Uppstallad häst, ägare utomlands

Ellanamde

Trådstartare
Har ett stall (ej verksamhet) där en vän nu stallat upp sin häst. Ägaren kommer att åka utomlands 2 månader och jag kommer sköta allt med hästen.
Vad är rimligt att kräva i ersättning, och vad bör jag tänka på (som jag kanske missat)?
Som sagt, allt kommer att ingå, foder, hö, strö, in & utsläpp, osv.

Har redan nu svårt att ta betalt (är för snäll av mig) :p
 
Sv: Uppstallad häst, ägare utomlands

Om jag hade velat ha hjälp medans jag är borta och hittar någon som jag litar på/tryggt lämnar över all skötsel av min häst till..så är den hjälpen nästintill ovärdelig..

Men för att sätta en ekonomisk summa..vad ingår i normalfallet i hyran, vad är hyran, lokala liknelser?

Saker som foder och strö tycker jag att man får betala förbrukningspris minst på och all form av tjänster som blir utöver, dvs inte ingår i någon hyra brukar man ju rimligtvis köpa till styckes/per gång..men det beror ju helt och hållet på om man ska tjäna på det som verksamhet eller bara en symbolisk summa och då kan ju priset vara vad som helst.

Nu har jag alltid klarat mig genom att stå i stall där vi haft "tjänster och gentjänster", dvs vi har hjälpts åt om man åker bort..men nog skulle jag kunna lägga iaf 100-150:-/dag i kompispris för mockning, vattenkoll och ev iordningställande av foder alt att man kommer överens om en skälig summa per månad i ersättning för besväret.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppstallad häst, ägare utomlands

Kom överens med din kompis tillvägagångssättet om hästen skulle råka bli skadad så du har befogenhet att ta ut veterinär och besluta vad och hur hästen ska bli behandlad.

Kostnaden har jag svårt att råda dig om.
 
Sv: Uppstallad häst, ägare utomlands

Kom överens med din kompis tillvägagångssättet om hästen skulle råka bli skadad så du har befogenhet att ta ut veterinär och besluta vad och hur hästen ska bli behandlad.

Instämmer! Detta är extremt viktigt att tänka på..att man får fullmakt att kontakta veterinär om det är nödvändigt, som ägaren givetvis står för.

Vi lämnar alltid faktureringsuppgifter/bevis att vi "lämnat fullmakt" och nödvändiga uppgifter om hästen om vi åker bort som övriga i stallet kan använda om det händer nåt och man är okontaktbar om det skulle vara akut.

Det måste man tänka på, speciellt i ts fall som blir totalt ansvarig för hästens vård iom installningen.

Egentligen iom detta..även fast man är vänner kan ett skriftligt avtal vara ganska skönt att ha upprättat
 
Senast ändrad:
Sv: Uppstallad häst, ägare utomlands

Om jag varit uppstallad och bett en kompis ta hand om min häst så länge hade jag nog SJÄLVMANT sagt att jag ger typ 500kr/veckan eller liknande. Alltså 1000-2000kr/månaden, mindre än det hade känts genant med tanke på hur mycket extra arbete det blir med täcken, mockning, benskydd, foder & tillskott osv! :)

Kompisen hade ju fått lägga ca 1-2h extra i stallet VARJE dag utöver sin egen häst! :)

Viktigt att man har fullmakt över veterinärbeslut samt att man TYDLIGT går igenom hur hästen skall skötas i form av motion, hagvistelse osv! :)
 
Sv: Uppstallad häst, ägare utomlands

Jag hade tagit vanliga hyran +70 kr om dagen för t ex mockning, foder, täckesbyten, skötsel och ev motion.

Dvs i mitt stall så hade det blivit 800 i grund hyra + 3920 exklusive hö och kraftfoder. 2360kr i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 461
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Whirlie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp