Uppvärmning inför tävling.

C

Chagini

Hur rider ni fram inför tävlingsstart? Vad har ni för plan? Håller ni er alltid till planen eller anpassar ni utefter dagsformen?

Anledningen till varför jag frågar är eftersom jag var på tävling i Klippan i helgen och såg en hel del ekipage som definitivt inte såg ut att ha någon plan. Många satt och bara red passage varv efter varv. Inga rörelser ur programmet eller lösgörande arbete syntes. Jag inser ju också att det är superhärligt att rida passage, men är det den ultimata uppvärmningen när man ska in och göra helt andra rörelser i programmet? Detta var alltså framridningen till en LA. Jag inser också att framridningen tyvärr handlar mycket om att "psyka" sina konkurrenter och att man vill visa sig från sin "bästa sida", men är det värt det sen när hästen inte förstår hjälperna för de vanliga LA-rörelserna inne på banan sen?

Så min fråga är: lyckas ni behålla fokus? Håller ni er till dom rörelserna som ingår i erat program? Eller vad gör ni annars för att det ska gå som bäst?

Sv: Uppvärmning inför tävling.

Nu har min dotter bara startat LC:1-LA.1 men oavsett klass hon ska starta har hon värmt upp med öppnor o slutor, sen när hon känner att hästen är uppvärmd så har hon övergått till övergångarna för att känna att hästen är koncentrerad. En snabb genomgång av alla rörelser i programmet och sen är hon klar. Har hitills funkat ypperligt för henne och ponnyn:p

ordentlig framskritt. minst 30 min.
övergångar, öka minska i alla gångarter.

oavsett klass.

försöker inte psyka mina konkurrenter. försöker undvika dom i största mån. och fokus på min häst.

Jag värmer alltid upp på samma sätt som hemma, har en plan för uppvärmning för vajre häst som alltid följs, oavsett form av pass (alltså träning, jogging osv.) Det ger hästarna en bra trygghet när man kommer någon annanstans.

Efter uppvärmningen följer rörelserna som ingår i programmet - inget annat. Finns absolut ingen anledning att sitta och rida saker som inte ingår i det programmet man ska rida - särskillt inte för att psyka konkurrenterna (dessutom, de som gör det behöver göra det av någon annan anledning än att de kommer sopa banan med en sen;)) Min tränare skulle bli galen om jag satt och red passage om det inte ingår i psogrammet!

Men jag har gjort samma iakttagelse som du, att det rids massor av saker som inte ingår i programmet och att många rider väldigt planlöst, tyvärr.

Berätta gärna mer om hur du värmer upp, vad du har för plan för olika hästar och varför! :)

Jag rider fram efter hur min häst känns för dagen. Alltid lång framskrittning och sen tar jag tyglarna och kommer fram i trav. Känns hon lite stel jobbar jag mer lösgörande, känns hon lite slö rider jag framåt osv. Min häst är en riktig humörshäst. Det kan variera väldigt beroende på dagsform, väder osv. Men jag vill alltid att hon ska vara lösgjord och svara på mina hjälper, sen är det olika vad jag gör för att hon ska vara framma för hjälperna. Jag kan rida rörelser ur programmet eller något helt annat. Tycker tex att öppna är väldigt bra men det ingår inte i de programmen jag rider. Däremot sitter jag inte och "snyggrider" för att imponera utan gör vad som krävs för förhoppningsvis inmponera på domaren. Det är ju tävlingen man vill vinna, inte framridningen :)

Jag kan väl försöka. Hoppas ingen tycker det blir trådkap bara.

Att planen ser olika ut för olika hästar beror förstås på vad behovet på just den hästen är, men i regel rider jag väldigt mkt grunder på mina hästar, alltid. Just nu har jag väldigt varierande åldrar och unghästarna (3 och 4 år) blir det ju ingen vidare framridning på. till mina elever brukar jag säga att framridningen i grova drag går ut på att kontrollera tre saker: Gas, broms och att man kan styra. (skämt åsido)

Tävlingshästen som nu går Int.I, värms engligt följande:
Skrittas fram i 15-20 min.
*Tar tyglarna och travar i stortsett direkt, är inget fan av att skrittjobba på tygeln. Travar djup och rund med mycket böjning i sidorna (noggrann med att ta reda på yttrebak i böjningen) för att få henne avslappnad och eftergiven i sidan. Efter några varv i "luffstrav" rider jag
*Serpentiner med ö.g. trav-skritt-trav över meddelinjen, här kan jag nu variera efter dagsform om hon behöver komma tillbaka och bli lugnare så kan jag använda ö.g till att få henne att vänta på mig och tvärtom till att ev. kvicka upp.
*skritt paus
*skänkelvikningar längs långsidorna följt av diagonala. Dessa rids med mkt böjning just för att komma åt bogarna.
*Galoppfattningar med tillhörande travö.g. på volten i lösgörande syfte, också dessa rids med mkt böjning för att få henne följsam i sidorna.
*Galopp på raktspår och fattningar (+ö.g) på rakt spår och är noggrann med spårningen. För rakriktningens skull.

Sen är själva grundvärmningen klar - detta tar alltid 20 min + skritten då. Sen följer "tränings"passet med allt vad det för dagen innebär, men alltid öppnor och slutor i trav och galopp, seriebyten och piruettarb. eller piaff/passagearb. (fast det är ju hemma, på träning beror det ju på vilket program vi ska rida)

Om du hade tänkt att jag skulle förklara på nått annat sätt eller saknar nått så säg bara till så ska jag försöka svara:D

Jag planerar min framridning väl sedan får man givetvis frångå den bitvis beroende på dagsform och yttre omständigheter.

Jag ser alltid till att vara i god tid då jag har en häst som lätt spänner till. Framridningen består av skrittuppvärmning i ca 30min därefter jobbar jag igång i trav och galopp i friskt tempo. Lägger in en skritt paus när jag tycker att hästen har kommit igång och värmt upp ordenkligt. Därefter börjar jag jobba hästen i allt ifrån slutor, öppnor, skänkelvikningar, bakdelsvändningar byten mm. beroende på vilket program jag skall rida.

Jag rider ex aldrig byten på framridningen om det inte är med i pogrammet, då kan det lätt bli missförstånd inne på banan. Ser alltid till att ha hästen fullt igång till start, lägger aldrig in någon skrittpaus precis innan start,.

Än så länge tävlar jag dressyr på så låg nivå att det inte finns några rörelser i programmet, det är rakt fram i olika gångarter i olika tempo som gäller för mig!
Så jag rider ibland svårare rörelser än de som ingår i programmet, för det händer jag rider sidvärtsrörelser, för de är i vissa lägen lösgörande för min häst.

I övrigt är i dagsläget min plan att hästen ska upp i formen, hon blir ibland lite låg, det är vår akilleshäl. Så är hon från början i form där hon ska, då jobbar jag inte så mkt med formen, då mjukar jag upp henne i alla gångarter bara. Men är hon låg i framvagnen, då blir det avsaktningar, halvhalter, tempoväxlingar osv för att få upp henne i formen och få under bakbenen.

Likaså så går min häst ibland emot handen och slår upp huvudet i galoppfattningar och när jag tar upp henne efter tempoökningar på diagonalen. Men det är inte alltid, men de gånger det är ett problem, då tränar jag fattningar och upptagningar tills hon lossnar.

Något jag alltid rider på mina dressyrpass och så även på framridningen är förvänd galopp. Inget lossar min häst så bra, det är min tränare som gett mig tipset.

Jag rider fram på samma sätt som du- känner vilket humör hästen är på redan när jag börjar rida och vet då om jag behöver få honom att slappna av, vakna till eller mjukas upp. Jag får improvisera helt enkelt :idea:
Rider ofta öppna/sluta på framridningen även om vi bara tävlar LC-LB, våra skolor är en lite egen variant och inte ”tävlingskorrekta” men de får min häst att slappna av och får igång bakbenen bra.

Tror att de som mest vimsar runt och rider planlöst är nervösa för så blir iaf jag då.

Tycker att din framridningsplan verkar helt optimal! De övningar du gör kan varieras i all oändlighet för att passa vilken häst som helst på i princip vilken nivå som helst:).

Jag börjar alltid med att skritta lite på tygel där jag koncentrerar mig på att få henne rak och att spåra, sen travar jag fram i mycket serpentiner och är hela tiden nogrann med rakhet och yttersida. Sen galopperar jag på i lätt sits för att få fram henne. Försöker få henne ganska rund i formen då också. Sen blir det en lite skrittpaus. Här efter försöker jag samla upp kalaset, rida övergångar och galoppfattningar och tempoväxlingar.

Det absolut svåraste med framridningen är att tajma när hästen känns bra och att man ska in på banan. Blir det för tidigt är det svårt att behålla känslan och hittar man inte känslan allt är det inte heller så kul att gå in på banan. Även att göra något vettigt i collecting ring kan vara svårt, har lätt för att bli okoncentrerad där.

Jag värmer upp på samma sätt som hemma. Det är jätte viktigt både för mig och hästen - vi känner igen arbetet och hästen vet vad som förväntas. Sen är det ju precis som hemma, att det variera från dag till dag hur hästen känns. Framförallt handlar det om övergångar till tusen, serpentiner, framdelsvändingar och sidvärts på volt. Ska jag rida en LA t ex brukar jag rida några skänkelvikningar, bakdelsvändingar och förvänd galopp innan jag ska in för att känna hur hästen känns och hur jag behöver understödja just den dagen. Annars blir det inte så mycket krumelurer, de sitter ju om hästen är lösgjord och avslappnad.

Kl.

Hur värmer n upp en extremt seg häst som varken svarar för skänkel eller spö speciellt bra (ridskolehäst)

Hur värmer n upp en extremt seg häst som varken svarar för skänkel eller spö speciellt bra (ridskolehäst)
Övergångar, övergångar och fler övergångar!!! Kräv att hästen reagerar direkt på skänkeln, förstärk med spöt rejält en gång om det behövs. Beröm när den går fram, ta tillbaka och fram igen. Både övergångar inom gångarterna samt övergångar mellan gångarterna. Skritt - trav - skritt - trav - öka lite i traven - ta tillbaka lite - öka igen - skritt - osv tills hästen är med dig.

Övergångar, övergångar och fler övergångar!!! Kräv att hästen reagerar direkt på skänkeln, förstärk med spöt rejält en gång om det behövs. Beröm när den går fram, ta tillbaka och fram igen. Både övergångar inom gångarterna samt övergångar mellan gångarterna. Skritt - trav - skritt - trav - öka lite i traven - ta tillbaka lite - öka igen - skritt - osv tills hästen är med dig.

Kunde inte sagt det bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka