Ursäkta en okunnig..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tusen
  • Startdatum Startdatum
T

Tusen

Men jag har lite frågor angående avel, hoppas att någon kan besvara dem.

1. Vad är egentligen språng? Jag ser att hingsthållarna tar betalt i "språngavgift."

2. Hur länge är ett sto dräktigt?

3.Hur gammalt är ett föl vid "fölvisning", eller premiering?

4.Hur gammalt är ett föl när man börjar sära lite smått på mamma & föl, t.ex korta stunder och sedan på nätterna?

Hoppas jag kan få lite svar,

Tack/Tusen

Språng = Betäckning (oftast tas bara en språngavgift under hela betäckningssäsongen, kan variera )

Dräktighetstid = ca 330 dagar eller 11 månader från sista betäckningsdag. Vi räknar lite olika.

Fölen är i varierande ålder vid visningarna men vid fölmönstring ska den ha sin mamma vid sidan.

Fölet bör vara ca 6 månader vid avvänjning. Jag låter sto+föl stå i skiljda boxar på nätterna från ca 5 månader. Det beror helt på individerna. Är inte stoet betäckt igen så kan de få gå längre ihop.

Lill / Stall Nöbbeled

Tack`för ditt svar! :bow:

Om språng är lika med betäckning, hur blir det då om man åker till seminstation? Räknas 1 språng då som 1 inseminering?(heter det så?) Är det lika där att man ibland får försöka flera gånger för 1 språngavgift?

Halloj,

Språngavgiften täcker alla insemineringarna på ett sto på en säsong, vad jag har förstått.
//Jenni

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka