Uppvärmning/Avskrittning, vad är viktigast?

E

Ewe89

Vad är vitsen med att skritta fram innan man börjar rida och kräva?
Varför skrittar man av hästen efteråt?
Vad är viktigast att lägga tid på, uppvärmning eller avskrittning?

Så som jag ser det är uppvärmningen till för att värma upp leder och muskler lite och sedan är avskrittningen till för att sänka hästens puls och andning så att den inte flåsar eller svettas.

Har jag fel?

Vill höra allas åsikter!!

Sv: Uppvärmning/Avskrittning, vad är viktigast?

Precis som du skriver samt att leda bort slaggprodukter från musklerna efteråt(mjölksyra)

Jag tycker uppvärmningen är viktigast eftersom den mjukar upp muskler och ligament och får igång cirkulationen så att hästen förbereds för arbete, inte minst mentalt. Det händer att jag slarvar med avskrittningen men aldrig med uppvärmningen.
mvh
Lejonelle

Jag tycker nog det är lika viktigt. Kommer som naturligt båda två. Skulle ju aldrig köra ett hårt galopppass direkt jag kom ut ur stalldörren och inte heller ställa in hästen direkt efter detta pass utan att ha skrittat ett tag... Tänk själv hur ni kan känna er då ni tränat hårt och satt er ner direkt, när ni sedan ska upp och gå igen...lite stelt va? :smirk:

Framskrittningen ägnar vi ju oss åt för att mjuka upp hästens muskler och förbereda senor och ligament för arbete, också en trevlig stund att känna efter hur hästen lyssnar på start/stopp och i allmänhet "väcka den"..
En äldre häst eller en som gått ett hårt pass dagarna innan kan behöva en ganska lång stund av skritt och jogg för att komma igång.

Avskrittningen är till för att hästen ska få en chans att få ut slagg ur muskler, sluta flåsa och sluta svettas, att ställa in en varm häst direkt från ett hårt pass är som gjort för att ha en stel och öm häst dan efter..
Nu på vintern är det ju också extra viktigt att hästen får en chans att bli torr, kyla bekommer ju sällan hästar men fukt närmast skinnet i kombination med kyla är inte lyckat..
Också en perfekt stund för oss som rider att slappna av, släppa stigbyglarna, klappa om hästen ordentligt och fundera över hur det gått idag alt. prata med instruktören om dom har nåt att säga efter avslutat pass..

Kanske märks att jag tycker båda är viktiga? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nej, så gör självklart inte jag heller. Men jag skrittar alltid fram min häst rejält, ibland en halvtimme innan jag börjar arbeta henne. Avskrittning kanske blir 5 minuter.
mvh
Lejonelle

Uppvärmningen känns viktigast. Lägger hellre 10 minuter extra på framsrittning än 10 minuter extra på nedvarvningen. men så rider jag inte särskilt hårt heller så hästen är inte alls ansträngd. Om hästen är varm och svettig så måste man självklart varva ner i lugn och ro. Då får det ta den tid som krävs.

Uppvärmningen gör ju att ledvätskan hinner komma igång å smörja lederna medan avskrittningen leder bort slaggprodukter, ajg tycker båda är viktiga men är extra noga med att skritta fram ordentligt å när jag skrittar av gör jag det minst 10 min.

Ett tillägg - att värma ner ordentligt kan korta musklernas återhämtningstid avsevärt, med flera dygn faktiskt om jag minns rätt. Vid de tillfällen då jag ridit hästen riktigt trött (träning ex vis) har jag skrittat hästen till fots (aktiv skritt) tills den verkar fräsch igen vilket kan ta 20 minuter, men då får det göra det. Och så utfodring med kraftfoder när hästen är helt nere i andning osv. Och sedan ut till grovfodret med täcke på så att inte musklerna blir stela.

Framskrittningen gör jag inte separerat från träningen i övrigt i 5 minuter utan vill ha kraft, längd och takt först och lägger sedan in halter, böjning-rakspår etc på lång tygel så lång tid det känns som att det behövs. Många fritidsryttare jag ser sitter och åker häst i 5 minuter och börjar sedan travarbete med en häst som de tror är uppvärmd...

Har som regel för att diciplinera mig själv att skritta minimum 10 - 20 min innan och efter av de anledningar som redan är nämnda.

Undrar om inte avskrittningen egentligen är viktigast att lägga ner mest tid på om hästen inte ska ut mer den dagen?

Att det främjar god hållbarhet hos hästen.

De är lika viktigt att värma upp före som att skritta av hästen. Först när man börjar rida fram så måste ledvätskan hinna smörja lederna ..Och skritta av är oxså viktigt ifall hästen skulle bukandas och att slaggprodukter måste ledas bort . :)

jag skulle nog säga avskrittning.

uppvärmning kan man göra på så många olika sätt, även i korta travpass, men att skritta av och låta hästen sträcka ut och titta sig runt är inte bara mysigt utan kul. hästen får en positiv avslut på passet och är mer benägen att göra ett bra jobb nästa gång åxå!
dessutom får dom en chans att slappna av och bli av med mjölksyran.

jag brukar alltid hoppa av och lossa remmar och gå med hästen sista stunden, då får den slappna av i i ryggen åxå.

Jag tycker att det är lika viktigt! Men att värma upp kan man ju göra på många olika sätt till exempel om man rider ut i skogen så kan man ju snart börja trava sin häst. Min hovis brukar ju konstater att de springer ju hej vilt i hagen utna framskrittning. Det är när vi ska börja dra ihop musklerna som vi måste skritta fram men egentligen skulle man mer eller mindre kunna ta en häst ur hagen och börja galoppera eller trava direkt. Utan krav på form då. Jag tror att han har rätt. Avskrittningen för att vi ska låta dem länga ut igen efter att vi har samlat och ansträngt musklerna. Jag rider mitt pass som så att jag börjar lugnt och med lite krav, ökar kraven till max mitt på passet för att sedan gå tillbaka till enklare och lugnare övningar så de är sällan flåsiga när jag är klar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 219
Senast: Unhappy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka