Urkalkning i ett ben i knä't..

Liselott76

Trådstartare
Var med min häst till klinik igår, har under ett par veckor varit halt höger fram. Röntgen visade lite urkalkning i ett ben i framknä't, det ben som tar mest belastning (i övrigt var han helt ren, var rädd att kotan var helt "slut" men den såg jättefin ut). Det här är tydligen ganska vanligt, min häst är uttåad höger fram (vinklad från knä & nedåt) vilket troligen lett till defekten. Han är dessutom snart 18 år & har tävlat hoppning sen han var fyra..
Nu är han sprutad i båda ledgångarna i knät samt kotan på samma ben.
Vad kan jag göra för att hindra att urkalkningen blir värre?
Jag kommer inte att hoppa honom mer, han är iaf inte hoppad sen 1 ½ år tillbaka. Självklart försöker jag rida honom bakifrån med så lite tyngd på framdelen som möjligt. Men annars, finns det mediciner, örter??
Tacksam för svar!

Sv: Urkalkning i ett ben i knä't..

Har inte särskilt mycket hjälp att komma med, men läste alldeles nyss om något liknande (ja, vet ju inte om det är precis detta som man hittat på din iofs, du säger urkalkning och det är kanske en "förenkling" av "fenomenet"?);

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=114

Klipper ut ett par avsnitt (hoppas nu det är ok);
"Benvävnadens svar på upprepad överbelastning - produktion av mer ben- syns inte på röntgen i processens första skeden. Först då reparativa och kompensatoriska mekanismer med ökad benbildning som följd påtagligt har förändrat tätheten i benet syns förändringarna på röntgen. Det sjukligt förtätade benet kallas sclerotiskt ben."

"I det sclerotiskt förändrade benet ses i vissa fall områden med benupplösning. Upplösning av ben, lysis, kan vara orsakat av att benet blivit så kompakt att näringsförsörjning och läkningsförmågan påverkats. Lokalt faller då benet sönder och små hålrum bildas. "

Annars gäller det väl kanske som för alla hästar, men lite extra noga på en häst som har en sådan skada -
lyssna på veterinären och försök "pressa" densamma på så mycket kunskap och idéer som du bara kan, var noga med konvalescens och "rehabilitering", lagom mycket träning på rätt nivå utifrån hästen, massage/stretching, bra tillgång till rörelse på egna villkor (bra hagar!), bra balanserat foder. Det kan ju säkert, i ett "andra skede" när veterinären har sas "gjort sitt" - ta ut nån sorts komplementärbehandlare, massör eller liknande.
Ang "pulver"-grejer och örter finns det tusen och en olika trådar på det här forumet om detta, hur mycket var och en av alla dessa "mirakelmedel" egentligen hjälper får väl var och en se och avgöra.

Bara några tankar!

Kalk kan ju vara ett komplment i fodret.Att sko med något "sjukbeslag" .(pg) eller bara ha en sula under skon för att dämpa. :smirk:

Nå, var försiktig med för mycket kalk i fodret, på en gammal häst ger kalköverskott större risk för urkalkning, iaf vad jag vet.
Viktigt med mineralbalansen, framförallt Ca/P på en gammal häst.

Fick lite kalla kårar av meddelandet. Hade en häst för några år sedan vars ena bakben vittrades sönder. Vetrinäres förklaring till detta va att han fick det av borelian och erlichian han hade dragit på sig två år innan och aldrig blev frisk ifrån. Vi behandlade och behandlade men han blev aldrig bra.
När vi rönkade han visade det sig som sagt att ena bakbenet höll på att vittra sönder.
Detta kunde sluta enligt vetrinären men han skulle antagligen bli stel efteråt. Kanske uppmärksammade vi detta försent och då kanske det inte fanns något att göra åt. Han verkade pigg och glad för övrigt.
Men det hade tagit för mycket på han att han varit sjuk så länge. Vi kämpade och kämpade och var beredda på att han aldrig kanske skulle gå och rida igen men för oss var inte det d viktigaste. Utan att han bara fick leva och må bra. Tyvärr blev det inte det i slutänden :cry: Utan vi fick låta han somna in.

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Och nu i efterhand fick vi inte mycket råd av vetrinären när vi rönkat han.

utan dom rekommenderade efter rönken att vi kanske skulle överväga att låta han somna. Men tyckte samtidigt eftersom att vi va beredda att bara ha han som sällskapshäst så kunde vi ha han kvar så länge han inte visade tecken på att ha ont av det. Vid den tiden sprang han i hagen och va glad och pigg. rullade sig i hagen mm och hade en god aptit. Han magrade dock av helt under sjuktiden och återfick aldrig hullet.

men det gick inte som vi hoppade på.

Kanske om vi hade uppmärksammat det mer och kanske hade varit lite duktigare kanske det bara hade blivit lite. men tyvärr blev det nog försent.

Hoppas allt går bra med din häst!

Tråkigt när våra vänner blir sjuka även när det går att bota ganska lätt.
Det får mig ibland att inte vilja ha några djur, men samtidigt jag :love: dom och tror att dom faktiskt får ett bra liv hos mig : )
ego va? :o

Tack snälla för den länken, det var ju jätteintressant! Jag känner mej lätt förvirrad över hur pass allvarlig den här åkomman är. I studien är det ju en stor del av unghästarna med samma problem som faktiskt efter behandling kommer till start..

Nä, precis, pressa veterinären på info.
Jag antar att det mestadels handlar om att hästen inte blir lika hållbar - tex har lättare för att få sprickor/bryta benet, men det måste man kanske se utifrån individen och hur mycket den de facto har problem av det (dvs är den halt och så vidare).
Men som sagt - pressa veterinären på info, det är det de är till för :-)

Det har du ju alldeles rätt i =)
Det blev så mycket att ta in just då när vi tittade på plåtarna & så, jag kom liksom inte på några frågor då.. Men nu har jag ju massor.. Men vi ska ju på återbesök om 10 dar, så då ska jag pumpa vet med en massa frågor, hon var så himla trevlig & kunnig så det är nog inga problem =)
(Har förresten fått hjälp med lite örter oxå, sist jag körde en örtkur på honom kändes han mjukare så det är nog bara att fortsätta med det. Men det börjar jag inte med förrän han är färdigbehandlad hos veterinären.)
Tack för era svar!

Min häst som jag nu har utlånad på foder har en urkalkning i ett framknä. Hon har aldrig varit halt eller någonsin visat någon smärta av det. Så för hennes del funkar det bra bara man är noggran vid träning och foderstat osv.
Hon hopptävlas och tränas ganska mycket utan några som helst problem.

Spännande..hur fick du veta att hon hade urkalkning? Har vet. sagt hur pass mycket urkalkat benet är?
Hur gör du för att det inte ska bli värre?Vill veta mer!

Nej, hur pass mycket det är vet jag tyvärr inte.
Hon hade det när jag köpte henne och dom fick reda på det 2 år innan jag köpte henne vid en veterinärkontroll.
I röntgenundersökningen ingick sidoprojektioner av alla kotlederna, haslederna, framknän, bakknän och ryggenns tornutskott. Dom gjorde även en Cd-Cr projektion i knälederna bak.
Hon reagerade inte på någonting, utan det dom hittade var som sagt urkalkningen.
Vet sa att hon kunde ridas som vanligt så länge man har en bra träningsplan och som sagt, är noggran med foderstat osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 085
Hästmänniskan Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :) Jag sitter nu med mitt livs...
2
Svar
31
· Visningar
3 753
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka