Uppskatta proteininnehållet utan analys?

Train

Trådstartare
Går det?
Och isåfall - hur?

Kommer hämta nytt hö snart och funderar lite på om det finns något sätt att se ungefär hur mycket protein det innehåller utan att behöva göra ännu en analys

// Train

Sv: Uppskatta proteininnehållet utan analys?

Nej, vad jag vet så finns det inte det. Skulle väll vara att om det är mycket klöver så kan du kanske anta att det ligger relativt högt i protein också.

Men hör efter om bonden ni köper av har telefonnummer till andra som köpt av samma skörd, då kan det ju finnas någon där som analyserat detta. Alternativt byt och köp hö som redan är analyserat så slipper du. :)

Jag brukar i dom fallen skicka in för analys med avseende enbart på energi och protein för att få ett hum om proteinhalten. Brukar kosta mig strax under 100 kr så det har det varit värt.

Nej, proteinhalten påverkas av en rad faktorer som inte syns: väder, gödning, vallsammansättning, skördetidpunkt. Det är bara en analys som kan ge dig informationen.

Tipset är att antingen köpa från en seriös producent som då säljer med analys eller att analysera själv. I bägge fallen får man betala för att veta vad man fodrar med.

Sedan kan man ju fråga sig varför många hästägare lägger ner enormt arbete på att välja/köpa kraftfoder och tillsatser som borde utgöra mindre än 10% av fodret och samtidigt köper första bästa hö/ensilage utan att fundera över kvalité.

Till alla: Tack för svaren! :)

Tyvärr är det inte aktuellt att köpa från någon annan då det börjar bli akut och mina föräldrar vägrar köra långt i snön :(
Har redan försökt få dem att hämta från samma ställe som jag har nu och som är färdiganalyserat men..

Att bonden är seriös tvivlar jag inte på efter att ha hört några andra i stallet som redan hämtat hö därifrån berätta om hur finte och proffsigt det var där.
Tyvärr är de andra inte intresserade av att göra någon analys heller utan litar på honom när han säger att det är ett bra hö. Visst, det ser jättefint ut men jag vill gärna veta hur bra det är också ;)

Ska iaf försöka prata med honom när vi hämtar och se om han kanske har hört om någon kund har analyserat. Vem vet, han kanske t o m har fått höra resultaten :)
Annars får jag nog göra en analys ändå och jag hoppas att det kanske finns en till som jag kan dela kostnade med

// Train

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010