Uppvärmning av hus/villa

Inte_Ung

Trådstartare
Min gamla oljepanna sjunger på sista versen.
Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning.

Oljepannan har varit bra då den värmer med olja lokalt i stället för att värma med el som tillverkas av olja i oljekraftverk.
Verkningsgraden blir 95% i stället för under 40%.
https://www.sverigesnatur.org/arkiv/smutsigt-oljekraftverk-startas-igen/

Jag vill inte borra för bergvärme eftersom att hålet måste skötas för att det inte skall frysa över tid.
Så min fundering går mot luft-vatten-värmepump och kompletterande pelletskamin för kalla dagar.
Jag vill helst inte belasta elsystemet mer än nödvändigt med värmepatron 1:1.
Huset har redan en luftvärmepump och jag funderar på att sätta in en till.
Mest för att få kyla på sommaren.

Jag har el från solceller den ljusa delen av året och tänker att en värmepump som även ger varmvatten är en bra ide.
Jag vill vara både ekonomiskt och miljövänlig samtidigt vilket är ett litet pussel.

Hur gör ni?
Och vad har ni för erfarenheter och tankar kring uppvärmning av hus?
 
Veckan efter midsommar fick vi vår luft-vatten-värmepump installerad. Blir mycket spännande i vinter. Maken är iallafall redan nu glad att slippa jobbet som var med att ha pellets (vi hade småsäck). Vi ska installera en kamin i vardagsrummet också i höst.

Pappa var nöjd med sin som han installerade 2008. Men oj vad mycket större vår utedel är motför den pappa hade. I mitt huvud skulle de ju se likadant ut 😅 Men det har väl hänt en del på så många år!
 
Olja för eltillverkning är ju ändå inte särskilt vanligt idag. Hur kommer det sig att den el ni har kommer enbart från olja?

Hur som haver. Vi kör på frånluftsvärmepump. Nu är det ett välisolerat hus men beroende på ert behov rekommenderar jag att kolla på den lösningen. Vi har väldigt låga uppvärmningskostnader. Oavsett vad ni väljer om det blir med el; kika på en lösning med smartare system så ni kan reglera när den ska värma mer vs mindre. Det kan spara tusenlappar varje månad.
 
Jag har bergvärme, det måste inte skötas. Man får tänka på att inte köra för hårt när det är under -30C dock, så det inte fryser. Det är även populärt med jordvärme här uppe (Norrbotten).

Vi har även vedkamin som komplementvärme

Billig uppvärmning, jättebra ur miljösynpunkt.
 
Om du har pannrum, skorsten och vattenburna element sedan innan undrar jag varför en riktig pelletspanna inte finns med bland dina alternativ vid sidan av kombinationen värmepump och pelletskamin?
Om du kan göra varmvatten på egen el under sommaren dessutom när pannan inte går.
Ingen aning om det är ett bra alternativ, men det är vad som spontant dyker upp i min tanke att överväga med de förutsättningarna.
 
Sköta borrhålet? Aldrig hört.
Vi sköter inte vårt på något särskilt sätt. Har inte gjorts nånting sen det borrades 2012 heller.
Har du kollat temperaturen i hålet?
Hålet och berget omkring kyls ner med tiden.
Då får anläggningen mindre verkningsgrad.
Med ett tillräckligt djupt hål så fortsätter det dock att fungera länge

Men om man vill ha bästa möjliga utbyte av hålet så är en kombination med komfortkyla om sommaren och solpaneler som värmer vatten och hål på varma och soliga dagar det bästa. Det är nog faktiskt oslagbart. Men mitt gamla hus passar inte riktigt för det då det kräver vattenburna slingor i golvet för kylan och en ackumulatortank som jag inte har plats för. Om jag byggde ett nytt hus så skulle jag däremot satsa på den lösningen.

Luft-vatten-värmepump pumpar mot yttertemperaturen som större delen året faktiskt är varmare än ett borrhål som kylts ner under några år. Så den är vid väder varmare än 4 ° effektivare till ett lägre pris.

Så för att uppnå en prisvärd effekt på bergvärme så måste man enligt mina beräkningar sköta om hålet.
 
Har du kollat temperaturen i hålet?
Nej, varför skulle jag det när det fungerar ypperligt? Och hur? Det är ju inte direkt så det står ett öppet hål i gräsmattan. Ärligt talat vet jag inte ens exakt var hålet är, bara på ett ungefär (jag har givetvis skylt på huset och karta, men det är ju ingen exakt angivelse för det).

Och hur menar du att man skulle sköta det? Jag fattar verkligen inte.
 
Olja för eltillverkning är ju ändå inte särskilt vanligt idag. Hur kommer det sig att den el ni har kommer enbart från olja?
Det gör den för alla en kall vinterdag.
Då toppas elen med oljekraftverk.
Så all el som man kan spara då, sparas just på el från olja.

Det var ju ännu mera så för 25 år sedan så pannan installerades.
Men den förfärliga vintern 2022-2023 så var det ju mer av varianten att det var bättre att köra på olja än på el som inte fanns.
Då så körde jag olja även om det kostade mig mera än att köra med direktverkande el.
Av solidaritet med elsystemet.
Bättre dyrare värme och el i huset än ingen el alls.
 
Nej, varför skulle jag det när det fungerar ypperligt? Och hur? Det är ju inte direkt så det står ett öppet hål i gräsmattan. Ärligt talat vet jag inte ens exakt var hålet är, bara på ett ungefär (jag har givetvis skylt på huset och karta, men det är ju ingen exakt angivelse för det).

Och hur menar du att man skulle sköta det? Jag fattar verkligen inte.
Jag vet att det är bra att mäta temperaturen i en energibrunnar men eftersom att jag inte har någon egen så vet jag inte hur man gör.
Så det får du fråga en service-tekniker om.

I övrigt så tycker jag att jag förklarade hur hålet behöver skötas för att inte kylas ner över tid.
Man behöver värma upp det på sommaren.
 
Jag vet att det är bra att mäta temperaturen i en energibrunnar men eftersom att jag inte har någon egen så vet jag inte hur man gör.
Så det får du fråga en service-tekniker om.

I övrigt så tycker jag att jag förklarade hur hålet behöver skötas för att inte kylas ner över tid.
Man behöver värma upp det på sommaren.
Varför ska det värmas upp om sommaren? Alltså, jag fattar verkligen inte. Jag har aldrig hört någon ens nämna det här förut, och jag har pratat bergvärme med många (däribland de som installerat pumpen och de som borrat hålet här). Ingen har någonsin nämnt att man på något sätt ska mäta temperatur eller värma upp det på något sätt. Aldrig ett ord om det.

Jag är fascinerad och oförstående inför detta.
Framförallt försöker jag begripa hur man skulle mäta temperatur. Det syns liksom ingenting i gräsmattan.. Sticka ner en stektermometer lite på måfå? Hur djupt ska man mäta?
 
Hur som haver. Vi kör på frånluftsvärmepump. Nu är det ett välisolerat hus men beroende på ert behov rekommenderar jag att kolla på den lösningen. Vi har väldigt låga uppvärmningskostnader. Oavsett vad ni väljer om det blir med el; kika på en lösning med smartare system så ni kan reglera när den ska värma mer vs mindre. Det kan spara tusenlappar varje månad.
Jag har inte lyckats att komma på hur det skulle installeras i det gamla huset.
Sätter man det i stället för köksfläkten då?
Ventilation finns det faktiskt från kök, badrum och bastu.
Hur stor är den?
Kanske att jag får plats med den i en kattvind?
 
Varför ska det värmas upp om sommaren? Alltså, jag fattar verkligen inte. Jag har aldrig hört någon ens nämna det här förut, och jag har pratat bergvärme med många (däribland de som installerat pumpen och de som borrat hålet här). Ingen har någonsin nämnt att man på något sätt ska mäta temperatur eller värma upp det på något sätt. Aldrig ett ord om det.
För att hålla verkningsgraden hög.
Den sjunker ju när hålet kyls ner.
Om man väljer mellan luft-vatten-värmepump och bergvärme så kan man räkna på verkningsgraden mellan dessa.
Och mina beräkningar visar att för att bergvärme skall löna sig i jämförelse med luft-vatten-värmepump så måste man värma upp hålet på sommaren.

Jag är fascinerad och oförstående inför detta.
Framförallt försöker jag begripa hur man skulle mäta temperatur. Det syns liksom ingenting i gräsmattan.. Sticka ner en stektermometer lite på måfå? Hur djupt ska man mäta?
Det måste du fråga proffsen om.
Temperaturen visar hur mycket hålet har kylts ner sedan det började användas.
Jag räknar just nu bara på effektiviteten i olika värmesystem och har ingen aning om hur man rent praktiskt mäter hålets temperatur.
 
Är man säker på att man inte vill sätta in bergvärme pga av underhåll av hålet(?) då väljer man ett annat alternativ. Tex luft-vatten-värmepump som redan varit uppe på tapeten. Då kan folk ge dig råd och tips om det och andra alternativa värmekällor.

/Någon som vet bugger all om uppvärmning och tack och lov aldrig kommer att behöva veta det.
 
Jag har inte lyckats att komma på hur det skulle installeras i det gamla huset.
Sätter man det i stället för köksfläkten då?
Ventilation finns det faktiskt från kök, badrum och bastu.
Hur stor är den?
Kanske att jag får plats med den i en kattvind?
Storleken är ungefär som ett torkskåp (inkl varmvattenberedaren).

Angående mängden producerad el från olja är det ju väldigt små mängder vi snackar om. Den är ju ett reservkraftverk. Naturligtvis behövdes det när kärnkraftsreaktorerna gick sönder men det är ju det man har reservkraft till. Det är riktigt, riktigt små mängder energi som tillverkas av olja i Sverige så den behöver du faktiskt inte oroa dig för.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 819
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp