Urinvägs inflammation?

E

emgard98

Vad är symtomen för hästen om den får urinvägs inflammation? Hur vanligt är det att dom får det? Är det större risk att ston får det?

Det är nämligen så att i hagen så är varenda kissfläck röd/brun. Vi vet inte vilken häst det är som kissar det eller om det är fler. Mitt sto verkar det nämligen inte vara nå fel på. Hon varken är hängig eller har feber. Hon ser inge röd eller irriterad ut i slidöppningen heller. Inget annat sto (de är tre st) verkar inte heller må dåligt. Det enda är att en av dom håller ut svansen (som om hon ska bajsa) hela tiden och är något rödare i slidöppningen. Vet inte om det är hon som kissar rött eller om det ens har något med det att göra. Hon är heller inte hängig eller sjuk.

Inatt så fick hästarna ha på sig som "bindor"(vita lakan) för att vi skulle kunna se om någon utav dom hade rödare kiss. Till och börja med när lakanen togs bort (när de hade kissat) syntes ingenting. När de hade torkat och legat i kylan en stund kunde man däremot se pyttelite röd/brun färgat. Inte mycket altså.

Vi an inte förstå vad det kan vara för något. Men vi kom på också att i vattnet som finns är det mycket järn i. När man häller vattnet i ett glas kan man se att det blir lite brunfärgat och smakar ganska mycket järn. I toaletten inne i huset är även toan missfärgad pga. det järnrika vattnet. Kan det ha med detta att göra tro?

Jag menar. för att om hästen skulle ha sådan urinvägsinflammation att hon kissade blod så borde hon väl ha feber eller vara allmänt hängig?

Tacksam för svar.

Sv: Urinvägs inflammation?

På vintern blir de ofta så då de dels dricker mindre så urinen är mer koncenterad och dels för att snön gör att det framträder mer.

Dessutom heter urinvägsinfektion ;)

//E

Är det någon av hästarna som är storkonsument på saltstenen? Då är det säkert den hästen som kissar rött och då botas det med att avlägsna saltstenen och istället ge salt i fodret.

ah okej. Tack. då vet jag. Har också tänkt på det. För under dagarna blir det inte mycket vatten alls för dom. Pga. minusgrader. vattnet fryser ju =/. Ah, infektion. haha. vart fick jag inflammation ifrån? haha. Gick i all hast

Ja faktum är att båda stona (mitt eget och det andra) slickar väldigt mycket på saltstenen. Så det kan mycket väl vara det =) Tack för svaren. Känner mig mindre oroad nu =P.

Dum fråga kanske men jag har en dam som alltid varit storförbrukare av saltsten....(5-7 st per vinter)....
Om jag ska ge i foder istället- finns det att köpa typ på l-männen? och vad är det jag ska fråga efter...."salt t häst"??....

krafft har någon variant på salt som man ger i fodret... kolla deras hemsida så hittar du säkert...

Om de äter mycket bark kan urinen bli missfärgad, syns tydligt på mina som tränar för att bli bävrar i nästa liv ;)

Det finns löst salt i Krafftsortimentet att köpa, säkert hos andra tillverkare också.

Ang att hästar får dåligt med vatten ute pga att de fryser det finns ingen sån ursäkt längre då thermobar finns, jag har köpt den till mina hästar och de kommer jag aldrig ångra helt suverän. Tänk på din hästs bästa hälsan är mkt viktig. Gå utan nått att dricka en hel dag får du se. Ha de bra alla glada häst tokar.

Nej det är ingen ursäkt att säga att vattnet fryser. Men att köpa en s¨ådan är dyrt. Och jag är inhyrd i stallet så jag är ju inte den enda som bestämmer. Vi sätter ut vatten så mycket vi kan. Men när det är 10 minus är det knappt någon idé när det ändå fryser på en halvtimme.
Visst skulle man ha en thermobar, men som sagt, det är dyrt. Men det kommer nog inskaffas. Dock inte under denna vinter iallafall.

dyrt o dyrt, en 44 liter kostar 2330 med allt, är det dyrt med tanke på hästens hälsa?

ja för mig är det dyrt. Jag kan inte betala en själv precis. Resten av stalltjejerna lär väl också vara med och betala/bestämma. Vi har pratat om att skaffa en sådan, men det blir inte nu.
Förresten så var det urinvägsinfektion jag ville prata om och inte om någon thermobar.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag...
Svar
9
· Visningar
4 745
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka