uppvärmning

J

JGA

satt och läste lite om uppvärming och att skritt åp lång tygel inte är bra. Det är vad jag lärde mig för typ 100 år sedan när jag började med ridningen... Måste nu kanske ifrågasätta. Värmer själv upp med skritt på lång tygel i 15 min och på kort i 5 och sedan trav med lättridning...

Ska jag göra annorlunda?

På vad sätt skulle skritt på lång tygel vara olämpligt? :confused: ENBART skritt på lång tygel är ingen uppvärmning,men nödvändigt för att hästens leder åtminstone ska komma igång innan man sedan börjar med att värma musklerna också.

Det jag en gång har lärt mig är att skritt på "halvlång" tygel när man inte jobbar hästen utan bara sitter och håller i tygeln inte är bra för det kan korta steget. Vet inte om det är sant... Om lång tygel har jag bara hört positiva saker. Långa skritt-turer på lång tygel är bra för konditionen t ex.

m.

Skritt på lång tygel gör bara att hästen mjukar upp den värsta stallstelheten. Man behöver inte rida några 15 på lång tygel, räcker med ett par varv. Själv brukar jag jobba hästen i skritt i en lång och låg form efter det, gärna ganska länge. Då kan man stämma av så att hästen är rak i kroppen, går att ställa/böja svagt åt båda hållen, att den svarar på hjälperna osv. Det ä rviktigt att se till att hästen kliverp å ordentligt, annars kan man lätt "förstöra" gången om man sitter och drar ihop hästen i skritt direkt. Allra viktigast när man värmer upp är ju att stämma av så att hästen har en egen framåtbjudning och är lydig. Ytan det så kan man inte gör mycket under ridpasset

Var någonstans har du läst att det är dåligt med skritt på lång tygel? Skulle vara intressant att veta. Jag har precis som alla andra hört och lärt mig att det är bra för leder, muskler osv att skritta fram på lång tygel.

Jag skrittar inte på lång tygel 15 min innan jag börjar rida beroende på avr jag rider, men rider jag ut blir det kankse 15/20 min skritt.
Däremot har jag fått lära mig att när man rider i skritt på kort tygel och värmer upp ska man rida hästen i form så att den värmer upp rätt muskler innan man börjar "rida".
Sen går jag inte efter någon riktig mall när jag rider, ibland tar jag galoppen före traven beroende på hur jag tycker hästen känns.
Varför skulle skritt på lång tygel vara dåligt för hästen, vill gärna höra en förklaring?

när hästen står still/nästan still (hage/box) så samlas blodet i tarmarna för att smälta maten. För att blodet ska hinna nå ut ordentligt i hela kroppen så är det bra att hästen skrittas en stund före passet. Om inte så kommer det inte dröja länge innan den får mjölksyra.

Jag brukar variera uppvärmningen efter hur jag planerat resten av passet. På ett kort pass skrittar jag bara ett par varv, och börjar sedan mjuka och värma. i utbildningskedet blir det oftast så att hästen går så bra under uppvärmningen, att passet helt enkelt avslutas efter 10-20 minuter. Det kan vara hästar som bara hunnit till skritten, eller en liten stund i trav.
Men när det gäller längre pass, eller pass där hästen kommer att jobba mera, så förespråkar jag igångskrittning och uppvärmning. Ibland börjar jag med uppmjukning i skritten efter framskrittningen, ibland travar eller galopperar jag helt utan krav ett par varv först. Beror på individen.

Skritt på lång tygel i all ära, men som du redan räknat ut så värmer det inte upp musklerna på rätt sätt. Om jag själv ska ut och jogga/löpa fort så räcker det inte att gå i 15 minuter först. Man måste jogga igång kroppen i lugnt och samlat tempo innan stor ansträngning, annars är musklerna fortfarande för kalla för att jobba hårt. Min idealiska uppvärmning av häst innan t.ex. hoppträning är skritt på lång tygel i 10 minuter, lite böjningar, samlad trav varvad med samlad galopp och några ökningar i ca. 10-15 minuter. Sen är hästen uppvärmd i hela kroppen, både muskler och leder.

det är bra att skritta på lång tygel en stund, eftersom att musklerna då hinner komma igång innan man börjar kräva lite gran av den.
komma igång: mjukas upp ifrån att ha stått stille en stund, man tar bort en stor del av stelheten som kan finnas i dom.
musklerna börjar ju jobba upp en del värme, även om det inte är lika mycket som när man jobbar den.

Tycker att det inte är några som helst fel med att värma upp i skritt på lång tygel,har alltid gjort det sedan jag började rida för 9 år sedan. :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar