Urinkristaller på unghäst

nowa

Trådstartare
Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet!

Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller att det är ett stort problem. Märktes som 3 åring (fast vi trodde hästen var "knäpp") Hetskt humör och opålitligt, fast man kände innerst inne att hästen har ett hjärta av guld.
Lång historia kort nu, ultraljud som 4-åring, inflammation i urinblåsans vägg, som en strand med kristaller på botten av blåsan. Njurar och lever ua.

Ordinerades Ammonium klorid och askorbinsyra+ att han får av AME produkter formula 1 och 4 (mag o tarm och njurar för stöttning innehåller, kalium/kalcium/natrium, örter)

Ett år senare är blåsan ua men fortf full med kristaller. Riden 4 mån men totalt orkeslös sista månaden, ställdes av igen.

Andra vintern i mina ägor, och lika håglös. Ibland förhöjd temp som går ner efter ett dygn. Tappar muskelmassa under vintern, avviker i humör från de andra hästarna.

Enl veterinär (som är fr Tyskland) är detta mkt ovanligt, att en unghäst som är uppfödd på lösdrift med enbart hö och inget kraftfoder har detta dilemma. (ses ofta på 10-12 åriga dressyr/hopphästar galopphästar som är proppade med silage och kraft) Hästen får inte äta kraftfoder, inte silerat foder. inte heller ha tillgång till salsten, som han äter som godis=vräker i sig.

Nu till dilemmat. Hur få bort kristallerna?
-Ph värdet måste sänkas. Men hur göra? Hästar har av naturen högre ph värde, o för lågt ph värde är inte bra för mag o tarmkanalen, hur balansera detta? Har gett askorbinsyra och prova nu med äppelcidervinäger som troligen gav ont i magen så det sistnämnda är uteslutet. Så vad göra för att sänka ph´t?

Kontrollerar med phsticka i urin och mun, men har än så länge inte lyckats sänka ph värdet nått radikalt

Tips på örter, behandlingsmetoder, allt som kan kommas på.. Att bukop en så ung häst för ett problem som återkommer, är inte aktuellt, så det gäller att försöka lösa detta problem fortast möjligt. Än så länge kan han kissa ut allt, men den dagen det inte går, finns bara avlivning som alternativ.

Ska också nämna, att hästen har hysteriskt lågt värde på selen (riktvärde var som lägsta punkt 350, och hästen har 55) Detta har inget med kristallerna att göra, men kanske har nått med obalansen att göra, tänker jag även om jag inte är veterinär. För övr var andra vitaminer och mineraler ok.

Bra tips mottages...

Sv: Urinkristaller på unghäst

När du ger askorbinsyra, har du endast det? Jag tänkte på olja. Kanske kan hjälpa stenarna att komma ut.
JAg vet e behandlings metod på människor när man renar levern. Då man bla sköljer ner en halv deciliter olivolja med en halv deciliter citronsaft.

För du vill väl få ut stenarna?

Har du hört med olika veterinärer? Någon annan kan ju ha stött på problemet och hittat nån specialare...

Vetr är informerad om ameprod, vetr är tysk o såg det helt ok att fortsätta. Vi ser en försämring när vi slutar men inte fullgott resultar med det heller.

Jag vill att hans kropp slutar! Tillverka stenarna/kristallerna. Finns tydligen en massa olika typer av sten. Det tros att det är kalkkristaller men är på analys för o fastställa. Har rådfrågat fler vetr o dom vet verkligen inte hur man ska få kroppen att sluta tillverka sten/kristaller utan bara har lösningar på att få ut det.
Så det kluriga är att hitta nyckeln till varför, då hästen inte alls exponeras för silage el kraftfoder. O nu finns risken att en större obalans skapas då han måste ha extremt lite protein, stärkelse o inget salt alls.
På detta kraftig selenbrist, köpt selen idag men kraken vägrar äta det. Blir att spruta in det i munnen i morgon.

Asorbinsyran skulle va för o sänka ph vilket inte funkar, jag har fått höra nu att det istället neutraliseras i magsäcken, men vet ej vad jag ska tro. Just nu borttaget för o låta slemhinnan vila. Tack för tips, ska ha det i minnet..

Intressant! Har suttit o läst på om selenbrist. Tror inte kroppen fr människa till häst är så värst mkt annorlunda. Står bla njur-leverproblem, urinproblem ( o massa massa annat) vid selebrist (vetr sa att det inte hade ett samband) Hästen har nu ätit ännu mer extra selen o vit E, varpå han ser piggar ut i ögonen iaf (men inte sitt vanliga jag, säkert för kort tid) men! intressant, gallorna i lederna är tvärborta, aldrig haft så torra fina ben, vilket säkert har en betydelse. En annan upptäckt, att han äter gladare, att han äter upp maten, att han vill äta. Läste här i en annan tråd, att mag-tarmmusklerna troligen inte skulle påverkas, det tror jag att dom gör. På ett annat ställe ang selenbrist stod också att hästar kunde drabbas av kolik, kanske nått att tänka på om man har återkommande kolik på sina hästar (min har inte haft kolik, märkligt nog).
skriver detta för någon annan en vacker dag kanske har snarlika problem, verkar inte vara så vanligt och svårt att hitta info.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025