Uppsägning av stallplats

saffran

Trådstartare
Om det inte finns kontrakt och man säger upp sig på boxplatsen, inget har sagts om att det är en månads uppsägning, boxen sägs upp i början på månaden, skulle du betala en extra månad? Vad säger lagen? Inflytt skedde i mitten på en månad. Mycket som annat som ej sagts om regler och annat, där av flytt. Man får en tillsägelse från stallägaren att denne glömt nämna att det är en månadsuppsägning. Vill bara veta vad som gäller?? Och ska alltid ha kontrakt hädan efter.
 
När jag inte hade kontrakt hade jag en månads uppsägning. I mitt nuvarande skrivna kontrakt har jag 2 månader. En del nytillkomna säger att de bara har en månad :confused:. Undrar egentligen inte längre vad som gäller då min häst har avlivats. Då betalar jag inte nån extra månad.
 
Fundera på hur man kan bli krävd på hyran om det inte finns kontrakt eller att de efter uppsägnongen säger att det är en månad?
 
Jag har flyttat tre gånger från mer "seriösa" ställen, och det har varit lite olika hur vi har gjort.

Gång 1) Fanns inga kontrakt, och vi hade heller inte avtalat något om uppsägningstid. Hyran för nuvarande månad skulle vara betalad senast den 10:e, och vi kanske flyttade den 7:e (typ), då betalde vi halva summan till stallägaren för den månad som vi ändå påbörjat så att säga. Inget han egentligen krävde oss på, men han har alltid varit schysst och det var inte hans fel att vi flyttade (hade det bara berott på honom/hans familj hade vi förmodligen stått där än idag), det var kallhyra som gällde där.

Gång 2) Inte heller här fanns något kontrakt, eller något avtalat om uppsägningstid. Flyttade i månadsskiftet och betalade ingen ny hyra för kommande månad. Helt okej med dåvarande stallägaren.

Gång 3) Den gång som är den mest problematiska. När jag flyttade in fick jag ett muntligt kontraktsförslag, med tre månaders uppsägningstid. Stallägaren påstod att hen hade skrivit ett kontrakt, som hen hade hemma och som jag skulle få skriva under. Jag såg aldrig röken av det där kontraktet. När stallägaren fick problem med en annan hyresgäst som i stallägarens ögon "smet" från sin uppsägningstid, påtalade jag det här med kontraktet igen, och stallägaren skulle leta fram det, men det hände aldrig något. När jag flyttade därifrån hade jag redan betalat hyra för den månad vi flyttade (betalade i förskott, och vi stod inte kvar hela månaden ut), jag hade helt krasst aldrig skrivit under något papper, men valde att betala de där månaderna ändå, för att i alla fall ha gjort rätt för mig. Jag vet inte om jag hade kunnat "slippa" rent juridiskt, jag hade ju gått med på det muntligt, men det är ju lika svårt för mig som för stallägaren att bevisa egentligen, därför valde jag att betala.

Om det inte finns något kontrakt finns det ju heller inget som bevisar att hästen någonsin stått i stallet, ifall du flyttar den därifrån, så jag antar att det kan vara svårt för stallägaren att rent lagligt kunna pressa dig på pengar om det inte finns någon form av avtal gällande boxplatsen och eventuell uppsägningstid alls. Jag har för första gången ett skrivet kontrakt i mitt nya stall, med tre månaders uppsägningstid (men det är inskrivet i kontraktet att i "specialfall", som att hästen måste avlivas eller plötsligt måste säljas eller att jag själv måste flytta så pass långt bort att hästen måste flytta med så går det att komma överens om det då), och efter de tidigare högst oklara erfarenheterna känns det jätteskönt att faktiskt ha det svart på vitt vad som gäller.
 
Det går knappast att bestrida att ni har haft en affärsrelation där du hyrt in din häst. Därmed går man efter vad som kan anses brukligt i förhållande till resten av branschen. Rimligt är en månads uppsägning som minst.

Vill man ha kalendermånad tycker jag att man får vara noga med att skriva kontrakt. I det här fallet har stallägaren inte något skrivet kontrakt, och därmed tycker jag att man får nöja sig med en månads uppsägningstid (löpande) alltså från den 7 till den 7 till exempel.
 
Har inget muntligt alls utom ett sms efter uppsägning där ägaren kom på att det ju var en månads uppsägning så behöver betala för nästa månad oxå enligt denne. Har fått en faktura hängande på boxen mitten/slutet på varje månad. Men inget hur länge den ska fortgå.
 
Så tänkte jag oxå och då blir det typ 7 till 7. Samtidigt blir utflytt så de "tjänar" 3 veckors tjänster på flytten, foder och slitage. Samt att de nästan vägrar hantera hästen.
 
Det går knappast att bestrida att ni har haft en affärsrelation där du hyrt in din häst. Därmed går man efter vad som kan anses brukligt i förhållande till resten av branschen. Rimligt är en månads uppsägning som minst.

Vill man ha kalendermånad tycker jag att man får vara noga med att skriva kontrakt. I det här fallet har stallägaren inte något skrivet kontrakt, och därmed tycker jag att man får nöja sig med en månads uppsägningstid (löpande) alltså från den 7 till den 7 till exempel.


Då tänker jag som så att flytta jag in den 7 så ska jag säga upp mig innan 7 nästa månad för att bara betala till den 7 månaden efter det. Hoppas du förstår vad jag menar? ☺️
 
Så hade jag också tänkt, eftersom det inte finns någon annan tolkning tillgänglig. Hade stallägaren velat ha en annan tolkning finns det ju fog för att se till att avtalet är påskrivet och klart INNAN inflyttningen.
 
Om det inte skriftligen eller muntligen specificerats att det är kalendermånad så brukar man inte kunna åberopa kalender månad utan då är det datum till datum för en månad som gäller .

Se till att ha kontrakt framöver är min rekommendation , det tjänar alla involverade på .
 
Om det inte skriftligen eller muntligen specificerats att det är kalendermånad så brukar man inte kunna åberopa kalender månad utan då är det datum till datum för en månad som gäller .

Se till att ha kontrakt framöver är min rekommendation , det tjänar alla involverade på .


Jag ville ha men det kom liksom aldrig något.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 937
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Om det i mitt hyreskontrakt för box står "Uppsägningstid: 2 månader" och på ett annat ställe "Betalning sker i förskott senast den 1a...
Svar
16
· Visningar
2 521
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp