Urladdat bilbatteri

Görel

Trådstartare
Moderator
Min dementa pappa har en bil som han inte kört på närmare två år. Jag har laddat igång den ungefär var tredje månad och kört den under några dagar för att hålla igång den. Av olika anledningar har jag inte dragit igång den på ett halvår.

Igår skulle jag starta den med hjälp av starthjälp precis som jag gjort varje gång innan. Efter 20 minuter brukar jag få igång batteriet. Igår fick jag inte igång det trots närmare en timmes laddning. Det såg likadant ut som efter tio minuters laddning. Nyckellampan började lysa, när jag startade lyste displayen, men det bara hackade.

Kan det vara något mer än bara batteriet som det blivit fel på, eller räcker det med att byta batteri?
Bilen är en mazda3 från 2010. Eller finns det något annat jag kan göra för att få igång den?
 
Min dementa pappa har en bil som han inte kört på närmare två år. Jag har laddat igång den ungefär var tredje månad och kört den under några dagar för att hålla igång den. Av olika anledningar har jag inte dragit igång den på ett halvår.

Igår skulle jag starta den med hjälp av starthjälp precis som jag gjort varje gång innan. Efter 20 minuter brukar jag få igång batteriet. Igår fick jag inte igång det trots närmare en timmes laddning. Det såg likadant ut som efter tio minuters laddning. Nyckellampan började lysa, när jag startade lyste displayen, men det bara hackade.

Kan det vara något mer än bara batteriet som det blivit fel på, eller räcker det med att byta batteri?
Bilen är en mazda3 från 2010. Eller finns det något annat jag kan göra för att få igång den?

Troligast att batteriet är dött. Batterier lever ju inte hur länge som helst och har det blivit djupurladdat och har några år på sig brukar det vara kört.
 
Troligast att batteriet är dött. Batterier lever ju inte hur länge som helst och har det blivit djupurladdat och har några år på sig brukar det vara kört.
Jag hade plockat in det i värmen i 24h, kollat vätskenivån om det är ett sånt batteri - samt försöksladdat en gång till innan jag dödförklarat eländet.
 
Tack för input!

Jag ska prata med mamma om att det behövs nytt batteri. Jag har aldrig bytt sådant men det ska ju vara en första gång för allt och jag gissar att jag kan hitta info på nätet om hur man gör.
 
Tack för input!

Jag ska prata med mamma om att det behövs nytt batteri. Jag har aldrig bytt sådant men det ska ju vara en första gång för allt och jag gissar att jag kan hitta info på nätet om hur man gör.

Det är inte svårt men de är rätt tunga. Var noga med att det nya batteriet passar måttmässigt, det finns inga standardmått för batterier och är det ett trångt utrymme kan det blir problem. Jag rekommenderar Biltema, bra pris och garanti.

Koppla loss minuspolen först och sedan plus, montera i omvänd ordning.
 
Min dementa pappa har en bil som han inte kört på närmare två år. Jag har laddat igång den ungefär var tredje månad och kört den under några dagar för att hålla igång den. Av olika anledningar har jag inte dragit igång den på ett halvår.

Igår skulle jag starta den med hjälp av starthjälp precis som jag gjort varje gång innan. Efter 20 minuter brukar jag få igång batteriet. Igår fick jag inte igång det trots närmare en timmes laddning. Det såg likadant ut som efter tio minuters laddning. Nyckellampan började lysa, när jag startade lyste displayen, men det bara hackade.

Kan det vara något mer än bara batteriet som det blivit fel på, eller räcker det med att byta batteri?
Bilen är en mazda3 från 2010. Eller finns det något annat jag kan göra för att få igång den?
Jag hade börjat med att låta den stå med laddning över natten.
Funkar det då, funkar det ett tag till, men inte så länge, som andra också har påpekat (när det har blivit helt urdraget ett par gånger).
Mina äldre batterier, brukar få leva ett tag till som sommarhagelleverantör, men de räcker sällan en sommar. Då blir det återvinningen.
 
Skulle montera loss batteriet och ta in det och ladda upp det med en riktig batteriladdare samt kolla vätskenivån om det går på den modellen av batteri.
 
Om där är förbrukare i bilen som drar ur batteriet när den står länge mellan körningarna så kan man koppla loss minuspolen vid parkering så klarar det sig längre.
 
Om där är förbrukare i bilen som drar ur batteriet när den står länge mellan körningarna så kan man koppla loss minuspolen vid parkering så klarar det sig längre.
Eller ännu hellre köpa en intelligent laddare som får stå på året runt, dom pulsar batteriet och håller liv i det länge annars är ju regeln 5 år, allt utöver det är bonus.

Laddaren jag har kan knuffa igång väldigt sulfaterade batterier och göra dom brukbara igen men hur länge kan inte garanteras, dessutom vill du inte köpa en sån då den kostar mer än bilen är värd.

Jag skulle satsa på intelligent laddare och nytt batteri, eller kanske hellre få din pappa att gå med på att sälja bilen som snart kommer att falla rejält i värde pga. ålder.
 

Liknande trådar

Äldre Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för...
2
Svar
25
· Visningar
2 726
Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 483
Senast: Cydonia
·
Hästmänniskan Styrkt av framgången med elcentralen i ridhuset, bestämde jag mig nu för att nu är det dags att ta tag i vissa problem med elen i...
Svar
6
· Visningar
2 823
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp