Urinsten av torrfoder

eyz

Trådstartare
Min mamma fick höra av en veterinär för några år sedan att hankatter inte skulle äta torrfoder då de dricker för lite och kan drabbas av urinsten (och därefter katthimlen). Om man absolut skulle fodra med torrfoder så rekomenderade han att man skulle salta maten så katten drack mer.

Idag fick svärföräldrarna ta bort sin ena hankatt på grund av att njurarna var slut (katten var endast 7 år). :( Han har levt på torrfoder. Jag vet inte om det berodde på urinsten eller torrfodret men man börjar ju undra.

Är det någon mer som hört något om detta?

Sv: Urinsten av torrfoder

har hört att IAMS ger katter urin sten, men om det är sant eller ej vet jag ej..

jag brukar ge mina katter burkmat då och då. det innehåller ju mycke vätska
och så blir dom glad ^^

Våran katt dog också av att njurarna la av. Men om det berodde på fodret vet vi inte. Han fick blandat burkmat och torrfoder.

Men nu så ger vi bara torrfoder som är speciellt för att motverka urinsten och njursten. Så förhoppningsvis ska detta hjälpa. Vi ger fortfarande burkmat också. Dessutom fick jag tipset här på buke att ha vatten på annat ställe än vid matskålen. Så nu har vi både en skål bredvis maten och så har vi en spann med vatten i badkaret också. Där sitter de ofta och dricker, så mycket har de aldrig druckit i vattenskålen vid maten, inte vad vi märkt av iaf.

Så jag tror att det är ett bra tips för att få katterna att dricka bättre.

Torrfoder kan vara en riskfaktor dels pga. den låga vätskehalten men även för att det tenderar att höja urin-pH (vilket ger en gynnsam miljö för vissa typer av urinstenar). Ofta har ju katterna fri tillgång på torrfoder vilket är ytterligare en risk eftersom det kan medföra att urin-pH konstant är förhöjt.

Vad gäller nedsatt njurfunktion är det en naturlig del i åldringsprocessen. Gamla människor har nedsatt njurfunktion också. Sedan finns det hos vissa raser en benägenhet till känsligare njurar. 7 år är ju ingen ålder på en katt så njurarna borde inte gett upp pga. ålder men den kan ju haft någon medfödd defekt eller fått i sig något olämpligt också.

Det är möjligt att njurarna kan ta stryk av torrfoder om katten inte dricker tillräckligt. En längre tid med vätskebrist är inte bra för njurarna.

Gäller bara att köpa ett bra torrfoder som är för t.ex kastrerade katter.
T.ex royal canin, Hills..:)

Torrfoder är bra att ge sin katt då o då just för tandsten så slipper man gå till veterinären hela tiden för att skrapa ..

Tyvärr gatanterar inte dyra torrfoder att katten dricker tillräckligt. De kan även ge felaktigt urin-pH trots (eller ibland pga.) att de är pH-reglerade.

Tandsten kan förebyggas på andra sätt än med torrfoder. Får jag välja väljer jag dock tandsten före urinsten.;)

Vi har aldrig haft problem med tandsten trots enbart burkmat på senare åren. Dock äter ju katterna "vilt" ute, det kanske hjälper..?

Vi har aldrig haft problem med tandsten trots enbart burkmat på senare åren. Dock äter ju katterna "vilt" ute, det kanske hjälper..?

"Vilt" hjälper definitivt. Det är ju den maten kattens hela mun är gjord för att hantera. :)

Jag föredrar att ge mina katter torrfoder framför burkmat då jag hört att burkmat mestadels innehåller vatten och inte så mycket näring som katterna behöver, självklart får de lite ändå bara för att det är gott. Tips är att ställa fram skålar med vatten på lite olika ställen lite då och då, då är det jättespännande när det står något att dricka där det inte brukar.....jag ger mina katter Hills torrfoder nu och det äter mina (både honan och hanen) med god aptit. Har man svårt att få katterna att dricka är ett tips att koka fisk (typ torskfile) och låta dem dricka vattnet, mycket mer intressant att dricka när det smakar och luktar fisk, var det enda min lillkille fick i sig när han var sjuk (uppsvullen i halsen).

Jag föredrar att ge mina katter torrfoder framför burkmat då jag hört att burkmat mestadels innehåller vatten och inte så mycket näring som katterna behöver

Problematiken beskriven i tråden är ju just njursten pga bland annat för lite vätskeintag.. Att ett foder då innehåller vatten är ju fördelaktigt.
Burkmat innehåller absolut den näring som katterna behöver.. Burkmat innehåller kött, vilket också innehåller vatten. :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka