Inte_Ung
Trådstartare
Min gamla oljepanna sjunger på sista versen.
Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning.
Oljepannan har varit bra då den värmer med olja lokalt i stället för att värma med el som tillverkas av olja i oljekraftverk.
Verkningsgraden blir 95% i stället för under 40%.
https://www.sverigesnatur.org/arkiv/smutsigt-oljekraftverk-startas-igen/
Jag vill inte borra för bergvärme eftersom att hålet måste skötas för att det inte skall frysa över tid.
Så min fundering går mot luft-vatten-värmepump och kompletterande pelletskamin för kalla dagar.
Jag vill helst inte belasta elsystemet mer än nödvändigt med värmepatron 1:1.
Huset har redan en luftvärmepump och jag funderar på att sätta in en till.
Mest för att få kyla på sommaren.
Jag har el från solceller den ljusa delen av året och tänker att en värmepump som även ger varmvatten är en bra ide.
Jag vill vara både ekonomiskt och miljövänlig samtidigt vilket är ett litet pussel.
Hur gör ni?
Och vad har ni för erfarenheter och tankar kring uppvärmning av hus?
Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning.
Oljepannan har varit bra då den värmer med olja lokalt i stället för att värma med el som tillverkas av olja i oljekraftverk.
Verkningsgraden blir 95% i stället för under 40%.
https://www.sverigesnatur.org/arkiv/smutsigt-oljekraftverk-startas-igen/
Jag vill inte borra för bergvärme eftersom att hålet måste skötas för att det inte skall frysa över tid.
Så min fundering går mot luft-vatten-värmepump och kompletterande pelletskamin för kalla dagar.
Jag vill helst inte belasta elsystemet mer än nödvändigt med värmepatron 1:1.
Huset har redan en luftvärmepump och jag funderar på att sätta in en till.
Mest för att få kyla på sommaren.
Jag har el från solceller den ljusa delen av året och tänker att en värmepump som även ger varmvatten är en bra ide.
Jag vill vara både ekonomiskt och miljövänlig samtidigt vilket är ett litet pussel.
Hur gör ni?
Och vad har ni för erfarenheter och tankar kring uppvärmning av hus?