Uppsvälld buk?

A

Aztec

Hej.
När jag kom till stallet för nån dag sedan så verkade min häst vara helt som vanligt, men när jag sedan tog av täcket så upptäckte jag att hela hans buk var uppsvälld och inte bara under utan på sidorna också. Han har förut haft en svullnad efter ett insektsbett (troligen), men detta var ju på båda sidorna och så mycket större.
Efter att jag ridit honom så hade svullnaden sjunkit och han var mer bukig.
Dagen efter såg det mycket bättre ut och sen var det helt borta.
Om det är nån som har en aning om vad detta kan ha varit så tveka inte, skriv.
Tacksam för svar :confused:

Sv: Uppsvälld buk?

Troligtvis en form av vätskesvullnad som kommit när han legat ner, mitt nordsvenska sto hade alldeles på slutet av sin dräktighet en stor svullnad under magen en morgon.
Den minskade och försvann så småningom helt.

Var hästen mkt "pruttig" när du red ? Ofta ser man en begynnande gaskolik på att de ser mkt uppblåsta ut, bästa stället att se detta på brukar vara i flankerna. Ofta blir de också mkt irriterade om man trycker dem i flankerna då. Är det så att han får en massa gas så gäller det att titta över vad han får att äta så att man slipper vara med om ett gaskolikanfall (vilket inte är roligt), ser man att hästen ser ut så så gäller det att röra på den direkt. Gärna bus och brall vilket effektivt brukar hjälpa dem att få ut gaserna i ett tidigt skede.

matador skrev:
Troligtvis en form av vätskesvullnad som kommit när han legat ner, mitt nordsvenska sto hade alldeles på slutet av sin dräktighet en stor svullnad under magen en morgon.
Den minskade och försvann så småningom helt.

Vad kan detta bero på isåfall?

gylle skrev:
Var hästen mkt "pruttig" när du red ? Ofta ser man en begynnande gaskolik på att de ser mkt uppblåsta ut, bästa stället att se detta på brukar vara i flankerna. Ofta blir de också mkt irriterade om man trycker dem i flankerna då. Är det så att han får en massa gas så gäller det att titta över vad han får att äta så att man slipper vara med om ett gaskolikanfall (vilket inte är roligt), ser man att hästen ser ut så så gäller det att röra på den direkt. Gärna bus och brall vilket effektivt brukar hjälpa dem att få ut gaserna i ett tidigt skede.

Nej, inte så att jag tänkte på det oh han var inte öm någonstans. Dagen innan så bytte jag foder så att han får 0.5 kg spillers ist. för havre på EM, kan detta ha något med saken att göra?

Aztec skrev:
Nej, inte så att jag tänkte på det oh han var inte öm någonstans. Dagen innan så bytte jag foder så att han får 0.5 kg spillers ist. för havre på EM, kan detta ha något med saken att göra?

Svar ja, gaskolik uppkommer ofta som en reaktion på foderbyten. Håll noga koll på om detta fortsätter och var noga med att han rör på sig ordentligt så länge detta håller på. Försvinner inte reaktion (alltså sväller hästen upp dag efter dag även om det går ner när du rör på honom så är det något i fodret han reagerar på så plocka väck det nya fodret igen). Har själv en häst som får gaskolik för ingenting (tål inte foderbyte, måste röra på sig ordentligt varje dag mm mm mm så jag har lärt mig att inte nonchalera de tidiga tecknena, det räcker med att det en gång har blivit ett rejält anfall av det, har man släpat runt med sin häst vitlöddrig av svett (-5 grader ute) med rullande ögon och en blick som gett upp med mobiltelefonen i ena handen där man jagar en vet som bara har telefonsvararen på och just den dagen var släpet inte hemma och man får inte tag på en käft som kan hjälpa en med att köra in hästen så vet man att man inte vill vara med om fler utblommade anfall. Jag bara viste att detta går åt helvete om den hästen hade fått lägga sig så hade hon aldrig rest sig igen och det tänkte jag inte vara med om snacka om att man får styrka i ett sådant läge. Nu klarade hästen sig mirakulöst eller som vet sa (när hon väl hörde mina allt mer desperata meddelande och kom så gruset sprutade om däcken när hon körde in på gården) hade jag inte varit så jävla envis och stenhård mot hästen så hade hon inte stått i stallet idag

Oj, snacka om tur i oturen :S.
Han har stått på spillers tidigare. Frågade min vet och hon sa att det antagligen var en allergisk reaktion på något han fått i sig och att han antagligen är en sån där känslig häst :).
Tänkte dock vara extra försiktig i fortsättningen och se om svullnaden går helt ner...
Hon sa också att om det blev värre eller att han såg ut att lida av det så kunde han få en kortisonspruta...
Tack så hemskt mycket för hjälpen :D
PS. hoppas det går bra med din häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat