Urinprov - hur tusan lyckas man med det?!

O

oskis

Var till veterinären idag med min ena birmahona. Jag har nämligen tyckt att hon varit lite slö, tappat hull m.m. Befarade njursvikt eller dylikt.
Vi tog blodprover m.m och de visade sig vara helt normala, så mest troligt är min lilla kisse bara lite "vår-slö" nu i pälsfällningstider.
Veterinären tyckte inte alls att hon var så tunn som jag tyckt...
Tilläggas bör att efter veterinärbesöket har hon varit precis sitt gamla vanliga jag igen - lustiga de där små djuren :)

Ja ja, hur som helst, veterinären ville ha ett urinprov på henne för säkerhets skull (hon trodde dock inte att det skulle visa nåt, men jag vill verkligen utesluta allt nu).

Men hur i hela friden ska jag lyckas få katten att kissa "när jag vill"?! :confused: :crazy:

Jag fick med mig en påse med plastkulor, pipett samt urinprovrör hem. Köpte även en ny kattlåda så jag är helt säker på att det är rent.

Har funderat på om jag ska ha kissen instängd på mitt sovrum inatt och ha lådan iordning åt henne där. Men då finns ju risken att hon kissar under natten och jag inte märker det sedan imorgon bitti. Hur länge kan kisset stå i lådan utan att bli förstört??

Eller så har jag funderat på att ha henne instängd i sovrummet utan tillgång till låda under natten. Sedan ställa fram lådan med kulorna i imorgon bitti då jag kan ha full koll. TROR inte att hon skulle kissa någon annanstans under natten (hon brukar inte kissa särskilt ofta).

Veterinären sa att det bästa var att få morgonurin.

Kan inte ha henne "lös" under natten eftersom jag har en katt till (då riskerar jag ju att hon kissar på den lådan).

Nå, hur skulle Ni ha gjort?? :confused:

Sv: Urinprov - hur tusan lyckas man med det?!

Konstigt att veterinären inte helt enkelt "klämde" ut lite urin, det är väldigt lätt om man kan, men vet man inte var urin-blåsan sitter så är det desto värre, men det vet jag att en veterinär kan! Jag har sett veterinärer göra det ofta på katter. Det verkar väldigt krångligt för dej annars att ta urin, men rutinerna kanske varierar från veterinär till veterinär, inte vet jag!!:confused:

Tack för svaret!

Kan meddela att det gick finfint att få det där urinprovet :)
Inget fel var det heller på det :bump:

Fjåmpiga matte slängde ut cirka två tusen på en frisk kisse :smirk:
Ja ja huvudsaken är att hon är frisk! :love:
Hon är redan sig likt i sättet igen, följer en ständigt. Hängigheten berodde antagligen på hårbollar som irriterat.

Va bra att kissen är frisk!! :banana:

Ps. Jag kanske tog helt fel med det där att dom kan klämma ut urin...det har dom ju gjort på min katt, men han har ju en nervskada! (se min tråd om det!) Det kanske inte alls går att göra på en frisk katt!!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 131
Senast: kebabbert
·
T
Katthälsa Har 2 katter på 7 månader, båda kastrerade. Problemet är och har varit de senaste månaderna att den ena av dom inte kraffsar över när...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Tingelings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama