Sv: Ups & Downs
Hej!
Jag brukar tänka på hur kul shettisen tycker det är att komma ut en sväng (är pigg!) så även om jag är lite "nere" så blir jag gladare när jag ser hur kul hon har

! Sen blir jag glad när hon är duktig (vilket shettisen ofta är då hon är relativt lättlärd). Ett ord för varje och hon stannar/travar/galopperar och saktar av. Behöver inte tjata, trevligt med lydiga hästar! Ja det börjar redan i stallet då hon snällt står kvar i boxen fast jag måste springa iväg. Och OM hon nu går iväg kommer hon "bara" ut på logen (till höet). Då bråkar jag på henne och oftast går hon in i boxen när hon ser att jag kommer!
En shettis älskar att gå i skogen! Allt ifrån svår genomkomliga stigar till mysiga skogsvägar. Timmerbil vägar brukar jag undersöka om de används, man vill ju inte möta stora lastbilar även om det säkert inte skulle vara något större problem. Den shettisen håller jag på att kör in så vagnen tar jag inte så långa turer med än

.
Jag brukar också gå hit (buke) när jag är trött på ”verkligheten”, då får man en massa inspiration ju!
Sen kan man ju lära shettisen något nytt! Vem vill inte ha en shettis som bugar för godis?

Lägga sig ner på kommando? Att göra en shettis till cirkus häst tar ju tid men är säkert en kul syssla så länge man inte lär den att göra konster i tid och otid!
Om man tröttnat på sin ponny kan man ju sälja den till en som verkligen behöver den och kanske köpa en ny, en yngre ponny kanske!
Ta men en kompis eller annan som kan hålla sällskap!
Själv är det faktiskt bara jag som håller på i min familj. Tills jag för nått år sen började prata med en som bor en bit bort, en ”granne” kan man säga. Hon tyckte det skulle vara såå trevligt med sällskap när hon är ute o rider!
Hon har två hästar och vi är nu bekanta efter att hon lånat en shettis av mig (i höstas). Vi brukar träffa på varandra när jag är ute med min shettis eller när hon rider. Hon blev lite intreserad av min andra shettis då hon tänkt köpa en och ha som sällskap till sin unghäst (båda 3 år). Så hon ville låna shettis nr 2 över sommarn och ha sin gamla häst hos kusinen (som då behövde en häst till sällskap). Men för några veckor sen sa hon att kusinen ångrat sig (släkten är värst hehe sa hon skämtsamt!)
Och då måste grannen ha den gamla hästen kvar då hon har ett litet stall med endast två boxar. Hagarna är också små så det blir sällan något riktigt bete där. Men då sa hon att hon skulle ringa mig i början av denna vecka så kunde jag tömköra shettisen och hon rida på sin gamla häst. Hon har inte hört av sig och jag såg henne rida själv i går och idag. Nu undrar man ju vad man gjort för fel!
Ok jag är inte sån att jag kostar på hästarna mer än de behöver. Hon är lite ”snobbig” och vill gärna ha det finaste och bästa till sina hästar. Jag brukar ju inte dra på mig det finaste när jag är ute med hästarna men tydligen att hon gör det har jag sett. Unghästen har hon kostat på mycket. Från utrustning till inringning och träning för treårstest (för treåriga halvblod). Så hon kanske bara är ytligt trevlig när vi träffas? Jag ”kostar ju inte ens på mina hästar skor” utan jag har ju fått för mig att dom mår bättre att gå barfota ju!
Och jag har inte så gott om pengar som vissa andra tycks ha…

Det var skönt att skriva av sig det känns bättre nu. Jag ska ta grannen med en stor nypa salt och inte ta det så hårt, det finns väl skäl till att hon gör som hon gör.
Nä nu måste jag ut med lillpålle! Vackert väder!
M. v. h. Lisa