urinvägsinfektion?

S

skreien

Min häst råkade kissa i sin (tomma) mathink här om natten och det var mörkrött, riktigt blodrött:eek: har lämnat urinprov till vet. som får svar imorgon... vad tror ni? Har sett röda fläckar i hagen men inte vetat vilken häst som har gjort dem, har också hört att det kan vara nåt i fodret eller i snön som färgar urinet rött:confused: . Det syns inte att det är rött i spånet, så därför har jag inte sett nåt när jag har mockat.
Hästen i fråga är snart 20 år, frisk och pigg i övrigt, ingen feber, verkar inte ha ont osv. Kan tillägga ett det var ett par veckor sen jag såg de röda fläckarna i hagen och att jag har sett honom kissa sen dess och strålen har inte varit missfärgad då. Någon som vet mer än jag?

Sv: urinvägsinfektion?

skreien skrev:
Min häst råkade kissa i sin (tomma) mathink här om natten och det var mörkrött, riktigt blodrött:eek: har lämnat urinprov till vet. som får svar imorgon... vad tror ni? Har sett röda fläckar i hagen men inte vetat vilken häst som har gjort dem, har också hört att det kan vara nåt i fodret eller i snön som färgar urinet rött:confused: . Det syns inte att det är rött i spånet, så därför har jag inte sett nåt när jag har mockat.
Hästen i fråga är snart 20 år, frisk och pigg i övrigt, ingen feber, verkar inte ha ont osv. Kan tillägga ett det var ett par veckor sen jag såg de röda fläckarna i hagen och att jag har sett honom kissa sen dess och strålen har inte varit missfärgad då. Någon som vet mer än jag?
Det är inte ovanligt att hästar kissar rött på vintern när det är kallt, för av naturliga skäl dricker de mindre ju kallare det är ute och urinen blir då så koncentrerat att det får en röd färg.

det är urinvägsinfektion, fullt med streptococker i urinprovet:crazy: så nu blir det penicillin i två veckor:smirk: hoppas det ger med sig

Stackars! :crazy: är ju inte särskilt skönt med urinvägsinfektion... :angel:

Hade pållen inga symptom alls förutom att den kissade rött? Svårt att märka det då, du hade ju tur som såg det så tydligt i hinken.

Ge C-vitamin? Mina kompisar med en häst med tendens till att återfå urinvägsinfektioner ger en c-vitaminbrus i vattenkoppen varje dag - fungerar bra! (det finns ju tillskott annars också).
Äppelcidervinäger ska också vara bra för en surare miljö så bakterierna inte trivs.

Men? Kan man verkligen ta ett prov ur en kontaminerad hink??? Streptokocker växer ju (iaf på människan) ofta helt oskyldigt i halsen och borde ju kunnat ha hamnat i hinken på annat sätt än via kisset... Jag tycker att det var lite konstigt att vet ens ville ta ett prov som kommer ur en gammal mathink... Är det bara jag som reagerar på det?

Togs urinprovet ur den hinken? Jag trodde att man tagit urinprovet senare. Det borde ju vara ganska stor risk för fel svar i så fall ja...?

ja urinprovet togs ur hinken och veterinären verkar inte ha något emot det, så jag litar på det och ger penicillin... ger det inte med sig med det får vi gå vidare med andra undersökningar

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 475
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30