M
MENDOZA
Har en treårig varmblodstravare som tydligen har urinvägsinfektion.
Vill gärna veta eventuella osaker till det?
Vill gärna veta eventuella osaker till det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har ställt diagnosen själv.hon har försämrad aptit slö och hängig kisar lite i gången blod i urinet
mitt sto hade det också en gång. Veterinären jag tog ut, var förvånad, det var visst inte vara så vanligt med urinvägsinfektion på häst (?).
Men hästen ifråga hade även en hovböld samtidigt, har funderat över om dessa hade ngt samband. (?)
Jag vet inte varför hon fick UVI, men hon blev bättre med en massa citron äppelcidervinäger i fodret.
Förhudskatarr är inte detsamma som urinvägsinfektion. UVI hos hästar av hankön är mkt ovanligt, däremot är kletigt, kliande skap vanligt... Orsaken är sällan en specifik bakteriestam, varför det vore helt galet att försöka behandla med Hippotrim - det kan få samma konsekvenser för hästens "underliv" som Kåvepenin för oss damer. Ajaj.
Tvätta istället ur skapet (in med handsbeklädd hand och rota) med ljummet vatten. Genom att ta bort kletet minskar du mängden bakterier och svampar som roar sig därinne och smetet i sig är en utmärkt barnkammare för dem! Handskar på för hästens skull, inte din. Dina handbaciller har inte i skapet att göra...
Citron - nej, gör ingen skada men ingen vidare nytta. Hippotrim används vid vissa konstaterade urinvägsinfektioner, men först efter odling och resistensbestämning av bakterien.