Ups & Downs

Shettisar

Trådstartare
Har ni också perioder då ni bara är trött på att göra ett o detsamma?
Jag menar att köra,tömköra? Vad gör ni för att komma över en sådan "period"?

Sv: Ups & Downs

Jodå, ibland så är det seg som fan. Nu har jag bara 3 ston och avels hingsten på stall skulle ge bra för att få slippa mocka nu. Bara längtar till betet. Likaså med hästarna. Man vill att det skall hända något nu. Lite mer fart och framåt.Håller på att köra in en liten buse nu. Han går ju så himla bra så man får nästan bromsa upp han nu.Det är bara att bita ihop. Det vänder snart. :banana:

gissa att du kör shettis som jag. och det är ju det tråkiga med dem att man inte kan variera sig med att rida.
Men variera körningen gör mycket, när ni är ute o kör i skogen så lalla inte bara på. utan bestäm dej för att kanske träna tempoväxlingar, sidförande, galopp eller intervall. Lägg upp ett schema för varje vecka, då är man duktigare på ta sig i kragen o göra nått med hästen trots att man mest av allt vill ligga på soffan o äta chips.
Nu när tävlingsäsongen kommit igång är det mycket lättare att motivera sig, då man självklart vill prestera bra på tävlingarna.
Men om du nu inte ska tävla så sätt upp egna delmål som tex hästen ska jobba i form i galopp 3 varv på volten inom 1 månad. så är det bara att träna därefter.

Ja, ibland är man lite less överhuvudtaget och då avspeglar det sig i allt man gör, även arbetet med hästarna.
Sen kan man känna att man bara står och stampar på samma ställe och inte kommer framåt i träningen med hästarna.
Men sen plötsligt kommer framstegen igen och allt börjar rulla på och då brukar deppigheten släppa.
Men just när det inte går så bra, brukar jag lägga ner träningen några dagar och bara umgås, pyssla och vara ute och gå med
kusarna.
Då blir de glada och nöjda.

Jag har hela tiden olika delmål att jobba imot och träningar för tränare inbokat en till två gånger i månaden. Det gör att man får inspiration. Ibland känns det tradigt för att man tycker att hästen inte utvecklas tillräckligt fort. Men så kommer det där som man väntat på och vips så funkar ett par grejer till.
Jag har nog ganska små Ups & Downs perioder. tycker ofta att det är tradigt i nov när man räcknar månaderna till första tävlingen. Då är det bara att uthärda och träna på. Sen kommer december och vintervila för hästarna till efter jul. Nu är ju tävlings säsongen i full gång och man är glad för alla träningstimmar man har slitit ihop då hästarna är mycket väl förberädda.
Om jag inte tävlade så skulle jag nog inte hålla på med hästar, jag älskar att träna och tror inte att jag skulle tycka det var kul med hästar på hobby nivå.
/M

När jag tröttnar ett tag på ridningen så försöker jag se på andra duktiga ryttare och tränare så att jag få ny inspiration. Det är jättekul att se på tömkörnings clinics med. Jag tycker allting är mycket roligare efter det. :)

Samma här. Jag vill ha nåt att träna till och jobba med. I vinter har vi jobbat mycket med styrka och kondis och visst har jag märkt skillnad sen vi började fram tills nu. Att bara köra runt runt ute blir jag snabbt less på, fast det kan ju samtidigt vara skönt ibland att bara lulla lite i skogen, men att bara göra det skulle blir väldans trist.

Fundera på vad du skulle vilja göra med dina hästar. Om det är att backa 10 steg eller köra fyrspann eller vad som helst, så har du ju nåt att träna mot!!

Finns det ingen duktig liten ryttare i närheten som kanske kan rida shettisarna några dagar i veckan om inte du själv kan. Kul att kunna träna till någon liten hopptävling emellanåt.

Ja där kommer vi till "problemet".
Stoet på 7år har en underutvecklad knäskål som gör att hon inte får ansträngas "mer än på hennes villkor". Så det är ju underhålls träning som gäller i form av lättare körning och promenader.Hon är inte inriden heller. :smirk:
Den andra en 21 årig vallack ska bara underhålls köras så han inte är i överhull mao.Detta kan jag ju göra själv, men är nu inne i en down period och känner mig inte inspirerad av någonting då man bara åker runt på allmänna vägar.Asfalt och riktigt hårda grusvägar.
Har för något år sedan annonserat efter ungar men utan resultat.All här omkring har egna hästar så det är svårt att hitta stalltjejer. :crazy:

Jag har haft lite downsyndrom :) nu oxå, men på våra grusvägar finns ingen trafik och på alla skrittsträckor har jag haft med ridsport :) Plötsligt har man tagit sig förbi de tråkiga skrittsträckorna i ett nafs! Inget att rekommendera för er med pigga tittiga hästar kanske :) Man kan oxå tvinga med bekantskapskretsen att underhålla en, ska ske idag då min medryttare/blivande groom ska med ut, fast nu är det hon som tjatar!

/jenny

Hej!

Jag brukar tänka på hur kul shettisen tycker det är att komma ut en sväng (är pigg!) så även om jag är lite "nere" så blir jag gladare när jag ser hur kul hon har :D! Sen blir jag glad när hon är duktig (vilket shettisen ofta är då hon är relativt lättlärd). Ett ord för varje och hon stannar/travar/galopperar och saktar av. Behöver inte tjata, trevligt med lydiga hästar! Ja det börjar redan i stallet då hon snällt står kvar i boxen fast jag måste springa iväg. Och OM hon nu går iväg kommer hon "bara" ut på logen (till höet). Då bråkar jag på henne och oftast går hon in i boxen när hon ser att jag kommer!
En shettis älskar att gå i skogen! Allt ifrån svår genomkomliga stigar till mysiga skogsvägar. Timmerbil vägar brukar jag undersöka om de används, man vill ju inte möta stora lastbilar även om det säkert inte skulle vara något större problem. Den shettisen håller jag på att kör in så vagnen tar jag inte så långa turer med än ;).

Jag brukar också gå hit (buke) när jag är trött på ”verkligheten”, då får man en massa inspiration ju!
Sen kan man ju lära shettisen något nytt! Vem vill inte ha en shettis som bugar för godis? :D
Lägga sig ner på kommando? Att göra en shettis till cirkus häst tar ju tid men är säkert en kul syssla så länge man inte lär den att göra konster i tid och otid!
Om man tröttnat på sin ponny kan man ju sälja den till en som verkligen behöver den och kanske köpa en ny, en yngre ponny kanske!
Ta men en kompis eller annan som kan hålla sällskap!

Själv är det faktiskt bara jag som håller på i min familj. Tills jag för nått år sen började prata med en som bor en bit bort, en ”granne” kan man säga. Hon tyckte det skulle vara såå trevligt med sällskap när hon är ute o rider!
Hon har två hästar och vi är nu bekanta efter att hon lånat en shettis av mig (i höstas). Vi brukar träffa på varandra när jag är ute med min shettis eller när hon rider. Hon blev lite intreserad av min andra shettis då hon tänkt köpa en och ha som sällskap till sin unghäst (båda 3 år). Så hon ville låna shettis nr 2 över sommarn och ha sin gamla häst hos kusinen (som då behövde en häst till sällskap). Men för några veckor sen sa hon att kusinen ångrat sig (släkten är värst hehe sa hon skämtsamt!)
Och då måste grannen ha den gamla hästen kvar då hon har ett litet stall med endast två boxar. Hagarna är också små så det blir sällan något riktigt bete där. Men då sa hon att hon skulle ringa mig i början av denna vecka så kunde jag tömköra shettisen och hon rida på sin gamla häst. Hon har inte hört av sig och jag såg henne rida själv i går och idag. Nu undrar man ju vad man gjort för fel!
Ok jag är inte sån att jag kostar på hästarna mer än de behöver. Hon är lite ”snobbig” och vill gärna ha det finaste och bästa till sina hästar. Jag brukar ju inte dra på mig det finaste när jag är ute med hästarna men tydligen att hon gör det har jag sett. Unghästen har hon kostat på mycket. Från utrustning till inringning och träning för treårstest (för treåriga halvblod). Så hon kanske bara är ytligt trevlig när vi träffas? Jag ”kostar ju inte ens på mina hästar skor” utan jag har ju fått för mig att dom mår bättre att gå barfota ju!
Och jag har inte så gott om pengar som vissa andra tycks ha… :crazy:
Det var skönt att skriva av sig det känns bättre nu. Jag ska ta grannen med en stor nypa salt och inte ta det så hårt, det finns väl skäl till att hon gör som hon gör.
Nä nu måste jag ut med lillpålle! Vackert väder!

M. v. h. Lisa

Kollar du bara efter nån som vill rida själv då? Varför inte erbjuda ridlektioner för små nybörjare. Då får du hästen motionerad och tränad påå dina villkor samtidigt som du får lite sällskap och nya utmaningar.

Jag har kollat efter rid/körintresserade men det är svårt,kanske är det föräldrar som inte vill åka fram o tillbaka?? Men ännu så länge finns här inga.Alla har sina ponnier/hästar så.....

Hur trevlig man är har väl inte med att göra hur mycket man kostar på sina hästar??
Det är ju inte så att tävlingsekipage är mindre trevliga än ex hobby ryttare, man har bara olika syn på saker.
Jag kan som tävlingskusk säga att en tävlingshäst har man mycket större omkostnader på jämfört med någon som inte tävlar och tränar utan bara kör/rider för att det är kul och trevligt att umgås med hästen.
Det är ju tydligt att din granne är mycket seriös om hon har kostat på sin häst ordentlig träning och bra utrustning. Troligen så kommer hästen att bli hennes framtida tävlingshäst och då måste den utbildas från grunden och med det behöver de flesta hjälp.
/M

Sätta hästen på två veckors vila :o

Efter en vecka utan träning håller jag på att bli tokig och efter två veckor lääängtar jag efter att få sätta igång igen.

Hej!

Jo så sant det du skriver. Bra att göra det ordentligt och hon ska antagligen tävla med hästen. Jag tänkte bara på att täcken, foder mm till tredubbla priser kanske inte behövs till en tävlingshäst??
Ja jo bra foder ÄR a och o men till överpris? Fast OM man har råd så till all rätt!
Bara jag som känner mig överkörd och ville racka ner. Jag vet, det var fel.
Man är inte mer än en vanlig människa...

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
895
Senast: Velig
·
IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
615
Senast: Lyan
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din... 2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?