uppsägningstid foderhäst

Sv: uppsägningstid foderhäst

Jag tycker 1 månad från båda håll, ev 2. :)
Direkt uppsägning tycker jag ska finnas med från ägarens sida alla fall om man ser att hästen inte mår bra. Vet inte riktigt hur man ska göra med direkt uppsägning från fodervärdens sida? Vad tycker ni andra? :)
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

Allt från 1 till 3 månader är väl rimligt. Var noga med att skriva in det i kontraktet
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

Jag hade 3 månader när min var utlånad. Men det hade jag eftersom jag var utomlands på jobb och inte hade möjlighet att ta hem hästen på en gång.

I annat fall hade jag nog valt max 2 månader. Hade det inte funkat hos fodervärden hade jag velat ha hem hästen fortast möjligt.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

Tror att vad som kan kallas normalt är nog helt beroende på varför hästen lånas ut på foder. Som exempel om det är för avel så brukar det ha att göra med när fölet är avvandt och om det beror på att ägaren t ex ska opereras så brukar det hänga ihop med ägarens konvalescens.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

En månad tycker jag känns rimligt.

På den tiden hinner man ordna med eventuella besvär som uppstår, ny stallplats, fodervärd osv.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

En månad tycker jag känns rimligt.

På den tiden hinner man ordna med eventuella besvär som uppstår, ny stallplats, fodervärd osv.

En månad hade varit på tok för kort för mig. Tre månader hade jag. Men om fodervärden absolut var tvungen att bli av hästen tidigare så hade jag hämtat henne tidigare. Vill inte att hästen far illa under tiden. Däremot hade jag en klausul att om hästen hämtades innan uppsägningstiden utgång på begäran av fodervärden så var denne ersättningskyldig för alla eventuella extra kostnader som jag fick.

Sen är jag inte omöjlig på något sätt. Hade fodervärden blivit tex akut sjuk, arbetslös eller liknande så hade jag bara hämtat hästen utan krav på ersättning. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig eller planerat för.

Nu har jag alltid haft helt underbara fodervärdar (2 st) på min häst så det har aldrig varit några problem.

Den första fodervärden hade jag inte ens någon uppsägningstid med men hon sa upp det 6 månader innan. Jag fixade det dock på en månad (vilket hon var supernöjd med).

Jag lånar dock bara ut till folk vilka jag vet vad de är för några. Sen kan folk bete sig konstigt ändå men förhoppningsvis minimerar man riskerna så gott det går.
 
Senast ändrad:
Sv: uppsägningstid foderhäst

Jag har haft två foderhästar, på den första skrev vi ingenting om det (jag var helt grön på området, jag och hästägaren kom bra överens och vi skrev in en ganska ordentligt tilltagen prövotid, så då tänkte jag typ "behåller jag hästen efter prövotiden så lär jag vilja ha den", med andra ord trodde jag inte att det skulle bli problem). Det blev problem. Ungefär en månad efter att prövotiden gick ut blev hästägaren arbetslös. H*n fick inget nytt jobb. H*n hade ett litet barn, nybyggt hus och ytterligare en häst som h*n hade kvar hemma. H*n sa flera gånger att h*n var så tacksam att h*n hade hunnit låna ut den andra hästen innan det här hände, eftersom det var dödsstöten för familjens ekonomi. Hästen var en problemhäst, det hade ägaren varit ärlig med från början, men det såg ju ut att gå bra först. När jag hade haft henne drygt tre månader skadade hon senan, och fick boxvila i nästan två månader. Därefter tog det ganska lång tid innan hon kom tillbaka i samma kondition som innan skadan, så det var först när jag hade haft henne i lite drygt ett och ett halvt år som problemen började visa sig på riktigt. Till slut avrådde kunnigt yrkesfolk från att rida på henne, hon visade ett närmast livsfarligt beteende, framför allt vid ridning, men oftast vid all hantering. Jag sa ifrån i december att jag inte ville ha henne kvar. Då vägrade ägaren ta emot henne (jag menar inte att hon skulle hämtat henne samma dag, men hon ville inte hämta förrän till hösten), till slut lyckades vi kompromissa oss fram till att hon tog henne i februari mot att jag betalade hennes hyra för mars-maj. Jag gick med på det bara för att bli av med hästen, annars hade vi kontakt med jurist som sa att hon inte hade något på fötterna för att inte hämta henne tidigare. Jag hade inte som hästägare velat ha kvar min häst hos någon som är rädd för den.

Med den foderhäst som kom sen hade vi två månaders uppsägningstid. Det fungerade bra. Jag tycker tidsintervallet 1-3 månader är rätt bra, beroende på vad hästägaren har för förutsättningar. Har hästägaren eget stall med tomma boxar skulle en månad funka, står hästägaren installad kan det behövas tre för att få en plats. Men efter den första historien vill jag aldrig mer skriva på ett kontrakt där såna saker inte står klart och tydligt.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

Tror att det är svårt att säga vad som är normalt för det beror på situationen och vad man väljer att skriva i kontraktet. Verkar dock som att 1-3 månader är vanligt.

Jag har häst på foder och vi har skrivit 2 månaders uppsägningstid från båda hållen för det passade oss bäst. Kontraktet kan dock sägas upp med omedelbar verkan om någon av oss bryter mot det som står där.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

Vi har 3 månader från båda håll på lillprinsens fodervärdskontrakt.
Har haft 3 månader även när jag lånat häst.
Men vid kontraktsbrott så kan avtalet sägas upp med omedelbar verkan från båda håll.
 
Sv: uppsägningstid foderhäst

kl

tre månader har jag på nuvarande foderhäst.

Ingen av oss kan säga upp kontraktet närmare än 3 månader innan kontraktet löper ut, utom i kontraktsbrott/djurskyddsbrott.

Kontraktet är skrivet till sista augusti, därför kan vi tidigast säga upp kontraktet sista maj. (tror det var så, kan hända att vi hade 4 månader också kommer inte riktigt ihåg)

Detta för att ena ägaren har varit och rest i Asien, (vilket var anledningen till att hon lånar ut) och har inte möjlighet att ta hem hästen helt enkelt.
Här får man då noga tänka sig för, detta betyder ju att om hästen skadar sig är det jag som skulle kunna bli stående med en konvalecent och rehabilitering tills dess att kontraktet löper ut, i och med detta har vi då reglerat frågan om vetrinärvård och ansvar samt att ägaren måste ta hem hästen oavsätt skick när kontraktet löper ut. Detta för att både jag som fodervärd får ta lite risker men också att ägarna får göra det, vi har försökt att göra det så rättvist som möjligt vad gäller vilka risker båda parterna tar.

Nu har jag iof redan sagt upp kontraktet men kommer ha henne kvar till sista Augusti i vilket fall. Jag och ägarna har en jättefin dialog hela tiden så det har inte varit några beskymmer alls. Nu var jag ute i jättegod tid när jag sa att jag ville lämna tillbaka hästen när kontraktet löper ut så att alla parter får god tid på sig att hitta praktiska lösningar på ett bra sätt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 643
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: mars
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp