Uppträning av min tvååring?

sandrafors

Trådstartare
Har ett varmblodssto på 2,5 år som haft otur med det mesta ;( (förkylningar, lymfangit, svullnader, vrickning, hälta, sparkskada..)

Hon har nu vilat och gått på bete dygnet runt med hästkompisar i nästan tre månader. För en månad sedan blev hon allmänbehandlad med kortison (alltså inte in i en spec. led) Hon var halt på ett framknä. De två månaderna innan vilade hon sen hon vrickat en bakkota. Hade helt missat hältan i knäet, tyckte hon gick orent och jag stirrade mej blind på den vrickade kotan. (Som verkade helt bra när veterinären kom)

Kan tillägga att hon är friröntgad - inga lösa benbitar eller andra fynd.

Ska börja köra henne nu igen men väntar på att veterinären ska komma och göra en extra kontroll att allt verkligen är ok nu. Börjar bli less på att det går ett steg fram och två steg bakåt när jag väl börjat träna igen...

Men nu till det jag vill ha lite tips med - uppträningen.
Mitt mål är premie senast sista november eller när nu sista chansen är.

Innan hon släpptes på bete för ca tre månader sedan gick hon ungefär 3 ggr i veckan. Motion och la in lite miljöträning på banan, och började smått på rakbanan med att öka hastigheten. (Så pass fort att hon kunde hålla en bra trav. Smackade på och lät henne öka så mycket hon själv ville, inget tvång eller att jag jagade på henne)

Har väl en någorlunda bild av hur jag tänk träna upp henne men kul att få tips och idéer om träningsschema av andra också.

Jag vill försöka komma till premie, men samtidigt är det ju det att jag inte vill att hon ska få några fler problem. Inte lätt att kombinera det målet med att träna försiktigt ;) Sedan kan jag ju tillägga att blir premiet inte av är det inte hela världen... Men är hon helt ok nu när veterinären kommer får det vara preliminärmålet.

Hur tränar ni era tvååringar inför premie efter sommarvila?

Sv: Uppträning av min tvååring?

Har aldrig tränat någon efter sommarvila utan de jag haft tränas för fullt efter betet som 1,5 åring. Men jag skulle nog börja med 2km motion 7 dagar i sträck sen öka till 5km 7 dagar , sedan 1 mil 6 dagar i veckan i en månad eller så och sedan lägga in jobb med skritt dagen efter. Alltså 1 dag hel vila i veckan och sedan "jogg" jobb skritt jogg jobb skritt jobb skritt vila rinse and repeat :) så tränar jag unghästar iaf.

Att alltid skritta dagen efter ett jobb gör (i min mening) att slaggprodukter transporteras bort fortare och att dom inte springer så himla mycket i hagen eller bara står still i hagen. Alltså jag skrittar direkt på morgonen innan hage :). Lycka till :D

Hur menar du med 2,5 år? de får ju bara gå premie tills de är 2 år.

Om du siktar på premie måste du lägga upp det lite annorlunda tycker jag.

Den grundkondition hon byggt upp har hon inte tappat speciellt mycket av. Så jag skulle fortsätta ungefär där jag slutade - fartlek och träna rundbana - men kortare distanser till att börja med. Det ska vara kul också.
Men de kommer fort när det släpper. Jag är inte för att jobba hästarna varje dag som Civil - jag har rejäla hagar som de faktiskt springer i. Utom dagar med extremväder.

Med det mål du har måste du tänka fart och takt. Men det är absolut inte omöjligt.

Jag kan ju berätta hur man kanske inte ska göra men jag hade inte speciellt mycket tid på mig och premietiden var 1.40 då.
Jag köpte en tvååring som gått på bete i 6 månader första veckan i november, hon var tränad fram till maj - hängde på vagn på henne och körde några dagar - åkte ut till banan och provade henne. Hon kunde springa 25 en kort bit, så vi körde på med några jobb i ungefär en månad innan vi premade - sen fick hon ta det lugnt ett tag igen eftersom igångsättningen inte var ultimat och hon vilat länge. Hon gick 34 och visst var hon trött men inte extremt. Jag premade henne själv så jag hade järnkoll på att inte pressa henne för hårt.
Jag har inte tränat de efterkommande tre så intensivt men hittills är det hon som hållit bäst av mina hästar trots exteriöra avvikelser.

Förresten - jag har ju en till - den premade 16 veckor efter inkörning och kvalade 21 veckor efter inkörning. Behöver jag berätta att han fick lite problem med huvudet? Men det går.

Varva lugnt med fartlek så att huvudet hänger med och prova är mitt råd.

Giffan: Jag tror hon skrivit fel - premietiden är ju även fram till 31/10

Ja om grund träningen är kvar och inte växt värk har dragit in så kan man ju skippa den första delen i träningen.
Anledningen till att jag kör mycket som unghäst är för att minska växt värk och för att köra mindre ju mer tränad hästen blir :)
Dock vidhåller jag att skritta mycket är en grundförutsättning ;) fram för allt efter jobb.

Man kanske kan lägga ner mindre tid på långsamkörningen fram till premie. :)

hon är 2,5 år, men hon räknas ju som två ända tills hon fyller tre efter nyår.

tack för svaret, du fick mej att se lite hopp ändå ;P Eftersom det inte är optimalt att tvär matcha henne såhär efter vilan och hältor så om hon mot förmodan skulle hinna i form till premiet så får hon vila efteråt en period igen. Jag ska ju ändå inte starta henne som tvååring :)

jag håller med om att långsamkörning och så blir skonsammare och bättre för hållbarheten, men nu ska jag försöka få ner henne i premietider :) Är ju ett tag kvar men jag börjar känna mej stressad. Dock första veckorna ska jag ta lugn igångsättning.

Ja om grund träningen är kvar och inte växt värk har dragit in så kan man ju skippa den första delen i träningen.
Anledningen till att jag kör mycket som unghäst är för att minska växt värk och för att köra mindre ju mer tränad hästen blir :)
Dock vidhåller jag att skritta mycket är en grundförutsättning ;) fram för allt efter jobb.

Man kanske kan lägga ner mindre tid på långsamkörningen fram till premie. :)

Eftersom hästen är 2 år räknar jag med att den trots skadorna varit igång i ca. ett år och jag vet inte varifrån du får att de tappar grundkondition på 12 veckor när många här på forumet och på andra ställen konstaterat att de kan vara ifrån 8 veckor utan att tappa mer än att det bara behövs 1-2 jobb för att komma tillbaka till tävlingsformen? Alltså noll tapp av grundkondis.

Vilket även syns väldigt tydligt när man sätter igång en häst som vilat länge.

Om frågan varit ställd på ett annat sätt, till exempel om den gått i hage sen nyår hade jag sagt - glöm det.

tack för svaret, du fick mej att se lite hopp ändå ;P Eftersom det inte är optimalt att tvär matcha henne såhär efter vilan och hältor så om hon mot förmodan skulle hinna i form till premiet så får hon vila efteråt en period igen. Jag ska ju ändå inte starta henne som tvååring :)

Känn dig inte stressad - låt henne leka fram det - jag tycker att ett par veckor och sen lägga in fartleksintervaller på ca 400 m och sen ser man vartåt det lutar. Jag ser också till att miljöträna på banan i den fart hästen funkar bra.

I slutet av september bör du se om det kommer att funka eller ej.

Eftersom hästen är 2 år räknar jag med att den trots skadorna varit igång i ca. ett år och jag vet inte varifrån du får att de tappar grundkondition på 12 veckor när många här på forumet och på andra ställen konstaterat att de kan vara ifrån 8 veckor utan att tappa mer än att det bara behövs 1-2 jobb för att komma tillbaka till tävlingsformen? Alltså noll tapp av grundkondis.

Vilket även syns väldigt tydligt när man sätter igång en häst som vilat länge.

I min värld är det minst 1-3 månaders träning innan start när hästen vilat 8-12 veckor. Fram för allt om det är en unghäst. Att jag vill gå igång försiktigt är i mångt och mycket för man har igen det på sikt. Sen ser vi ofta hästar som varit skadade, kommer tillbaka går några lopp skadad igen. Just på grund av att det sätts igång för fort för tidigt.

Jag hade siktat på premie med denna hästen om allt känns 100% i träningen. Jag hade kört långsamturer i en månad 6 dagar i veckan med denna hästen och sedan testat av den på bana i ett lättare jobb, för att se var den står och om den fattar vad det går ut på. Om allt är bra där så kör jag ett tuffare jobb i sulky/sulkett runt 1,35-1,40 gärna med sällskap av 2-3 andra o byta lite plats stänk osv.

Och anser med bestämdhet att det är lathet av tränare att man inte kör mer än 2 jobb i veckan, och om hästen har tur en långsamtur/skritttur då och då.

Om frågan varit ställd på ett annat sätt, till exempel om den gått i hage sen nyår hade jag sagt - glöm det.

Samma här :idea:

I min värld är det minst 1-3 månaders träning innan start när hästen vilat 8-12 veckor. Fram för allt om det är en unghäst. Att jag vill gå igång försiktigt är i mångt och mycket för man har igen det på sikt. Sen ser vi ofta hästar som varit skadade, kommer tillbaka går några lopp skadad igen. Just på grund av att det sätts igång för fort för tidigt.

Jag hade siktat på premie med denna hästen om allt känns 100% i träningen. Jag hade kört långsamturer i en månad 6 dagar i veckan med denna hästen och sedan testat av den på bana i ett lättare jobb, för att se var den står och om den fattar vad det går ut på. Om allt är bra där så kör jag ett tuffare jobb i sulky/sulkett runt 1,35-1,40 gärna med sällskap av 2-3 andra o byta lite plats stänk osv.

Och anser med bestämdhet att det är lathet av tränare att man inte kör mer än 2 jobb i veckan, och om hästen har tur en långsamtur/skritttur då och då.

Samma här :idea:

Vad menar du med det där? Att jag är lat?

MIN träningsfilosofi går ut på återhämtning mellan jobben - därför kan jag väl knappast ta åt mig men jag tränar fortfarande inte mer än 3-4 dagar/vecka inklusive långsamkörning, skritt, dressyr eller vad det nu blir.

Jag är mycket väl medveten om att vissa hästar måste träna enligt din filosofi för att fungera men som tur är har inte jag såna.
Förr körde jag som du - sen drog jag ner på antalet träningsdagar och resultaten förbättrades omedelbart och mycket på samma häst.

Vad menar du med det där? Att jag är lat?

Nej det gör jag verkligen inte!
Dock så anser jag att de flesta proffsare är rätt så lata hästar går 2 jobb i veckan sen skiter man i hästarna resten av tiden.

MIN träningsfilosofi går ut på återhämtning mellan jobben - därför kan jag väl knappast ta åt mig men jag tränar fortfarande inte mer än 3-4 dagar/vecka inklusive långsamkörning, skritt, dressyr eller vad det nu blir.

Du ser vi är inte så långt ifrån varandra bara att jag inte sätter mig på hästen utan kanske longerar i stället.

Jag är mycket väl medveten om att vissa hästar måste träna enligt din filosofi för att fungera men som tur är har inte jag såna.
Förr körde jag som du - sen drog jag ner på antalet träningsdagar och resultaten förbättrades omedelbart och mycket på samma häst.

På äldre hästar ja men jag tror inte att det är lika bra på yngre. Jag tränar mindre ju mera tränad en häst är. Jag tränar mycket i början av träningen för att slippa träna mycket sen utan underhålla den träningen hästen fått tidigare i livet.

Nä vi tycker inte samma - men du får tycka vad du vill. Jag visar bara att det finns flera sidor av samma mynt. Jag har lyckats bra med varannandagsträning även på unghästarna och vad jag anser om att longera har vi diskuterat för... :angel:

Hon har motionskörts sen december förra året, det var väl mars april början på maj vi hann börja med fartökning i intervaller och miljöträning på banan innan hon vrickade sig. Nu i sommar har hon stått i stor beteshage med två hästkompisar dygnet runt så stilla har hon inte varit. De vandrar och springer ju varje dag. Så grundkondisen borde inte ha försvunnit helt hoppas jag ;)

Men att komma ner i 1.35 tider känns så sjukt långt bort... När hon fick öka tempot i en intervall och jag tog tid så var hon över 2 min i km tid om jag inte minns fel... :/

Men det kanske går fort att få ner tiderna bara vi får mer sammanhängande fortjobb? Bara jag nu ska slippa att hon råkar ut för alla sorters olika skador och sår ;) Man kan väl inte ha otur hur länge som helst?? Det är många tusenlappar som gått åt i veterinärkostnader sen jag köpte lilla bäbisen.

Jo - har man travhäst kan man tyvärr ha hur mycket otur som helst. :o

Men jag håller tummarna för att det vänder för er nu.

Det häftiga med de små är att de kan ta 7-sekunderskliv i utvecklingen på bara nån vecka utan problem om de är mogna för det.

Min senaste 2-åring blev alltid 5 sekunder bättre i sällskap till exempel. :laugh:

Hon har motionskörts sen december förra året, det var väl mars april början på maj vi hann börja med fartökning i intervaller och miljöträning på banan innan hon vrickade sig. Nu i sommar har hon stått i stor beteshage med två hästkompisar dygnet runt så stilla har hon inte varit. De vandrar och springer ju varje dag. Så grundkondisen borde inte ha försvunnit helt hoppas jag ;)

Men att komma ner i 1.35 tider känns så sjukt långt bort... När hon fick öka tempot i en intervall och jag tog tid så var hon över 2 min i km tid om jag inte minns fel... :/

Men det kanske går fort att få ner tiderna bara vi får mer sammanhängande fortjobb? Bara jag nu ska slippa att hon råkar ut för alla sorters olika skador och sår ;) Man kan väl inte ha otur hur länge som helst?? Det är många tusenlappar som gått åt i veterinärkostnader sen jag köpte lilla bäbisen.

Med den här bakgrunden skulle jag skippa premie och sikta in mig på kval till våren istället.

Jag lång erfarenhet av tvåårsträning med sikte på dito tävling. Jag förvånas över hur många det är som väntar med intervallträning/snabbjobb och ändå har som mål att kunna prema sin häst.
Som du själv säger känns tiden 1.30 milslångt bort. Lita på din känsla. Du har lagt en alldeles för tunn grund. 3 dagar i veckan träning duger inte!
Visst du kanske kan pressa din häst att kunna prema i sista stund men bra är det inte.
Den unga hästen ska börja snabbjobba regelbundet och utan uppehåll (möjligtvis någon veckas förkylning) i Januari för att sedan kunna prema i Maj-Sept.Då har man kört motionkörning och fartlek varierat varje dag (6 dagar) från sept-Dec och gett hästen en bra grund inför den stundande snabbjobben.
Vi ger våra unghästar mellan 9 och 13 månader på sig att komma ner i premietider -men det är under förutsättning att det varit kontinuerlig träning och inga uppehåll.

gulan

åh, ja jag får hoppas och se vart det bär av. Hon har vuxit mycket nu i sommar och blivit stor och fin. (eller stor och stor.. men vuxit till sig bra) Så jag kan ju som hoppas på att hon inte är inne i en stor växtperiod nu längre utan är mer redo att börja tränas ordentligt.

Hittade min gamla tråd :)
Hästen premade på 33,5 i ledningen hela sista varvet. Inga problem. Sedan vrickningen hade läkt har det inte varit några hältproblem. Kvalade lätt på 19,7 som treåring. Fem starter gjorda med lite halvtråkiga resultat dock... eller tråkiga och tråkiga, två sjunde platser(sista pengarna) och två oplacerade och en diskad för galopp. Har tagit ett tag att få koll på vilken utrustning som behövs samt att jag får igen nu att jag knappt kört henne med andra hästar. Men springa kan hon!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama