns "snabba" lösningar.
Finns säkert, och de ger kortvariga resultat.

Vill du ha ett gott resultat får du lägga ner tid bakom arbetet. :)

LIA skrev:
Ditt exempel måste jag erkänna att jag inte begriper. Vart vill du komma?
I min värld ;) spelar det ingen större roll för hästen om den exempelvis inte blir riden ett par veckor. Den är ändå som vanligt. Blir den skrämd av något tar det ett ögonblick för den att inse att det inte är något lejon så att "försöka dra" existerar inte.
LIA

Håller med. Hästen ska vara så trygg med mej som ryttare att den litar på min bedömning och visserligen kanske studsar till lite mer om den har stått lite, men om jag säger att det är inte farligt så är det vad hästen går efter. Det handlar om förtroende och om att hästen är trygg med mej.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet