Urinvägsinfektion

M

MENDOZA

Har en treårig varmblodstravare som tydligen har urinvägsinfektion.
Vill gärna veta eventuella osaker till det?

Sv: Urinvägsinfektion

har ställt diagnosen själv.hon har försämrad aptit slö och hängig kisar lite i gången blod i urinet

Men varför tror du att det är urinvägsinfektion?

har ställt diagnosen själv.hon har försämrad aptit slö och hängig kisar lite i gången blod i urinet

Men snälla nån... Har du gett henne lite c-vitamin och homeopatmedicinen KillBacill också?? Eller ringt till vet, kanske, och sagt att hästen har en urinvägsinfektion (nej, varken metrit eller akut pyelonefrit, kära farbror veterinären, utan just en simpel blåskatarr) och nu behöver jag lite Hippotrim på recept??

Det finns många orsaker till en UVI, bl a ascenderande bakterier från yttre könsvägarna (vanligt vid windsucking och anatomiskt ogynnsam vulvavinkel), vid urinpooling av olika slag, ektopisk uretär, urolothiasis. Hematuri och nedsatt AT behöver dock inte nödvändigtvis tyda på en UVI utan kan även förekomma vid endometriter/metriter och olika processer i njuren. Röd urin är inte heller liktydigt med blod i urinen, det kan även röra sig om myoglobin.

Hoppas du fått svar på din fråga.

mitt sto hade det också en gång. Veterinären jag tog ut, var förvånad, det var visst inte vara så vanligt med urinvägsinfektion på häst (?).
Men hästen ifråga hade även en hovböld samtidigt, har funderat över om dessa hade ngt samband. (?)
Jag vet inte varför hon fick UVI, men hon blev bättre med en massa citron äppelcidervinäger i fodret.

Spinner vidare på detta..
Jag har ett sto som varken glappar/suger luft eller har anatomiskt ogynnsam vulvavinkel. Trots detta har hon vid ett par tre tillfällen per år en mycket konstig rutin för sig, som efter några dagar med citron försvinner...

När hon kommer in på kvällen, så ställer hon sig och kissar. Och en liten stund senare (typ 45 sek) så ställer hon sig o kissar. Därefter ställer hon sig och försöker kissa men det finns ju inget kiss kvar...Åsså strax därefter så försöker hon kissa igen :crazy:.. Så håller hon på 4-6 ggr kväll efter kväll och jag har försökt vänta ut henne i flera dagar så att detta skall upphöra utan citron, men icke.

Jag har konsulterat flera olika veterinär i ärendet, och får svaret att blir hon bra av citron så är det bara att ge henne det. Men...finns det någon typ av behandling som kan göra att detta försvinner för gott?

Hästen i fråga har dessutom som vana att ta "matdags" som en signal för "kissdags" även på morgonen. Vilket iofs underlättar för mig att se när det börjar bli citrondags...

Hej Tant Ester!
Lite spinnoff ang urin.
Jag lyckades igår em fylla ett provrör när pålle kissade som min vet vill kolla men hur länge kan det & hur bör det förvaras? Kliniken öppnar ju inte förrän imorgon..:confused:
Tack på förhand!

TS: Hoppas hon kryar på sig!

//Cinnamon

mitt sto hade det också en gång. Veterinären jag tog ut, var förvånad, det var visst inte vara så vanligt med urinvägsinfektion på häst (?).
Men hästen ifråga hade även en hovböld samtidigt, har funderat över om dessa hade ngt samband. (?)
Jag vet inte varför hon fick UVI, men hon blev bättre med en massa citron äppelcidervinäger i fodret.

Min häst har under helgen haft lite problem med infektion i skapet (och misstänker även kisseriet) och tänkte ringa till veterinären på måndag för nu har det kommit och gått och jag vill få bukt med det en gång för alla. Är det hippotrim de får då?
Idag var han halt och jag misstänker hovböld!!:(

Så jag blev lite förvånad över ditt samband och undrar om det kan vara så?? Det känns lite långsökt :confused:

Skall man ge rå citron i fodret mot urinvägsinfektion?

Jag tycker att det låter som att stoet "blinkar" vilket är ett ganska vanligt beteende hos hästdamer, speciellt i samband med brunst. De står i kisställning, med lyftad svans och ser ut att försöka klämma fram kiss. Vissa ston gör även så efter vanligt kiss. Kan det vara något sådant, tro?

Skulle inte tro att den mängd c-vitamin du får i en stor häst mha citron påverkar urinens pH nämnvärt, men jag kan ha fel. Vore intressant att testa.

Om du är orolig för urinvägsinfektion tycker jag istället att du ska ta ett prov och låta veterinära analysera. Då ser man om det är blod i urinen och kan sätta en odling för kontroll av bakteritillväxt. OM ditt sto mot förmodan har återkommande urinvägsinfektioner så ökar risken för att den ska vandra upp till njurarna om ni låter henne få återfall efter återfall istället för att behandla.

Senast ändrad:

Urinen ska vara dagsfärsk eller senast lämnas in dagen efter (ska då förvaras i kylskåp över natten). Testa igen!

(Det blir alltid bakterier i ett urinprov och de växer till i provröret. Det går aldrig att få en rättvisande odling på ett äldre prov och man kan inte vara säker på hur övriga värden ändras. Kristaller går inte heller att kolla).

Förhudskatarr är inte detsamma som urinvägsinfektion. UVI hos hästar av hankön är mkt ovanligt, däremot är kletigt, kliande skap vanligt... Orsaken är sällan en specifik bakteriestam, varför det vore helt galet att försöka behandla med Hippotrim - det kan få samma konsekvenser för hästens "underliv" som Kåvepenin för oss damer. Ajaj.

Tvätta istället ur skapet (in med handsbeklädd hand och rota) med ljummet vatten. Genom att ta bort kletet minskar du mängden bakterier och svampar som roar sig därinne och smetet i sig är en utmärkt barnkammare för dem! Handskar på för hästens skull, inte din. Dina handbaciller har inte i skapet att göra...

Citron - nej, gör ingen skada men ingen vidare nytta. Hippotrim används vid vissa konstaterade urinvägsinfektioner, men först efter odling och resistensbestämning av bakterien.

Lite off-topic men provar ändå -hoppas Tant Ester vill svara?:angel:

Är det hippotrim man ger vid återkommande infektion i skapet? Eller vad gör Veterinären åt det?

Hej Lindsen! Jag svarade dig precis, vi knappar nog i takt... Rengör som jag skrev ovanför. Behöver ofta upprepas nån gång per månad. Om det verkligen inte vill ge sig och är ett stort problem så tycker jag att veterinären ska ta ett utstryk (smeta ut lite klet på ett objektsglas, färga och kolla i mikroskop) för att de vad det är för patogen och behandla därefter. Inte ab om det inte är en renodlad bakteriell infektion.

Förhudskatarr är inte detsamma som urinvägsinfektion. UVI hos hästar av hankön är mkt ovanligt, däremot är kletigt, kliande skap vanligt... Orsaken är sällan en specifik bakteriestam, varför det vore helt galet att försöka behandla med Hippotrim - det kan få samma konsekvenser för hästens "underliv" som Kåvepenin för oss damer. Ajaj.

Tvätta istället ur skapet (in med handsbeklädd hand och rota) med ljummet vatten. Genom att ta bort kletet minskar du mängden bakterier och svampar som roar sig därinne och smetet i sig är en utmärkt barnkammare för dem! Handskar på för hästens skull, inte din. Dina handbaciller har inte i skapet att göra...

Citron - nej, gör ingen skada men ingen vidare nytta. Hippotrim används vid vissa konstaterade urinvägsinfektioner, men först efter odling och resistensbestämning av bakterien.

Oj! såg att du svarade! Tack så mycket!!:bow:
Jag har tvättat och klådan försvann men det luktar fortfarande och är lite svullet.. och det kommer tillbaka hela tiden så nu får det vara nog..

Ja visst blinkar hon (också), men detta beteende kan ju pågå i flera dagar. Men efter ca 3-4 dagar på citron-kur (ger flytande på flaska som räcker i ca 3 dar, vet inte just nu hur mkt det blir) så minskar o upphör beteendet...men jag brukar ändå ge 3 flaskor, dvs ca 9 dgr.

Jag har testat henne och INTE gett citron och tänkt att det ger sig, men när beteendet kvarstått i ett par tre veckor så har jag ändå börjat ge citronen och då först ger det med sig efter tre/fyra dar.

Andra gånger har jag gett citronen när hon visat sympom nån dag bara, och det ger sig efter en tre fyra dagar då med..

Beteendet återkommer ca 2 ggr / vinterperiod skulle jag tro. Ingenting övrig tid på året.

Kan tillägga att hon fått Hippotrim av annan anledning (när hon gick sönder för mkt vid fölning) så OM hon haft en "dold" infektion så borde den väl ta hängt med i den behandlingen??

Jag tror eg inte att det är UVI utan mest nån ytlig obalans/retning i vulvan...knäpp teori eller?
Lite skumt är det...

Senast ändrad:

Jag har ingen bra teori (för jag tror det är normalt), men man skulle kanske vilja kolla ett urinprov + ev cytologi fr vagina för att vara på den säkra sidan. Även problem med livmodern brukar ju visa sig den vägen, så kanske ett ultraljud också, då...

Kan ändå vara sk tysta brunster under vintern - många ston ovulerar ju även vintertid, men eftersom ljuset inte är på topp så blir det ofta svaga, långdragna brunster med diffusa symptom.

Jag har mkt svårt att tro att citron skulle kunna påverka en svamp- eller bakterieöverväxt i vagina hos ett sto. En lokal behandling (efter provtagning) vore nog bättre.

Hippotrim - ja, om bakterien som orsakar UVIn är känslig för just trimsulfa (det brukar de iofs vara, men resistens förekommer (både naturligt och förvärvat)).

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka