Urkalkning av ett ben!

Arabis

Trådstartare
Vad betyder det mer exakt. Vad är det som har hänt, finns det ngt man kan göra för att förhindra att det fortsätter? :confused:

Sv: Urkalkning av ett ben!

Det betyder att man sett ett område med lägre röntgentäthet i benet. Kan bero på en massa saker, den enda som ev kan svara på det är veterinären som ställt diagnosen.
PL

Jo, det förstås, men rent allmänt.
På hästen i fråga så sitter det på hasens insida, långt ner. Ingen led är angripen. Och det var inte mkt.
Kan inte säga om det är gammalt eller "nytt". Kan ev ha uppkommit av/ i samband med en skada som hon ådrog som i hagen i mitten på maj. Yttre våld alltså. Eller ha funnits redan innan.
Hon är inte halt/ öm. Har dock en galla/ svullnad som kommer & går högre upp på hasens framsida.
Har blivit rådd att massera med linement så ofta det går. Rida henne så länge det inte utgör ngt hinder.
Ngn som har lite mer allmän info om just urkalkning av ben i största allmänhet. Ngt tex fodertillskott som kan ges som ev kan "bromsa"/ stärka benet, ( om det nu är aktivt.) vilket vi ju inte vet i detta läget.

Tacksam för minsta info ngn har.

Jag tänkte direkt på en dålig foderstat, som i längden kalkar ur ben eftersom det är där det finns kalk att ta av om det råder brist av det i foderstaten. Står hästen på en balanserad foderstat? Fixa det annars och hör med vet om ytterligare tillskott är nödvändiga för att få ordning på skadan (tillskott är INGET man laborerar med själv trots att alla verkar tro det...!).

Hästen kan mkt väl haft ( troligen..??) en dåligt balanserad foderstat innan jag köpte henne. Jag köpte henne i mars, & nu får hon en väl uträknad foderstat efter alla konstens regler, men det hjäper ju inte i efterhand tyvärr. Hon är 9 år gammal kan jag nämna, aldrig gjort ngt arbete. (Endast sutten/ skrittad på när jag köpte henne).

Ingen annan/ mer som har erfarenheter av diagnosen "urkalkning av ett ben"??
Var det än sitter så är jag intresserad av att veta.
Fungerar hästen ifråga i arbete tex??
Vad har ni gjort " åt" det?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 348
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat