Uppvärmning

T

Trott

hur värmer ni upp när ni rider i paddocken?

Jag brukar
-skritta fram ute ca 5-10 min
-bröjar trava när jag kommer in i paddocken
kör lite tempoväxlingar, halter, volter och serpentin bågar för att mjuka upp ca 5-10 min
-sen galopperar jag några varv i båda hållen
-skrittar några varv

sen börjar det riktiga arbetet

Sv: Uppvärmning

Jag skrittar i ca 10 minuter sedan får hästen trava på innanför spåret rakt fram i en ordentlig arbetstrav med ordentliga kliv i ca 20 minuter, varvar med att han ska trava på tygeln och sedan lite lösare friare form. Sedan börjar jag böja, rida volter och jogga i galopp. Vill inte rida för mycket på böjt spår när han inte är ordentligt varm i kroppen. Detta är ett av mina uppvärmningssätt. Ibland får han tölta istället för att trava som uppvärmning.

beror helt på vilken pålle jag sitter på. generellt sett gör jag ungefär som dig, men t.e.x en häst jag red mycket för ett tag sedan blev alldeles stirrig om man galopperade för tidigt i passet så då blev det låång uppvärmning i framför allt skritt (men också trav) för att få koll på honom ordentligt. och tvärtemot så kan vissa behöva kliva på ordentligt i början så man slipper sitta och driva hela passet. Väldigt individuellt, alltså! ;)

Skrittar 5-15 min (beroende på om han gått i hagen eller inte innan), börjar sedan med gallop då han får gallopera runt spåret i sin egen takt medans jag står i lättsits. Min häst är väldigt tung och seg och han blir mycket mjukare och piggare om han får värma upp med gallop eftersom att det är hans bästa gångart :). Efter det kör jag lite serpentiner i trav och sedan börjar det "riktiga arbetet" i skritta :D

Beror lite på hur mkt tid jag har o vilken häst jag sitter på.
Men minst 5min skritt till att börja med sen 2-5 minuters trav på lång tygel.
Sen kortar jag tyglarna rider i lite arbetsgalopp bara nån minut oftast sen saktar jag av till skritt o börjar arbeta den för då anser jag att hästen e uppvärmd så den kan börja jobba :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 099
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar