Jag har flyttat tre gånger från mer "seriösa" ställen, och det har varit lite olika hur vi har gjort.
Gång 1) Fanns inga kontrakt, och vi hade heller inte avtalat något om uppsägningstid. Hyran för nuvarande månad skulle vara betalad senast den 10:e, och vi kanske flyttade den 7:e (typ), då betalde vi halva summan till stallägaren för den månad som vi ändå påbörjat så att säga. Inget han egentligen krävde oss på, men han har alltid varit schysst och det var inte hans fel att vi flyttade (hade det bara berott på honom/hans familj hade vi förmodligen stått där än idag), det var kallhyra som gällde där.
Gång 2) Inte heller här fanns något kontrakt, eller något avtalat om uppsägningstid. Flyttade i månadsskiftet och betalade ingen ny hyra för kommande månad. Helt okej med dåvarande stallägaren.
Gång 3) Den gång som är den mest problematiska. När jag flyttade in fick jag ett muntligt kontraktsförslag, med tre månaders uppsägningstid. Stallägaren påstod att hen hade skrivit ett kontrakt, som hen hade hemma och som jag skulle få skriva under. Jag såg aldrig röken av det där kontraktet. När stallägaren fick problem med en annan hyresgäst som i stallägarens ögon "smet" från sin uppsägningstid, påtalade jag det här med kontraktet igen, och stallägaren skulle leta fram det, men det hände aldrig något. När jag flyttade därifrån hade jag redan betalat hyra för den månad vi flyttade (betalade i förskott, och vi stod inte kvar hela månaden ut), jag hade helt krasst aldrig skrivit under något papper, men valde att betala de där månaderna ändå, för att i alla fall ha gjort rätt för mig. Jag vet inte om jag hade kunnat "slippa" rent juridiskt, jag hade ju gått med på det muntligt, men det är ju lika svårt för mig som för stallägaren att bevisa egentligen, därför valde jag att betala.
Om det inte finns något kontrakt finns det ju heller inget som bevisar att hästen någonsin stått i stallet, ifall du flyttar den därifrån, så jag antar att det kan vara svårt för stallägaren att rent lagligt kunna pressa dig på pengar om det inte finns någon form av avtal gällande boxplatsen och eventuell uppsägningstid alls. Jag har för första gången ett skrivet kontrakt i mitt nya stall, med tre månaders uppsägningstid (men det är inskrivet i kontraktet att i "specialfall", som att hästen måste avlivas eller plötsligt måste säljas eller att jag själv måste flytta så pass långt bort att hästen måste flytta med så går det att komma överens om det då), och efter de tidigare högst oklara erfarenheterna känns det jätteskönt att faktiskt ha det svart på vitt vad som gäller.